Malja Pietarin ja Turun 60-vuotiselle ystävyydelle
Näyttely Turun pääkirjastossa 25.6.-31.7.2013
Turku on Pietarin ensimmäinen ja vanhin ystävyyskaupunki. Yhteistyöllä on pitkät ja vahvat
perinteet, jotka juontavat juurensa jo helmikuuhun 1953 ja ensimmäisen
pietarilaisen valtuuskunnan vierailuun Turussa.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Venäjän Federaation presidentti Vladimir Putin vierailevat juhlavuoden kunniaksi Turussa 25. kesäkuuta. He saapuvat tänne veneellä Naantalin Kultarannasta.
Niinpä mekin luomme katsauksen kaupunkien ystävyyteen meren välityksellä;
Turku-Pietari laivayhteys
Suomen ensimmäinen höyrylaiva oli siipiratasalus s/s Ilmarinen,
joka teki neitsytmatkansa rahtiliikenteessä 10.8.1833. Jo vuonna 1819
oli tehty suunnitelmia höyrylaivaliikenteen avaamiseksi Turun ja
Tukholman välille, mutta toimeen tartuttiin tosissaan vuonna 1834,
jolloin reittiliikenne päätettiin ulottaa saman tien Turusta Pietariin
saakka.
Turun Höyrylaivayhtiö hankki yksinoikeuden
henkilöliikenteeseen Suomen etelärannikolle kuudeksi vuodeksi ja
liikenne oli määrä aloittaa 1836. Yhtiö tilasi Englannista ensimmäisen
siipiratasaluksensa, mutta Suomeen Storfursten saatiin vasta vuonna
1837. Turun Vanhalta Laivatelakalta tilattu yhtiön toinen alus Furst
Menschikoff sen sijaan laskettiin vesille jo 28.6.1836 ja se palasi
koneiden asennuksen jälkeen Turkuun Norrköpingistä lokakuun 20. päivä.
Keväällä 1837 S/S Furst Menschikoff aloitti
Tukholman-liikenteensä ja sen neitsytmatkalla toukokuun 9.päivänä oli
laivalla mukana 24 matkustajaa. Aluksi vain Storfursten kulki linjalla
Turku - Helsinki - Tallinna - Pietari, mutta pian yhtiön molemmat
ylpeydet jo liikennöivät Tukholma - Turku - Pietari -linjalla. Nämä
alukset oli rakennettu pelkästään matkustajaliikennettä varten.
S/S Furst Menschikoff 1842, Magnus von Wrightin maalaamana. Vuonna 1836 valmistunut S/S Furst Menschikoff oli Suomen ensimmäinen merihöyrylaiva.
Kun
Pietarin-yhteydet kaipasivat myös tavaraliikennettä, perustettiin
Turkuun 1838 höyrylaivayhtiö Transport Ångfartygs Bolaget, jonka
rahtilaiva s/s Murtaja liikennöi menestyksekkäästi vuodesta 1841 alkaen
linjalla Turku - Pietari, poiketen matkalla Tammisaareen, Helsinkiin ja
Loviisaan. Reitti oli niin suosittu, että laivaan tehtiin pian myös
avarammat matkustajatilat.
s/s Murtaja Auransillan kupeessa nykyisen Svarte Rudolfin paikallaTurussa 1850, Johan Jakob Reinbergin litografia. Alus oli valmistuessaan Suomen suurin höyrylaiva.
Suomalaiset
hoitivat ennen maailmasotia Pietarin höyrylaivaliikenteen lähes
kokonaan ja aikoinaan avattua reittiä purjehtivat tänä päivänä myös St.
Peter Linen ylpeydet M/S Princess Maria (entinen Siljan Finlandia)
reitillä Helsinki - Pietari ja M/S Princess Anastasia (entinen Vikingin
Olympia) reitillä Tukholma - Pietari.
M/S Princess Maria (aikaisemmin M/S Queen of Scandinavia, alun perin M/S Finlandia) on venäläisen St. Peter Line -varustamon autolautta. Alus on rakennettu Wärtsilän Turun telakalla Effoa-Suomen Höyrylaiva Oy:lle vuonna 1981. Princess Maria aloitti liikennöinnin reitillä Pietari - Helsinki 21. huhtikuuta 2010.
M/S Princess Maria.
M/S Princess Anastasia (ent. Viking Linen Olympia) on vuonna 1985 rakennettu matkustaja-autolautta. M/S Olympia rakennettiin Wärtsilän Pernon telakalla Turussa Rederi AB Slitelle, joka oli osa Viking Lineä. Alus laskettiin vesille 26. huhtikuuta 1986. Laiva aloitti huhtikuussa 2011 liikennöinnin Pietarin ja Tukholman välillä käyden paluumatkalla Pietariin Tallinnassa.
M/S Princess Anastasia.
Laivojen Turussa
24-6 2013
Simo Tuomola
sunnuntai 23. kesäkuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti