Täällä pohjanperillä viimeisen reilun tuhannen vuoden ajan ovat
historiallista tapahtumista dominoineet viikingit, skandinaavit. Heidän
vastapainokseen nousi idässä vähitellen Bysantin ortodoksian perillinen
Venäjä. Suomi heimoineen jäi siihen väliin ja jauhautui kahtia, ennen
kuin oli edes ennättänyt saavuttaa valtiollista tasoa näinhän me
olemme tottuneet ajattelemaan.
Mutta onko tämä sittenkään koko totuus? Voittajien, germaanien ja
skandinaavien omasta historian kirjoituksesta ja arkeologian saralta
nousee eteemme hämmentäviä asioita.
Ennen viikinkiaikaa, 400-700
-luvuilla, Suomi oli suhteellisen vahva ja itsenäinen esim.
asetekniikassa ja koruissa. Lisäksi Suomesta näyttää olleen suorat ja
melko kiinteät yhteydet Baltiaan ja Keski-Eurooppaan, Skandinavian ohi,
ja tietysti myös idän sukulaiskansoihin. Liian vähälle huomiolle on
jäänyt se, miksi viikingit eivät vallanneet Suomea, vaikka he
vaikuttivat ja terrorisoivat melkein koko Euroopassa ja tosiasiallisesti
hallitsivat myös Venäjän jokireittejä. Yleisesti ajatellaan niin, että
vähäväkisessä ja vaikeakulkuisessa Suomessa ei ilmeisesti ollut isoja
kaupunkeja, joihin rikkaudet olisivat keskittyneet, mikä vähensi Suomen
mielenkiintoa hyökkäyskohteena. Mutta onko tämä koko totuus? Entäpä jos
Suomessa olikin ryöstötavaran määrään nähden liian suuri ja
järjestäytynyt "Suomen valtion" sotavoima.
Millainen Suomi on todellisuudessa ollut ennen Ruotsin valtaan
joutumistaan? Niin, saagojen ja muunkin germaanisen kirjallisuuden,
kuten Widsith 600-luvulla ja Saxo Grammaticus 1190-luvulla, mukaan Suomi
ei ollutkaan järjestäytymätön barbaarimaa, vaan suunnilleen
samantasoinen "valtakunta" kuninkaineen kuin skandinaavienkin vastaavat.
1100-luvun lopulta olevissa Flateyjarbókíiin sisältyvissä Orkneyinga-
ja Hversu Noregr bygdistí (Kuinka Norja asutettiin) -saagoissa
esitetään, että Suomi (Finland) ja Kainuu (Kvenland) olisi ollut
eräänlainen koko Pohjolan peruskuningaskunta, josta käsin olisi
perustettu sekä Norjan että Tanskan kuningashuoneet ja annettu monia
kuninkaita ja varsinkin kuningattaria myös Ruotsin valtaistuimelle.
Suomen ja Kainuun kuninkaan Fornjotrin (=Muinaisjuutti, Vanha Jotuni)
sukuluettelo on esitetty täyteläisimpänä Orkneyinga-saagan johdannossa,
ns. Fundinn Noregrissa
(= Norjan löytäminen), joka on suomennettu
Kyösti Julkun kirjassa Kvenland sekä Messeniuksen Suomen, Liivinmaan ja
Kuurinmaan vaiheita -kirjassa. Suuri osa luettelon nimistä on myös
Hversu Noregr bygdistissä ja jokunen Historia Norwegiaessa (1100-luvun
lopulta). Skandinaaviset tutkijat ja myös esim. suom. Jarl Gallén ns.
Tvärminnen raportissa v. 1984 selittävät mieluusti em. lähteet täysin
myyttitietoa sisältäviksi ja siis ei -historiallisiksi. Mutta, mutta...
Germaaninen kirjallisuus, Widsith
Germaanisesta
kirjallisuudesta löytyy mainintoja suomalaisista 600-luvulta lähtien.
Vanhin lähde, 600-luvulta oleva Widsith, luettelee kymmeniä
400-500-lukujen kansainvaellusajan kansoja kuninkaineen. Luettelossa on
tieto: Caesare weold Graecum, ond Caelic Finnum eli " keisari hallitsi
kreikkalaisia ja Caelic (äännemuoto Kalik?) suomalaisia". Akateemikko
Kustaa Vilkuna arveli Caelicin hyvinkin voivan olla turmeltunut
goottilaisen -ik-päätteen saanut muoto Kaleva-sanasta.
Kalevanpoika -traditio on sekä suomalaisella että virolaisella
alueella yli 2000 vuotta vanha. Hannes Pukki osoitti jo 1941
Virittäjässä, että sana kalev kaleva on jo kantasuomessa (1000-0 eKr.)
merkinnyt - ja viron kielessä edelleenkin punaverkaa. Etymologian
ovat hyväksyneet Aulis Oja 1969 Kalevalaseuran vuosikirjassa ja Matti
Kuusi 1985 Kalevalalippaassa. Siis kalevanpojat = punaverkasenpojat =
punaverkaiset pojat.
Oja tekee rinnastuksen: Bysantin keisarin
poikia sanottiin porfyrogennetoksiksi, eli purppurassa syntyneiksi.
Vertauksen mukaan kalevanpojat olivat joko kuninkaallinen suku Suomessa
ja Virossa tai ainakin mahtava ylimyssuku, ja he elivät täällä jo 1000-0
eKr.
Sana kuningas on joko germaaninen lainasana tai sana
germaanienkin lainaamasta kielestä. Laina-ajaksi on esitetty
pronssikautta (1500-500 eKr.) tai varhaista rautakautta. Miksi lainata
sanaa, jolle ei olisi käyttöä? Tämäkin viittaa siihen, että kuninkaita
kalevanpoikia on ollut Suomessa jo ennen ajanlaskumme alkua ja sen
jälkeen.
Anglosaksinen Beowulf-runoelma
Tanskalaistutkija
Gudmund Schütte pitää Saxo Grammaticuksen mainitsemaa suomalaista
Egther Fynnensistä samana henkilönä kuin kuuluisan anglosaksisen
Beowulf-runoelman pääsankarin Beowulfin isä Ecgtheow. Ja yllätys
yllätys: nimi näyttäisi löytyvän myös suomalaisesta kansanrunosta
Väinämöisen tuomio: Syntyi poika Poimarissa (Paimio) Emo kutsui
Ehtaroksi (=Egther Fynnensis?). Toisen toisinnon mukaan: Iso kutsui
Ismoriksi, Emo Ehtoopoiaksehen... Jos Päivä oli henkilönimi, kuten
Päivän poika Valkeainen -runossa ilmenee ja Päivölä paikannimi, niin
miksei Ehtoo voinut olla henkilön nimi. Siis Väinämöisen tuomion
Ehtoo-Ehtaro, joka kastettiin Paimion kuninkaaksi, olisi ollut Saxon
tuntema suomalainen Egther Fynnensis ja vielä sama kuin Beowulf-tarun
Ecgtheow eli Beowulfin isä. Ecgtheow oli waegmundingas- sukua. Vrt.
kansanrunojen Osmo-Osmoisen skand. vastine Osmund.
Onko siis Väinö-Väinämöisen skandinaavinen vastine Waegmund, joka
äännetään juuri Wäimund? Beowulf -runoelman Ecgtheow olisi siis ollut
Väinämöisen sukua eli Väinöläinen, mikä sukunimi mainitaankin
kirjallisissa lähteissä Jouko Vahtolan mukaan vielä 1400- l. Maskussa
Varsinais-Suomessa.
Saagat tuntevat Suomen kuninkaat
Runsaimmat
tiedot suomalaisista ovat islantilaisessa saaga-kirjallisuudessa (mm.
Orkneyinga-, Historia Neorwegiae-, Hversu Noregr bygditz-, Egilin-,
Ynglinga-, Kettil Haengrin- ja Bardr Lumitunturinharjun -saagoissa)
1100-1300-luvuilta. Saagat kertovat skandinaavien ym. germaanien
sankaritöiden lisäksi suomalaisista ja Suomen kuninkaista. Eri lähteet
yhteen laskien nimeltä mainittuja Suomen ja Kainuun kuninkaita on pari-
kolmekymmentä.
Orkneyinga- ja Hversu Noregr bygdist -saagojen mukaan jopa osa
skandinaavien jumalmaailmasta johdetaan Suomen kuningassuvusta. Erään
Suomen ja Kainuun kuninkaan, Fornjotrin, pojat olivat Hler, Loge ja
Kare. Hler lähti Tanskaan, valtasi Hlerseyn = Laesön saaren perustaen
sinne hallitsijasuvun. Saagat samaistavat Hlerin ja Aegirin,
skandinaavien merenjumalan (Suomen Ahti). Loge puolestaan perusti
hallitsijasuvun Pohjois-Norjaan, josta Haalogaland (korkeat liekit,
revontulet) saa nimensä. Loge vastaa myös tulta, tulenjumalaa eli Suomen
Panua tai Liekkiötä.
Suomen ja Kainuun kuninkaasta Torrosta ja hänen keskitalven
uhrijuhlastaan skandinaavit johtivat skandinaavisen tammikuun nimen ja
hänen tyttärestään Goista tai Goasta helmikuun nimen.
Orkneyinga- ja Hversu Noregr bygdist -saagojen mukaan Suomen ja
Kainuun kuningassuvuista nousi kuninkaita myös Ruotsin valtaistuimelle
(mm. Östen Gylf) ja samoin he suorastaan perustivat Norjan ja Tanskan
kuningashuoneet.
Edelleen näissä saagoissa mainitaan Nor-niminen Kainuun prinssi, joka
valtasi Norjan tullen sen ensimmäiseksi kuninkaaksi ja hänestä
polveutui mm. Harald Kaunotukka. Orkneyinga-saagassa mainitaan vieläpä,
että Nor-prinssistä sai koko Norja nimensä
Suomen kuninkaan Torron
poika Gor perusti Tanskaan merikuninkaiden dynastian. Hänen
pojanpoikansa Östen Gylf nousi Ruotsin valtaistuimelle. Gorin
jälkeläinen oli myös Norjassa vaikuttanut merijaarli Rognvald, jonka
poika, jättiläiskokoinen Gange Rolf valloitti Normandian ja josta
suoraan polveutuivat Normandian viikinkiajan herttuat, Rouenin jaarlit,
Orkney-saarten jaarlit ja edelleen suoraan alenevassa polvessa Vilhelm
Valloittaja, josta tuli dynastian perustaja Englantiin 1066.
Aivan tuulesta temmattuja Suomen kuninkaat eivät voi olla. Osa heidän
nimistään löytyy paitsi suomalaisista kansanrunoista, myös Suomen
maantieteestä. Eräs heistä oli Torro tai Torri - Torron kylä,
Torronharju, Torronsuo (Torronsuon kansallispuisto) Tammelassa.
Torronsuo löytyy myös Janakkalan-Riihimäen väliltä.
Eräs toinen, Thengill, oli Finmarkin - oikeammin kai Kainuun -
kuningas, jonka takamaata Ruija - Kalevalan Rutja - Finmark oli.
Tornionjoen sivujoki Tengeliöjoki laskee Aavasaksalla Tornionjokeen,
siis Kvenlandin ydinalueella, ei Ruija-Finmarkissa.
Olaus Magnuksen Carta Marinassa 1500-luvulta on Länsi-Suomen
kohdalla merkintä: Finlandia-Vel-Finningia Olim Regnum, siis: "Finningia
Muinainen Kuningaskunta".
Vuodesta 1985 Oulun yliopiston tutkijat
ovat löytäneet roomalaiseen rautakauteen ja kansainvaellusaikaan
kuuluvia hautoja ja siis muinaisia asutuksia Perämeren kaarelta, kuten
Tornion Rakanmäestä, Kemin Länkimaasta ja Kiimanmaasta, Oulun
Välikankaalta, Kempeleen Linnakankaalta ja Saloisten Tervakankaalta.
Kvenland Kainuu alkaa siis kohota 1000-2000 vuotta vanhaksi
todellisuudeksi juuri sillä alueella missä sen saagojen mukaan pitikin
olla.
Messenius 1600-luvulla sanoo, että Suomen kuninkailla oli käytössä
hyvät lait ja myös luku- ja kirjoitustaito, samantapainen riimukirjoitus
kuin skandinaaveillakin.
Kalevalassakin sanotaan, että Väinämöinen
sammon ryöstöretkellään kirjoitti Pohjolan kivimäessä "kivehen kirjan,
miekalla tuliterällä". Oliko tämä riimukirjoitus vai kalliopiirros?
Suomi-Kainuu luhistui 400 vuodessa
800-
luvulta lähtien Suomi oli kahden tulen välissä, viikinkien ja
venäläisten. Jotain menneestä suuruudesta oli kuitenkin jäljellä: ei
voida osoittaa viikinkien pystyneen valtaamaan pysyvästi mitään osaa
Suomesta, vaikka he kyllä saagojen mukaan sitä yrittivät
terrorisoidessaan koko Eurooppaa ja Venäjää.
Suomen ja Kainuun kuningaskunta on täytynyt olla vielä jossakin
muodossa olemassa 1100-luvulla. Sisiliassa vaikuttanut Al Idrisi
kirjoitti vuonna 1154 maailmankarttakirjaansa Ruijan kohdalle
selityksen: "Suomen kuninkaalla on alueita ja viljelyksiä edellä
mainitulla Norjan saarennolla". Siis Suomella oli vielä tuolloin
kuningas, se tiedettiin Sisiliassa asti, ja että Suomen valtapiiriin
kuului ainakin osa Ruijasta, josta myös Norjalla oli jo ote.
Kun Suomi sortui Ruotsin edessä 1249-50 (ei siis vielä 1155!), niin
sen jälkeen ei ole ollut enää kovin kunniakasta johtaa Pohjolan
kuningassukuja Suomesta ja Kainuusta. Mutta saagat on pääosin
kirjoitettu ennen Suomen sortumista. Lisäksi Fornjotr-perinne ei ole
pelkästään edellä mainittujen lähteiden varassa. Koko viikinkiajan
kuuluisin hovirunoilija, ns. skaldi oli Harald Kaunotukan hovissa
laulellut Tjodolv Hviniläinen. Hän lauloi vanhimmassa
skandinaavilähteessä 800-900-lukujen vaihteen Ynglingatalissa
suurisyntyisestä Logesta, joka oli Suomen ja Kainuun kuninkaan
Fornjotrin sukua... Ja mainitsee nimeltä myös itsensä Fornjotrin. Ja
miksi ei olisi laulanut, sillä Fundinn Noregrin mukaan Fornjotr oli myös
Harald Kaunotukan esi-isä!
Snorri Sturluson käytti 1220-luvulla Ynglingasaagansa lähteenä
Ynglingatalia, mutta vaikenee Fornjotrista, mainiten hänet vain
lainauksessaan Tjodolv Hviniläiseltä. Suomi oli Snorrin aikana jo mennyt
suuruus. Eikö ollut enää kunniakasta johtaa Pohjolan kuningassukuja
Suomesta, laskevan auringon maasta? Muutoinkaan Snorri ei Norjan
kuningassaagoissaan mainitse enää Suomen ja Kainuun johtajia kuninkaan
tittelillä, vaikka mainitseekin useita Suomen johtajia nimeltä. Kiertäen
ehkä kyllä, sillä hänenkin mukaan Ruotsin kuninkaista useat hakivat
vaimon Suomesta tuskin he pelkkiä talonpoikaistyttöjä täältä hakivat!
Fundinn Noregr -, Hversu Noregr bygdist - ja Historia Norwegiae ovat
Snorrin saagoja vanhempia ja sisältävät samaa tietoa kuin 900-luvun alun
Ynglingatal.
Kun lisäksi 600-luvun Widsith, 1190-luvun Saxo Grammaticus ja vieläpä
sisilialainen muslimioppinut Al Idrisi maailmankarttakirjassaan v. 1154
mainitsevat Suomen kuninkaita, niin eikö olisi aihetta ottaa kokonaan
uuteen tarkasteluun myös FN:n ja HNb:n jopa yksityiskohtaiset tiedot
Suomen kuningassuvusta? Ehkäpä Fornjotrin kuningassuku ei niissä olekaan
vain Pohjolan kuningassukujen mytologinen johdanto Pohjolan
alkuhistoriaan, vaan ainakin osin todellista historiaa jostain
400-700-luvuilta!? Se vaikuttaa jossain määrin myös mytologiselta siksi,
että tämä perinne säilyi suullisena yli 600 vuotta. Joitain rönsyjä
noin pitkään suulliseen perinteeseen on tietysti voinut tulla, mutta se
ei silti mielestäni oikeuta heittämään koko Fornjotr-perinnettä
mytologian "roskakoriin", niin kuin historian- ja saagatutkijat yleensä
ovat pääosin tehneet. Jos suomalaiskuninkaat olisivat täysin mytologiaa,
voidaan kysyä, miksi viikingit olisivat kertoneet heistä saagoissaan?
Ja miksi he sijoittivat tuon Pohjolan kuningassukujen alun juuri Suomeen
ja Kainuuseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti