Jouluna juoman pitää,lihaa syömän laskiaissa
Joulun perinteissä olut sen sijaan on vahvasti mukana. Oluen juonti on ehkä kaikkein vanhin sekä muinaissuomalainen
että skandinaavinen perusjoulutapa. Sanonta kuului, että joulua
juotiin. Ei juhlittu. Sama koskee suomalaista kekrijuhlaa, jonka alku on
samassa vuodenkierron perinteessä kuin yleismaailmallisen joulunkin.
Kun sato oli korjattu talteen, elikot syötetty lihavimmilleen ja
maatalouden syystyöt tehty, pantiin olut kypsymään. Kun se oli valmista,
alkoi keskitalven juhlakausi.
Joulun juomista pidettiin myös
uhrina. Olut kumottiin hyvän vuoden ja rauhan vuoksi sekä pääjumala
Odinin että Frejn nimeen. Norjan kuningas Håkon Hyvä sääti 900-luvulla
peräti lain, jonka mukaan jokaisella miehellä piti sakon uhalla olla
tynnyrillinen olutta, ja joulua oli vietettävä kunnes tynnyrillinen
loppui.
Samalla Håkon määräsi joulua juotavaksi samaan aikaan kuin
kristitytkin juhlivat.
Rooman keisari oli vuonna 354 määrännyt
Kristuksen syntymäjuhlan päiväksi 25. joulukuuta, roomalaisen
Saturnalia-juhlan ajaksi. Snorre Sturlasonin Heimskringla -kronikan
mukaan joulua oli ennen Håkonin lakia vietetty Pohjolassa keskitalven
yönä, tammikuun puolenvälin jälkeisen täydenkuun aikaan. Toisten
tietojen mukaan keskitalven juhla, midvinterblot, oli kuitenkin
erillinen uhrijuhla, jolloin jumalille kevään ja vuodentulon rukouksin
uhrattiin sekä ihmisiä että eläimiä.
Ja niin joulu joutui
jo taas pohjolaan
Muinaisten skandinaavien joulunvietosta tiedetään melko vähän.
Ensimmäiset maininnat löytyvät 900-luvulla kirjatuista lähteistä. Yksi
on viikinkikuningas Harald Kaunotukalle omistetussa laulussa, jossa
sanotaan että Harald haluaa juoda joulua ulkona merellä ja siellä
leikkiä Frejn leikkiä. Frej oli hedelmällisyyden jumala, ja joulun
sisältöön kuuluivat hedelmällisyysriitit uuden aurinkovuoden sadon ja
karjaonnen varmistamiseksi.
Toisen kerran joulua juhlivat viikingit
ilmestyvät itsensä Bysantin keisarin, Konstantinus Porfyrogenetoksen De
Ceremoniis Aulae - (hoviseremonioista) tekstiin, jossa keisari jakaa
neuvoja seuraajalleen. 900-luvulla Konstantinopolin hovia suojeli
kirvein, puukoin ja miekoin aseistautunut hurjamaineinen varankikaarti.
Varangit olivat idänretkelle lähteneitä viikinkejä, jotka hakivat
Bysantista rikkauksia kotipuolen ihmeteltäviksi.
- Kristuksen
syntymäjuhlan aikoihin henkivartiokaartin ”gootit” seisovat juhlasalin
ovella kahdessa jonossa. Kun he saavat luvan, he esittävät
”goottilaisen” leikin: juoksevat isolla melulla sisään hakaten
keihäitään kilpiinsä ja huutaen ”Jól, jól”, selvitti keisari.
Gootti-sana oli joko väärinkäsitys - gootteja ei henkivartiokaartissa
ollut enää ollut pariin vuosisataan - tai sitten keisari vain nimitti
uusia viranhaltijoita entisten nimillä. Skandinaavista joulu-sanaa
hokevat kaartilaiset olivat aivan ilmeisesti viikinkejä.
Varangit
toivat köyhään Pohjolaan muutakin hyvää kuin Bysantin kultaa. Heillä oli
mukanaan myös mausteita: neilikkaa, inkivääriä, kanelia, kardemummaa.
Näitä harvinaisia herkkuja leivottiin sitten Ruotsissa - ja Suomessakin!
- juhlakauden leipään ja maustettiin niillä sekä kuumennettua
jouluolutta että myöhemmin viiniä.
Sama tapa levisi vähitellen myös keskiajan luostareista kylmää Pohjolaa lämmittämään.
Sä vihannoitset kesäisin,
tuot lehväs talven tuiskuihin
Joulukuusen sanotaan olevan saksalaista lainaa 1700-luvulta, jolloin
Ruotsin valtakunnan säätyläiskodit alkoivat tuoda sisään kuusia ja
koristella niitä ensin ruusuin, sitten omenoin. Gotlannista on löytynyt
kuvakivi 700-800-luvulta, jossa hiippalakkinen hahmo kantaa olallaan
pientä, nättiä kuusta. Samassa kuvakivessä on neljä hiippalakkihahmoa,
joista vasemmanpuoleinen näyttää jahtaavan isoa, karjulta näyttävää
eläintä. Isäntä lahtaamassa joulupossua?
Toisessa, upplantilaisessa
riimukivessä mainitaan Jynsin ja Jespitin pystyttäneen kiven idässä
kaatuneen isänsä muistoksi heti koristeltuaan talvipuunsa. Pyhän puun
koristelu kuului vanhojen suomalaistenkin perinteisiin. Tapa on
ilmeisesti ikivanha ja yleismaailmallinen: puu on kasvun ja
hedelmällisyyden symboli, ja sitä juhlistettiin pyhänä pidettyinä
juhla-aikoina.
Sika oli tunnetusti viikinkien juhlaruokaa.
Hiippalakki taas oli keskiajan kansanmiehen vakiopäähine. Tontut
käyttävät itse asiassa muinaiseurooppalaista talonpoikaispukua.
Tonttu-sana on tietysti lainaa ruotsista ja liittyy perustellusti
toiseen lainakäsitteeseen, tonttiin. Tontti oli tontun valvontapiiri, se
piti silmällä kaikkea mitä talossa ja tontilla tapahtui.
Kansan
käsityksissä tontut liittyivät esi-isien henkiin. Jos niitä kohteli
kaltoin, ne jättivät talon oman onnensa nojaan. Joulu oli henkien
liikkuma-aikaa: silloin tonttuja saattoi jopa nähdä öiseen aikaan.
Niille piti viedä ruokaa ulos rapulle, tai mieluimmin jättää jouluruoat
yöksi tuvan pöydälle. Kun soihdut sammuivat, tonttujoukko hipsi
varpahillaan tupaan.
keskiviikko 19. joulukuuta 2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti