Tänään 24-4 tulee kuluneeksi tasavuosia siitä, kun Vasa-laiva nostettiin historiallisesta kätköstään pinnalle Tukholmassa 1961. Tilanteeseen liittyvät myös teekkarit ja kosto siitä, että Ruotsi oli estänyt Paavo Nurmen kilpailemisen Los Angelesin olympialaisissa 1932.
1961 – Vasa-laiva nostettiin Tukholmassa.
10-8 1628 – Vasa-laiva upposi neisytmatkallaan.
Yksi
kuuluisimmista teekkarijäynistä sattui juuri Vasa-laivan noston
yhteydessä Tukholman edustalla vuonna 1961. Muutama teekkari poikkesi
Tukholmassa hieman ennen nostoa mukanaan Paavo Nurmen juoksijapatsaan
pienoisversio. Teekkarit palkkasivat sammakkomiehen, joka sukelsi
patsaan laivan kannelle.
Laivan nosto oli suuri mediatapahtuma,
ja sattuman kaupalla patsas oli ensimmäinen veden pinnan rikkonut esine
laivan noston yhteydessä. Patsas aiheutti ensin meriarkeologisen
sensaation ja myöhemmin pienen ulkopoliittisen selkkauksen. Patsas ei
ole näytteillä Tukholman Vasa-museossa.
Vasa valmistui vuonna 1626,
vaikka sen neitsytmatka tapahtuikin vasta kaksi vuotta myöhemmin.
Valmistuessaan Vasa oli Ruotsin laivaston voimakkain sota-alus ja
suurimpia sotalaivoja koko Euroopassa. Kolmikantisen aluksen pituus oli 69 metriä (vesilinjassa 46,5 metriä) ja korkeus kölistä mastonhuippuun 52 metriä. Vasa painoi noin 1 200 tonnia. Se oli varustettu 64 järeällä kanuunalla.
Vasa (Wasa) oli Ruotsin kuninkaan Kustaa II Aadolfin kruununlaiva, joka upposi 10. elokuuta 1628 aloitettuaan juuri neitsytmatkansa. Vuonna 1961 laiva
nostettiin merenpohjasta. 18 vuotta laivaa ruiskutettiin
säilöntäaineilla sen tilapäisessä sijaintipaikassa Wasavarvetilla.
Vuodesta 1990 lähtien aluksen sijoituspaikka on ollut Vasa-museo Tukholmassa.
10-8 tuli siis kuluneeksi tasavuosia siitä katastrofista, jossa kuningas
Kustaa II Aadolf Vaasan kruununlaiva Vasa kaatui tuulenpuuskassa
taivallettuaan Tukholman edustalla 1628 neitsytmatkaansa vain 1300
metrin verran, upoten syvyyksiin 333 vuodeksi.
Vasa lähti neitsytmatkalleen 10. elokuuta 1628
Tukholman satamasta. Tarkoitus oli noutaa kauempana sijaitsevasta
tukikohdasta vielä 300 miestä matkaan. Sää oli ollut tyyni, mutta kun
Vasa oli ehtinyt matkata noin neljännestunnin ajan ja vajaat 1 300
metriä, äkillinen tuulenpuuska tarttui laivaa purjeisiin ja kaatoi koko
sota-aluksen kello neljän ja viiden välillä iltapäivällä. Merivesi
syöksyi Vasan tykkiporteista sisään, ja alus alkoi nopeasti vajota kohti
merenpohjaa
Vasan
uppoamisesta kuultuaan kuningas Kustaa II Aadolf kirjoitti kirjeen,
jossa hän määräsi laivan uppoamisesta vastuussa olevia rangaistaviksi.
Uppoavasta laivasta pelastunut Vasan kapteeni Söfring Hansson pidätettiin, mutta todettiin syyttömäksi ja vapautettiin ilman rangaistusta.
Kustaa
II vietti paljon aikaa Turussa ja täällä hänen luottomiehiinsä
lukeutui mm. Klaus Laurinpoika Fleming, jolle kuningas antoi 1615
tehtäväksi uudistaa laivastonsa. Ruissalon tammimetsää parturoitiin
ahkerasti Tukholman laivatelakoiden tarpeisiin ja parturointia
jatkettiin vuoteen 1621, jolloin Flemingin rakennuttama viidenkymmenen
sotalaivan ja sadan kuljetusaluksen laivasto purjehtii kuninkaan
johdolla Riikaa piirittämään.
Klas Larsson Fleming (1592–1644) oli amiraali ja maaherra.
Ruotsin merimahdin uusi uljas lippulaiva
Vasa rakennettiin 1621-1625 osaksi tuota laivastoa ja 64 kanuunoineen
se oli Euroopan suurimpia sota-aluksia.
Klaus
Laurinpoika Fleming eteni urallaan Ruotsin laivaston amiraaliksi ja
hänen ehdotuksestaan hallitus perusti 1638 Delaware-joen suistoon Uuden
Ruotsin siirtokunnan, jonne Kalmar Nyckel -alus vei sen ensimmäiset
asukkaat. Siirtokunnan kuvernöörinä toimi 1643-1653 Flemingin kaveri,
everstiluutnantti Juhana Printz, joka tuli hyvin toimeen intiaanien
kanssa.
Printzillä oli oma osuutensa myös Vasa-laivan
kohtaloissa. Kun alus 1961 nostettiin syvyyksistä, oli sen tykeistä
enää jäljellä 3 kanuunaa."Miehet, jotka osasivat mennä veden alle" eli
sen ajan sukelluskellon taitajat olivat onnistuneet jo 1628 nostamaan
tykit syvyyksistä, yhtenä osaajana juuri Johan Printz.
Johan Printz, född 1592 som Johan Björnsson, i Bottnaryd, Småland, död 1663. Överstelöjtnant, guvernör över Nya Sverige 1642-1653 och landshövding i Jönköpings län 1658-1663.
Vasan kallisarvoiset, pronssista taotut kanuunat nostettiin hylystä sukelluskellojen avulla jo 1600-luvulla. Koska silloisella tekniikalla laivaa ei vielä kyetty nostamaan, Vasan hylyn annettiin olla rauhassa.
Sukelluskellon toimintaperiaate on tunnettu jo antiikin ajoista. Pian Vasa-laivan tapahtuneen uppoamisen jäleen 1628, hylylle laskeuduttiin sukelluskellolla. Nykyään kelloja käytetään ammattisukelluksessa.
Vasasta löytyneitä kanuunankuulia.
Klaus
Laurinpoika Flemingin merellinen taival päättyi 1644, kun hänen
johtamansa 46 aluksen laivasto kohtasi meritaistelussa Tanskan kuningas
Kristian IV:n laivaston. Yhteenotossa Louhisaaressa syntynyt Fleming
haavoittui kuolettavasti.
Clas Larsson Fleming.
Nyt Vasa on hieno nähtävyys ja tutustumisen arvoinen matkailukohde
Tukholmassa. Jos meillä toimittaisiin oikein, Turkuun saataisiin omassa
lajissaan vastaava nähtävyys, rakentamalla tänne Vrow Maria -museo.
Hollantilainen kauppa-alus Vrouw Maria oli matkalla Amsterdamista Pietariin, kun se törmäsi 3. lokakuuta 1771 kahteen kariin Nauvon
ulkosaaristossa ja myöhemmin upposi noin neljänkymmenen metrin
syvyyteen. Alus sai törmäyksissä vaurioita peräosaan, muun muassa
peräsin irtosi.
Aluksen ruumassa arvellaan olleen esimerkiksi taideaarteita, joita keisarinna Katariina Suuri ja muu Venäjän ylimystö oli tilannut Hollannista. Lisäksi lastina oli sokeria, väriaineita, sinkkiä ja kappaletavaraa. Miehistö ja paikallinen väestö ehti pelastaa osan lastista ennen aluksen uppoamista 8. lokakuuta 1771. Haaksirikosta pelastettua tavaraa myytiin myöhemmin Turussa ja Pietarissa.
Aluksen haaksirikosta tuli yksi Suomen etelärannikon kuuluisimpia aarrelaivalegendoja.
Aluksen
hylky on säilynyt poikkeuksellisen ehjänä. Hylyn runko on pituudeltaan
noin 26 metriä ja leveydeltään 7 metriä. Vrouw Marian, kuten muiden
Itämeren hylkyjen, säilymistä on edesauttanut puisia hylkyjä tuhoavan laivamadon puuttuminen pohjoiselta Itämereltä.
Tässä varhaisempi blogipäivitys asiasta:
Vrouw Maria
Tänään 8-10 tulee kuluneeksi tasavuosia hollantilaisen kauppalaiva Vrouw Marian uppoamisesta Nauvon vesillä vuonna 1771. Hyvin säilyneestä aluksesta olisikin saatavissa Aurajokisuistoon Turkuun melkoinen nähtävyys vähän Tukholman Vasa-laivan tapaan.
Syksyllä
1771 Amsterdamista lähti Vrouw Maria –niminen kaksimastoinen
snau –tyyppinen pienehkö kauppalaiva Pietaria kohti. Laivan
kapteenina oli tanskalaissyntyinen kokenut Reinhold Lorenz.
Aluksen
matka katkesi sen törmätessä vedenalaiseen kariin 3.10. Nauvon
ulkosaariston alueella. Miehistö pyrki pitämään vuotavan
laivansa pinnalla pumppaamalla saaristolaisten avustuksella.
Pelastamisyrityksistä huolimatta lokakuun kahdeksannen ja yhdeksännen
päivän välisenä yönä alus oli kuitenkin uponnut (Turun
maistraatin pöytäkirjat 1771), eikä sitä pystytty 1700-luvun
lopun menetelmin enää paikantamaan.
Vrouw
Marian haaksirikkoutuminen sai paljon huomiota jo
1700-luvulla, koska sen lasti erosi osittain muiden
laivojen kuljettamista lasteista. Tyypillisten tavaroiden
ohella Vrouw Maria kuljetti nimittäin Venäjän keisarinna
Katariina Suuren taideaarteita, jotka hän oli ostattanut
hollantilaisen taiteenkeräilijä Gerrit Braamcampin kuolinpesän
huutokaupasta. Pyrkimyksistä arvokkaan lastin pelastamiseksi
kertovat monet aiheeseen liittyvät kirjeet, joita säilytetään
Riksarkivetin Diplomatica –kokoelmassa. Laivan muuta lastia
koskevaa tietoa löytyy mm. Juutinrauman tullitileistä.
Vrouw
Maria –hylky on n. 26 m pitkä ja 7 m leveä ja se on vajonnut
41 m syvyyteen. Hylky on hyvin säilynyt ja sen mastojen alaosat
ovat vielä pystyssä kohoten 22-24 metriin. Löytymisvuonna 1999
siitä nostettiin identifioinnin varmistamiseksi kuusi esinettä,
jotka olivat lyijysinetti, sinkkiharkko, kolme liitupiippua sekä
kivennäisvesipullo.
Aluksen lokikirja kertoo laivan viime vaiheista näin:
Tiistaina
8. lokakuuta pelastustyöt jatkuivat; vettä pumpattiin pois ja laivasta
pelastettiin lastia. Alun perin kaunis ilma muuttui synkäksi ja tuuli
kääntyi idästä etelän ja kaakon välille.
Kun miehet menivät
seuraavana päivänä katsomaa laivaa, eivät he enää nähneet sitä. Turusta
tuli kaksi tullipalvelijaa ja pelastetut tavarat päätettiin lastata
jahtiin.
Muutamaa päivää myöhemmin Vrouw Marian kapteeni
matkusti miehistönsä kanssa pohjoistuulen saattelemana Turkuun, jossa
hän teki meriselityksen.
Vrouw Marian ruumassa on säilynyt
läpileikkaus 1770-luvun eurooppalaisesta yhteiskunnasta. Se kertoo
useiden ihmisryhmien toiminnasta: eri maiden tavarantoimittajista,
Amsterdamin lastaajista, pelastustoimia tehneistä Nauvon
saaristolaisista ja Turun porvareista. Pelastetun tavaran osalta linkki
ylsi aina Pietariin asti. Matkan aikana ketjuun osallistui Tanskan
Juutinrauman tullin henkilökunta ja luonnollisesti Vrouw Marian
miehistö.
Vrouw
Marian historia liittyy niin oleellisesti Turun saaristoon ja Turkuun,
ettei museohanke voisi oikein muualla sijaitakaan kuin juuri Turussa
Forum Marinumin piirissä.
Turun Maistraatin pöytäkirjat 1771 kertovat
omaa tarinaansa haaksirikon tapahtumista ja niihin liittyvät myös
pelastetun tavaran luettelot. Turun huutokauppakamarin pöytäkirjoista
1771 ja 1772 käyvät myös selville huutokauppakamarissa Turussa Vrouw
Mariasta myydyt tavarat.
Vrouw
Marian lastista on saatu tietoa Juutinrauman tullitileistä,
pelastetun tavaran luettelosta (Turun maistraatin pöytäkirjat
1771), keisarinnan omaisuuden pelastamiseen liittyvästä
diplomaattisesta kirjeenvaihdosta sekä huutokauppakamarin
pöytäkirjoista (Turun huutokauppakamarin pöytäkirjat 1771 ja
1772).
Juutinrauman tullitilien mukaan Vrouw Maria kuljetti useista
eri artikkeleista koostuvaa lastia. Nimeltä mainittujen
hyödykkeiden ohella laiva sisälsi arvoltaan huomattavan suuren
sekalaista kauppatavaraa käsittävän lastin sekä laivurin
yksityisvaraston mikä käy ilmi Juutinrauman tullitileistä.
Itämeren
kaupankäynnin ja Turun saariston historian kannalta kyse on niin
ainutlaatuisesta aarteesta, ettei hankkeen rahoittaminenkaan voi olla
kuin järjestelykysymys.
Vasan innoittamana
Turussa 24-4 2021
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti