Tästä voi siirtyä kuvalinkiin, jossa tuo lehden ensimmäinen numero esittäytyy:
Ruotsissa Arwidsson jatkoi isänmaallista julkaisutoimintaa salanimillä. Pekka Kuoharisen nimellä julkaistussa kirjoituksessa Suomi ja sen tulevaisuus (1838) Arwidsson suomi ankarasti Israel Hwasserin
esittämää käsitystä siitä, että Suomella oli Venäjän maakuntana
erityisasema.
Arwidsson-Kuoharisen mukaan Suomi oli väkipakolla uuteen
emämaahansa liitetty eikä erityisasemalle ollut mitään lakiin tai
valtiosääntöön perustuvia takeita saati konkreettisia näyttöjä.
Arwidsson on mahdollisesti kirjoittanut myös Olli Kekäläisen nimellä
julkaistun kirjoituksen Suomen nykyinen valtiomuoto (1841), jossa hän asettui sovittelemaan Hwasserin ja Kuoharisen vastakkaisia näkemyksiä.
Adolf Ivar (Iwar) Arwidsson (7. elokuuta 1791 Padasjoki, Ruotsin kuningaskunta – 21. kesäkuuta 1858 Suomen suuriruhtinaskunta) oli suomalainen poliitikko, kirjailija, runoilija, historiantutkija ja sanomalehtimies. Kuolinpaikkana siis Viipuri.
Tänään
21-6 tulee kuluneeksi tasavuosia Adolf Iwar Anderssonin kuolemasta
Viipurissa vuonna 1858. Hän oli se kirjailija, runoilija, toimittaja ja
kansallisen herätyksen julistaja, jonka nimiin on kirjattu iskulause "
ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme
siis suomalaisia". Alunperin lause taitaa olla jo Tarvasjoen pojan
Gustaf Mauritz Armfeltin 1757-1814 piirin käsialaa.
Adolf Ivar (Iwar) Arwidsson (7. elokuuta 1791 Padasjoki, Ruotsin kuningaskunta – 21. kesäkuuta 1858 Suomen suuriruhtinaskunta) oli suomalainen poliitikko, kirjailija, runoilija, historiantutkija ja sanomalehtimies. Kuolinpaikkana siis Viipuri.
Laulu Suomesta
Porthanin vetämän isänmaallisen Aurora-salaseuran (1770-1779) jalanjäljissä asteli Turussa AIW:n aikaan Turun romantiikkaa julistanut Aura-seura, jonka julkaisema Mnemosyne-lehti oli liian lällärikamaa Anderssonille, joka perusti Turun Akatemian piiriin piikiksi vallanpitäjien lihaan oman Åbo Morgonbladet -lehden, joka uhitteli jopa sensuurille.
Arwidssonin tekstit olivat poleemisia. Hän moitti Porvoon maapäiviä
saamattomuudesta, tuomitsi Suomen sotaväen hajottamisen epäviisaaksi,
analysoi senaatin toimintaa, esitti näytteitä Suomen rahaolojen
sekavuudesta ja puuttui Suomen ja Ruotsin kauppasuhteisiin. Arwidssonin
kirjoitukset olivat ensimmäisiä kansallisuusaatteiden innoittamia
ohjelmakirjoituksia Suomessa. Hän analysoi maan henkistä tilaa, joka oli
hänen mukaansa ”surullinen ja pimeä”. Kansalaiset olivat
pintapuolisesti sivistyneitä, velttoja ja saamattomia.
Arwidsson julkaisi
Mnemosynessä vuonna 1820 nimimerkillä ”Puoltaja” kirjoituksen, jossa
hän kannatti suomen kielen kirjoitustavan muuttamista kansan
kielenkäytön mukaiseksi. Linsén vastusti kuitenkin Arwidssonin
pyrkimystä muuttaa Mnemosyne kansallisen herätyksen foorumiksi.
Näin Suomessa
ei ollut sanomalehteä, jossa Arwidsson olisi voinut julkaista
tärkeinä pitämiään kirjoituksia. Sen vuoksi hän anoi ja sai luvan perustaa oman lehden Åbo Morgonblad, joka alkoi
ilmestyä vuoden 1821 alusta kerran viikossa. Siitä tuli maan
ensimmäinen poliittinen sanomalehti, ja Arwidsson tiesi jo etukäteen
joutuvansa vallanpitäjien arvostelun kohteeksi. Pietarissa keisari Aleksanteri I:n vapaamielisyys oli loppunut ja kansalliskiihkoinen taantumus oli nousemassa valtaan.
Historiansa tiedostava yhtenäinen Suomen kansa oli lehden linjana ja keisarin päätöksellä lehti lakkautettiin 30. syyskuuta 1821. AIW karkoitettiin Turun Akatemiasta ja hän pakeni Ruotsiin.
Adolf Iwar Arwidssonin muistomerkki vuodelta 1970 löytyy Turun tuomiokirkon kupeelta: Harry Kivijärvi, Adolf Ivar Arwidssonin muistomerkki, 1970.
Harry Mikael Kivijärvi (25. heinäkuuta 1931 Turku – 15. huhtikuuta 2010 Espoo) oli suomalainen kuvanveistäjä. Kivijärvi tuli suuren yleisön tuntemaksi voitettuaan presidentti J. K. Paasikiven muistomerkin suunnittelukilpailun vuonna 1976.
Jatkettuaan matkaansa Viipurista Arwidsson sairastui äkillisesti vaikeaan keuhkokuumeeseen. Hänen oli palattava takaisin Viipuriin, jossa hän kuitenkin menehtyi nopeasti tautiinsa. Hänet haudattiin Wiborg -sanomalehden mukaan siellä olevaan Sorvalin hautausmaahan
25.6.1858 (Wiborg 23.6.1858).
Hautausmaalle pystytettiin muistokivi,
johon kaiverrettiin hänen nimensä, syntymä- ja kuolinpäivänsä sekä
Elias Lönnrotin sepittämät säkeet:
”Maan oman rakkaus vei hänen maasta ja toi hänen jälleen.
Nyt hänen ain’ omanaan kätkevä on omamaa.”
Vähän samanlaisen kohtalon koki eilen 20-6 kuolinpäiväänsä 1855 viettänyt Hattulan poika, kirjailija ja suomalaisuuden julistaja Jacob Judén, Jaakko Juteini.
Jaakko Juteini (14. heinäkuuta 1781 Hattula – 20. kesäkuuta 1855 Viipuri), syntymänimeltään Jaakko Heikinpoika ja viralliselta nimeltään Jacob Judén, oli suomalainen kirjailija ja valistusmies. Hän oli suomenkielisen kansallisromanttisen kaunokirjallisuuden uranuurtaja, joka korosti teoksissaan Suomen kansaa ja suomen kieltä.
Hän pääsi Turun katedraalikoulusta ylioppilaaksi ja kirjautui Turun akatemiaan, mutta piankos häntä jo syytettiin vääräoppisuudesta, eivätkä hänen poliittisetkaan näkemyksensä päättäjiä miellyttäneet. Miehen teos Anteckningar määrättiin takavarikkoon ja kirjat poltettiin roviolla 1829. Missä poltetaan kirjoja, poltetaan pian ihmisiä. Mies poistui Viipuriin, jossa kuoli.
Miehen Laulu Suomesta on kaikille tuttua kamaa:
- Arvon mekin ansaitsemme
- Suomen maassa suuressa,
- vaikk’ei riennä riemuksemme
- laiho miesten maatessa;
- leipä kasvaa kyntäjälle,
- onni työnsä täyttäjälle.
Olkaamme siis
Turussa 30-9 2013
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti