Tänään
16-6 vuonna 1681 piispa Juhana Gezelius vanhempi saa kuningas Kaarle
XI:lta vihdoin suostumuksen järjestää maanlaajuisen keräyksen
Tuomiokirkon jälleenrakentamiseksi tammikuussa riehuneen suurpalon
jäljiltä.
Johannes (Juhana) Gezelius, vanhempi (3. helmikuuta 1615 – 20. tammikuuta 1690) oli Turun piispa ja Turun akatemian varakansleri vuosina 1664–90.
Kaupungissa
oli tuli jälleen tehnyt tuhojaan 29-1 heti ruotsinkielisen
iltahartauden jälkeen, vaurioittaen mm. tuomiokirkkoa. Muutamassa
tunnissa Aninkaisten puolen asutus tuhoutuu kokonaan ja tuli leviää myös
lähes koko suurelle puolelle polttaen noin 800 taloa poroksi.
Myös
Aurajoen ylittävä silta palaa ja lopulta vain 1/6 kaupungista säästyy
tuholta. Kirkko palaa kelloineen, komeine saarnatuoleineen ja urkuineen
tuhkaksi, vain sakaristo esineineen, juhlapukuineen, hopeineen ja
vaatteineen säästyy tuholta.
Tuli
oli tuhonnut pahasti kirkkoa jo vuosien 1601 ja 1656 paloissa. Mm.
tukholmalaisen mestari Eskil Urkumestarin rakentamat kirkon urut ja
kirkon torninhuippu tuhoutuvat vuoden 1601 palossa. Ja kun kaupungissa
jälleen palaa 13-5 vuonna 1656, vaurioituu kirkko ulkopuolelta, tulen
tuhotessa kirkon tornin, särkiessä kellot ja kellokoneiston, sekä
polttaessa ympäristöstä 450 taloa.
Vuoden
1656 palo saa alkunsa aamulla huolimattomuuden seurauksena Koulukadulta
Tuomiokirkon takaa porvari Henrik Paturin talosta. Mm. Brinkkalan talon
tuhoava palo saadaan hallintaan yhdeksältä illalla. Paturi tuomitaan
lopulta kuolemaan palon aiheuttamisesta.
Vuonna
1681 kuninkaan annettua 16-6 suostumuksensa varojen keräykseen kirkon
uudestaanrakennusta varten, piispa tarttuu toimeen ripeästi. Kirkon vt
taloudenhoitaja Olof Hartman valitaan 30-6 kirkon jälleenrakennuksen
johtoon 200 taalerin vuosipalkalla ja Matthias Wezander lähtee
kiertämään valtakuntaa varainhankintamielessä.
Maarian
kirkon eteisestä lainataan saarnastuoli Tuomiokirkkoon 28. heinäkuuta.
Kirvesmiesten esimies Joseph Timberman, Josef Sveninpoika Brun tulee
avuksi kirkon katon ja muurin kellotapulin uusimiseksi. Kirkon tornia
korotetaan nurkkatornit poistaen tulipalon jäljiltä tiiliseltä
osuudeltaan nykykorkeuteensa.
Kaupungin
puuseppien kanssa tehdään elokuun 19. pvä sopimus kirkon puuosien;
penkkien, lehterien ja kuninkaanpenkkien valmistamisesta. Kauppias
Barthold Festing hankkii kirkolle uuden hienon kastealtaan Euroopasta,
Kristiina Brahe sopii tulipalossa vaurioituneen Åke Tottia ja Christina
Brahea kuvaavan hautamonumentin korjaamisesta Johan Beurlen kanssa 160
taalerin hinnasta.
Lokakuussa
ruukinpatruuna Pietari, Peter Thorwörste ilmoittaa lahjoittavansa taas kerran
uuden saarnastuolin kirkolle. Kuvanveistäjä Johan Ulric Beurle saa
5500 taalarin summasta työn tehtäväkseen. Peter oli lahjoittanut
kirkolle uuden saarnastuolin myös vuoden 1656 palon jälkeen, jossa oli
tuhoutunut Michael Baltin veistämä saarnastuoli, jossa isokokoinen
Kristoforos -patsas kannatteli tuolia harteillaan ja yläkatosta
koristivat pelikaanit.
Jürgen
Meintz veistää Heinrich Wilhelmin työpajassa Hampurissa Torsten
Stålhandsken ja Kristiina Hornin muistomerkin paadella lepäävine
kokovartalokuvineen Tuomiokirkkoon.
Puusepät
Anders Broman ja Måns Mjöd saavat valmiiksi kirkon kuningattaren- ja
kuninkaantuolit, joiden kuvat veistää mestari Hans Rosensten. Eversti
Arvid Horn ja kauppias Niels Kock lahjoittavat kirkolle urut ja
posetiivin, joka sijoitetaan Gezeliuksen hautakuorin yläpuolelle.
Evert
Hornin ja vaimonsa Margareta Fincken haudalle Tuomiokirkkoon valmistuu
molempien kokovartalokuvilla varustettu hautamuistomerkki, tekijänä
Tallinnassa kuvanveistäjä Arend Passerin poika Dionysios Passer.
Didrik Möllerum tai Diedrich Möllerum (s. 1642 – k. noin 1702) oli todennäköisesti tanskalaissyntyinen taidemaalari. Hän toimi maalarinammatin harjoittajana Turussa ja oli Jochim Neimanin jälkeen 1600-luvun Suomen etevin muotokuvamaalari.
Maaliskuun 14. päivänä 1682 Turkuun lopulta saapuu rakennusmestari Jürgen
Diedrich Wägner esittäen suunnitelmansa koko kirkon korjauksesta.
Päätetään poistaa kirkon neljän nurkkatornin väliset päädyt niiden
huonon kunnon vuoksi, jolloin myös kellot voidaan uudelleen sijoittaa
torniin.
Lopulta
kirkko onkin taas entistä komeampi ja ehompi ja vaurioita korjaillaan
jatkossakin. Mm. taidemaalari Didrik Möllerum muuttaa Turkuun 1684
Uumajasta kunnostamaan palossa vaurioituneita taideteoksia.
Palon jäljiltä
Turussa 16-6 2017
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti