Tänään
9-11 juhlistamme Martinus Henricin syntymää Turussa vuonna 1590.
Onnellisina vanhempina toimivat kauppapurjehdusta harjoittanut Turun
linnankirjuri Henrik Hansson (Puujalka) Kill ja Liisa Martintytär eli
Elisabet Månsdotter Kyrö.
Muuten
kaupungissa onkin kaikki hyvin - Klaus Fleming pitää linnaa
hallinnassaan, Halisten koskesta nousee saaliina 11 leiviskää 16 naulaa
vimpoja kuivattavaksi ja Juhana III suunnittelee kaupungin ympäröimistä
puolustusmuurilla, niin että Vartiovuorelle, Kerttulinmäelle ja
Ryssänmäelle pystytettäisiin tykkitornit.
Magiaa ja okkultista kirjallisuutta Turun akatemiassa 1600-luvulla
Martin (Martti, Martinus) Stodius (9. marraskuuta 1590 Turku – 1675 Naantali) oli Turun akatemian professori, teologi, filosofi ja Raamatun suomentaja.
Stodiuksen isä oli Turun linnan kirjuri Henrik Hannunpoika eli Puujalka. Martti kävi koulua Turussa ja opiskeli sitten ilmeisesti Rostockissa ja Wittenbergissä, jossa valmistui maisteriksi. Stodius toimi valmistuttuaan ensin opettajana Turussa ja Viipurissa, vuodesta 1634 vuoteen 1640 Turun kymnaasin ylimääräisenä kreikan
lehtorina ja ajoittain myös rehtorina.
Vuonna 1640 hänestä tuli ns.
pyhien kielten opettaja ja professori Turun akatemiaan, yksi yhdeksästä
ensimmäisestä professorista. Vuonna 1654 hän siirtyi jumaluusopin
kolmanneksi professoriksi ja 1658 toiseksi professoriksi. Stodius toimi
akatemian eli yliopiston rehtorina kahteen otteeseen, 1658–1659 ja
1646–1647. Vuonna 1660 Stodiuksesta tuli palkkapitäjänsä Naantalin
kirkkoherra.
Tutkijana Stodiusta ei juurikaan arvostettu, hän ei julkaissut yhtään
itsenäistä tieteellistä teosta. Hänen työnsä 1638 asetetussa Raamatun
käännöskomiteassa oli kuitenkin merkittävä, komitea sai koko Raamatun
suomennettua vuonna 1642.
Stodiusta epäiltiin noituudesta hänen
luonnontieteellisten ja kabbalististen harrastustensa takia ja hän oli menettää virkansa. Yliopiston kansleri Pietari Brahe ei vahvistanut konsistorin erottamispäätöstä.
Kabbalismi on Tooran mystistä tulkintaa. Kabbalaan kuuluu muun muassa lukujen ja geometrian mystiikkaa.
Kabbalan harjoittajat uskovat saavansa salattua tietoa tai keinoja päästä paratiisiin ohi erilaisten vartijoiden ja ovien.
Elämän puu ja kymmenen sefiraa, joista kukin ilmentää tiettyjä olemassaolon piirteitä. Keskiaikainen kaiverrus.
Vuonna
1638 piispa Rothovius määrää papit vastustamaan kaikkea taikuutta.
Samana vuonna asetetaan uusi toimikunta Turun kymnaasin rehtori Eskil
Petraeuksen johdolla suorittamaan koko raamatun suomennostyötä, mukana
komiteassa Martti Stodius.
Kun
Turkuun saadaan Akatemia vuonna 1640, toimivat sen ensimmäisinä
suomalaisina professoreina Martti Stodius ja Yrjö Alanus. Turun
linnanvoudin poika Stodius on ainoa fennus eli varsinais-suomalainen,
aineinaan kreikka ja heprea, Alanuksella fysiikka ja kasvioppi.
Vuonna
1644 ylioppilas Eerik Mikonpojan vanhemmat syyttävät professori Martti
Stodiusta salatieteistä ja siitä että tämä on tehnyt heidän poikansa
mielenvikaiseksi. Stodius on käyttänyt mm. näkymätöntä
alunavesikirjoitusta, joka paljastuu vasta liekissä lämmittämällä ja
taikonut tulta taivaasta polttolasilla.
Rothovius postimerkissä 1933. Merkin on suunnitellut Eric O. Ehrström.
Piispa
Rothovius ilmoittaa Stodiuksen joutuneen maagikon maineeseen ja vaatii
Stodiusta puhdistautumaan epäilystä, että tällä olisi spiritus
familiaris. Linnankirjurin poika Stodius on opiskellut Wittenbergissä ja
tutustunut siellä mm. noitakirjallisuuteen. Stodius vapautetaan
syytteistä.
Kotihengetär,
noidan valmistama henkiolento spiritus familiaris, para toi
omistajalleen onnea, taitoja ja vaurautta. Sitä saatettiin käyttää myös
tulevaisuuden ennustamiseen ja erilaisiin tehtäviin ja sen käskeminen
perustui salattuun tietoon. Apuhengen myötä myös esim. rikollisen sielu
oli mahdollista vangita johonkin esineeseen.
Pietari Brahe oli tolkun mies.
Vuonna
1656 uuden noitajutun yhteydessä Martti Stodius saa taas
salaoppisyytöksiä ja menettää arvonsa, mutta Pietari Brahe puuttuu
tilanteeseen ja palauttaa menetetyn viran takaisin Stodiukselle.
Brahe
joutuu järjen edustajana myöhemminkin puuttumaan kuumana käyvään
noitaväittelyyn. Esim. vuonna 1661 ylioppilas Henrik Tuomaanpoika
Eolenius joutuu Turussa syytteeseen taikuudesta ja yhteydestä piruun,
kun oppilas on oppilas on liian helpolla "tuosta vaan" oppinut syyrian
ja arabian aakkoset.
Samaan
aikaan Stodius saa jatkaa töitään jo vähän normaalimpaan tapaan. Hän
osallistuu tuomiokapitulissa ratkaisuun, jossa pappi Johannes Tuderus
saa lopulta mennä naimisiin Susannansa kanssa, vaikka he ovatkin
kolmannen polven sukulaisia. Maksuna liitosta Tuderus saa sentään
pulittaa sakkoja viiden taalarin edestä.
Taikuuden lumoissa
Turussa 9-11 2015
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti