Tänään
11-6 tulee kuluneeksi tasavuosia siitä, kun kuningas Kustaa Vaasa
päätti 1554 jakaa Suomen kahteen hiippakuntaan, ettei yhden piispan
valta täällä kasvaisi liian suureksi.
1554 – Kuningas Kustaa Vaasa perusti Suomeen toisen hiippakunnan, jonka piispanistuin sijoitettiin Viipuriin.
Kun
kuningas halusi vähentää uskonpuhdistuksen varmistamiseksi piispan
valtaa Suomessa, hän nimitti Turkuun paimeneksi Mikael Agricolan
(1554-57) ordinarius-virkanimellä. Samalla hän jakoi Suomen vielä
varmuuden vuoksi kahteen hiippakuntaan, nimeten Paavali Juusteenin
Viipurin piispaksi.
Mikael Agricola (s. noin 1510 Pernaja – 9. huhtikuuta 1557 Uusikirkko) oli Turun piispa ja uskonpuhdistaja, joka raamatunsuomennoksellaan kehitti pohjan suomen kirjakielelle, sekä kirjoitti ja käänsi ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat.
Oskari Jauhiaisen vuonna 1952 valmistunut Mikael Agricolan patsas Turun tuomiokirkon edustalla. Sen ajan läppäri kainalossa: "Tulkittu Somen Turws".
Juusten nimitettiin Mikael Agricolan jälkeen Turun katedraalikoulun rehtoriksi vuonna 1548. Hän toimi tuomiokapitulin jäsenenä vuosina 1553 ja 1554. Vuonna 1554 hänet nimitettiin Viipurin piispaksi ja vuonna 1563 Turun piispaksi.
Juusten nimitettiin lähettilääksi Venäjälle vuonna 1569, jossa hän oli yli kahden vuoden ajan vankina. Joidenkin tietojen mukaan hänet aateloitiin vuonna 1573, kun hän palasi Suomeen. Juusten on haudattu Turun tuomiokirkkoon. Paavalin osuus Suomen kielen kehityksessä on jäänyt pahasti Agricolan nimen varjoon.
Piispa Juusteenin vaakuna.
Paavali Juusten (Påvel Pedersson Juusteen, s. n. 1516 Viipurin pitäjän Juustilassa - k. 1576) oli Viipurin ja Turun piispa, rehtori ja lähettiläs. Hän kirjoitti niin kutsutun Juustenin piispainkronikan,
joka on tärkeä Suomen historian lähde. Kuten mm. Jarl Gallén, Herman
Schück ja Erkki Lehtinen ovat tutkimuksissaan osoittaneet, Juustenin
piispainkronikkaa ei, toisin kuin ns. Palmsköldin katkelmaa, kuitenkaan
voi käyttää varhaishistorian lähteenä.
Pietari Follingius (Petrus Nicolai Follingius, k. 1565) toimi Turun piispana Mikael Agricolan jälkeen vuosina 1558–1563 ja tämän jälkeen Tallinnan piispana vuonna 1565.
Follingius, joka näyttää käyttäneen maallisen
esivallan kanssa asioidessaan ordinarius-titteliä (näin muun muassa
palkkakuiteissaan 20.12.1558 ja 20.6.1660 ”iag petrus follingius
ordinarius tiill Åbo”), mutta muun muassa statuuteissaan papistolle 1559
virkanimeä Turun piispa (”Petrus Follingius Svecus Episcopus
Aboensis”), saapui Turkuun uutta virkaansa hoitamaan toukokuussa 1558.
"Yksikään
komeetta ei ole ilmestynyt näkyville ilman tarkoitusta". Tässä Medelplanin tulkinta Turun taivaalla nähdystä komeetasta.
Kun
Turun taivaalla nähtiin sitten elokuussa 1558 suuri pyrstötähti,
pidettiin sitä suurena taivaallisena ennusmerkkinä vähän samaan tapaan
kuin vuoden 1680 suurta komeettaa. Silloinhan kappalainen Andreas
Hasselqvist julisti Jumalan tuomiota pohjoisille kansoille; "Yksikään
komeetta ei ole ilmestynyt näkyville ilman tarkoitusta".
Tarkastusmatkoilla ja muussakin toiminnassa esiintulleet liiallinen
mahtipontisuus ja vallanhalu herättivät tyytymättömyyttä paitsi
hiippakkunnan papistossa myös kuninkaassa, joka jo parin vuoden kuluttua
kirjeessään Turun linnanpäällikölle moitti Follingiusta.
Kuningas käski
linnanpäällikön ”pitää häntä silmällä, ettei tämä asettaisi
piispanhattuaan liian korkealle, jotta se ei putoaisi hänen päästään
ennen kuin hän aavistaakaan”. Follingiuksen seuraaja Turun piispana
Paulus Juusten luonnehtii piispainkronikassaan – ehkei kovin
objektiivisena asiantuntijana – edeltäjäänsä muun muassa ahneeksi,
viekkaaksi ja kavalaluonteiseksi.
Ruotsin kuningas Eerik XIV erotti Follingiuksen vuonna 1563 Juhana-herttuan kukistumisen jälkeen, koska hän epäili Follingiuksen kannattavan Juhanaa. Tästä huolimatta Eerik nimitti Follingiuksen Tallinnan piispaksi vuonna 1565. Follingius kuoli ennen kuin matkusti Tallinnaan.
Paulus Juustenin mukaan Kuningas Kustaa Vaasa nimitti Turussa vaikuttaneiden ”suomen kieltä vihaavien” neuvonantajiensa neuvoja noudattaen Michael Agricolan
työn jatkajaksi Petrus Follingiuksen helmikuussa 1558.
Follingiuksella
ei tiedetä ennestään olleen minkäänlaisia yhteyksiä Suomeen, eikä hän
liioin ollut tuolloin Turussa vaikuttaneen Suomen herttuan Juhanan
piispaehdokas.
Petrus Follingius osallistui
useiden muiden Suomen pappien kanssa vuoden 1560 valtiopäiville, ja
seuraavana vuonna hän edusti hiippakuntaansa kuningas Eerik XIV:n
kruunajaisissa. Uusi kuningas erotti Follingiuksen sitten ordinariuksen
virasta toukokuussa 1563.
Erottamisen syynä olivat paitsi papiston
tyytymättömyys ja runsaat valitukset myös Juustenin piispainkronikan
mukaan ”kuningas Eerikin hänestä saamat epäilykset”, tai siis kuninkaan
ja hänen Juhana-veljensä välisen kiistan kärjistämässä tilanteessa
hiippakunnan johdon syyksi laskettu Suomen papiston myötämielisyys
herttuaa kohtaan.
Kovin raskauttavina kuningas ei kuitenkaan näytä
pitäneen Follingiukseen kohdistuneita ”epäilyksiä”, sillä hän nimitti
tämän jo seuraavana vuonna linnansaarnaajaksi Tukholmaan ja 1565
Tallinnan piispaksi.
Petrus Follingius kuoli Turussa vähän epäselvissä oloissa 1565 ollessaan Viroon muuttoa varten hakemassa tavaroitaan Turusta.
Pietari Follingius (Petrus Nicolai Follingius, k. 1565) toimi Turun piispana Mikael Agricolan jälkeen vuosina 1558–1563 ja tämän jälkeen Tallinnan piispana vuonna 1565.
Paavali Juusteenin piispankronikasta löytyy Agricolan piispanvihkimyksestä 1554 seuraava kuvaus:
Herran
vuonna 1554 ne, jotka vielä olivat jäljellä tuomiokapitulin vanhasta
kokoonpanosta, nimittäin dekaani herra Petrus Ragvaldi, pyhän
Lauritsan kanunki maisteri Mikael Agricola, Turun kirkkoherra maisteri
Knuut sekä Turun koulun rehtori maisteri Paavali Juusten, jonka
hallussa tuolloin oli Pappisalttarin prebenda, lähtivät kuuluisan ja
lempeän herran kuningas Kustaan käskystä Tukholmaan toukokuun alussa.
Sida ur Juustens biskopskrönika
Kun
kaikista muista asioista oli neuvoteltu, hänen Majesteettinsa kutsui
heidät erilleen erääseen paikkaan Gripsholman linnan ulkopuolella
olevalle tasangolle ja sanoi, ettei Ruotsin tuomiokirkkojen prelaattien
enää ollut tarpeen käydä Rooman kuuriassa saadakseen vahvistuksen
piispanvirkaan, koska tämä oikeus oli jo Hänen Majesteetillaan kotona
Ruotsissa.
Maineikas herra kuningas näki myös hyväksi, että Suomi
jaetaan kahteen hiippakuntaan, nimittäin Turun ja Viipurin, kuten
muitakin Ruotsin hiippakuntia oli jaettu samoihin aikoihin. Tämä jako ei
kuitenkaan erityisesti miellyttänyt maisteri Mikaelia, jolle tällöin
uskottiin Turun hiippakunta.
Tarkkaa
päivämäärää tapahtumille ei Juustenin kertomuksessa esitetä. Hän
mainitsee suomalaisten seurueen palanneen Turkuun 17-6. Nimittämisen
ja vihkimisen päivät on siis sijoitettava muutamaa päivää aiemmin,
tutkimuksessa on nimitys sijoitettu noin 12. päiväksi kesäkuuta.
Robert Wilhelm Ekmanin maalaus vuodelta 1853: Mikael Agricola ojentaa suomentamansa Uuden Testamentin Kustaa Vaasalle.
Sekä
Agricola että Juusten käsittivät saamansa vihkimyksen
piispanvihkimykseksi. Juusten käytti annetusta valasta nimitystä
piispanvala (juramentum Episcopale) sekä puhuu Suomen jakamisesta
kahteen piispakuntaan (Episcopatus).
Kun Agricola palasi Suomeen
ja oli tehnyt ensimmäisen laajan tarkastusmatkansa
saaristoseurakuntiin kesällä 1554, hän toimitti Turussa neitsyt Marian
syntymäjuhlana 8. päivänä syyskuuta piispanmessun puettuna
piispanhiippaan. Tämä oli selvästikin tietoinen osoitus siitä, että
hän piti itseään piispana ja tahtoi sen osoittaa muillekin.
Juusten
kertoi kronikassaan, että tämä piispanmessun toimittaminen mitra
päässä erityisesti suututti kuningas Kustaata. Vanhaan piispanmessuun
kuului paitsi mitran käyttö myös piispallisen siunauksen lukeminen
kansalle Te Deum hymnin kaikuessa. Agricola käytti johdonmukaisesti
itsestään piispa-nimitystä.
Ordinariuksena
Turussa 11-6 2016
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti