Tänään 10-7 siirrymme vuoteen 1334 ja avaamme Pyhän Henrikin kirkon eli Turun tuomiokirkon pyhimyskalenterin kyseisen päivämäärän kohdalta; vietämme Seitsemän marttyyriveljeksen, Septem fratrum - muistopäivää.
Turun piispana toimii tuolloin Pentti Gregoriuksenpoika;
Pentti (Benedictus) Gregoriuksenpoika (k. 1338) toimi Suomen piispana vuosina 1321–1338.
Ruotsalaissyntyinen Pentti otti viralliseksi jumalanpalveluskaavaksi dominikaanisen liturgian. Hänen aikanaan tehdyn Pähkinäsaaren rauhan (1323) johdosta jouduttiin perustamaan uusia seurakuntia ja järjestämään raja-alueiden verotus.
Palmsköldin katkelman
maininta "ordinarium predicatorum instituit" dominikaanien kultin
järjestämisestä saattaa toisaalta merkitä myös pyhimyskultin
järjestämistä, sillä Pentin edeltäjistä niin Tuomas kuin Johanneskin
olivat dominikaaneja ja lienee luonnollista olettaa, että myös heidän
aikanaan on jo seurattu dominikaanista liturgiaa, joka Suomen lisäksi
oli käytössä myös Baltiassa, mutta ei Ruotsissa.
Piispa Benedictus säätää uuden jumalanpalvelusjärjestyksen, ordinariumin, hiippakuntakirkoille ja dominikaaninen liturgia pyhimyksineen määrätään Suomen hippakunnan liturgiaksi. Esim. vanhin maininta Pyhän Margareetan muistopäivän vietosta Suomessa kirjataan vuodelta 1331.
Septem fratrum -muistopäivä 10-7 on niin merkittävä juhla, että se esiintyy usein asiakirjoissa kuvaamassa eri tapahtumien ajankohtaa joko ennen tai jälkeen Septem fratrumin.
Seitsemän veljeksen marttyyrijuhlan juuret juontavat Roomaan keisari Marcus Aureliuksen aikaan, jolloin tunnettu kansalainen ja äiti St. Felicitas poikineen käännytti kaupungin kansalaisia kristinuskoon. Pappien vaatimuksesta Rooman prefekti Publius kuulusteli heitä Mars-kentällä ja tuomitsi heidät kaikki teloitettaviksi.
Caesar Marcus Aurelius Antoninus Augustus (synt. Marcus Annius Catilius Severus, myöh. Marcus Annius Verus, yleisesti Marcus Aurelius) (26. huhtikuuta 121 – 17. maaliskuuta 180) oli Rooman keisari joka hallitsi 8. maaliskuuta 161 – 17. maaliskuuta 180.
The Seven Brothers, Martyrs by Fr. Francis Xavier Weninger, 1876.
Beyond
description was the joy of the seven Christian heroes when their death
was announced to them. They hastened to the place of execution with
greater eagerness than others to a cheerful entertainment, and lost,
during their martyrdom, neither their courage nor their joy. Each
encouraged the other, until all had gone to heaven. Januarius was
scourged with loaded whips until he expired; Felix and Philip were
beaten to death with clubs; Sylvanus was thrown down a precipice;
Alexander, Vitalis, and Martialis received the crown of martyrdom by
being executed with the sword. Felicitas, the pious mother, was present
at the dreadful martyrdom of her sons, but, like the above-mentioned
mother of the Maccabees, she continued to encourage them until the last
had expired. After this, she was brought back to prison, where she
suffered four months longer, when at last she was beheaded, and thus
rejoined her seven sons in heaven.
Äidin lisäksi marttyyrikuoleman kärsivät siis Januarius, Felix, Philip, Sylvan, Alexander, Vitalis ja Martialis.
Mutta miten kävi heidän muistopäivänsä;
Tänään 10-7 juhlivat nimipäiväänsä suomalaisessa kalenterissa: Saima, Saimi.
Vanhemmissa kalentereissa: Amalia, Amillius, Anund, Canutus, Israel, Kanutus, Knut, König, Solmu.
Canutus ja Kanutus muistuttavat vanhan Knuutinpäivän vietosta:
Tanskan kuningas Knud (s. n. vuonna 1043), surmattiin
Odensessa 10.7.1086 Pyhän Albanin kirkossa, jonne hän oli
joutunut pakenemaan veljensä Olafin johtamia kapinallisia.
Knudin haudalla tapahtui ihmeitä ja paavi Paschalis II
(Raniero) julisti hänet pyhäksi vuonna 1101. Sen jälkeen
kirkko nimettiin Pyhän Canutuksen kirkoksi. Pyhimyksen
muistopäivät olivat hänen kuolinpäivänsä 10.7. ja
pyhimykseksi julistamisen päivä 19.1
Nuutin nimipäivä ja ns. Nuutin päivä on nykyisessä
suomalaisessa kalenterissa 13. päivänä tammikuuta. Nuutti
on johdos ruotsalaisesta nimestä Knut ja tanskalaisesta
nimestä Knud. Nimi tarkoittaa ylpeää ja reipasta,
perustana muinaissaksan sana knûz, urhea. Nimen
latinankielinen johdos on Canutus.
Arno Forsius kertoo edelleen:
Tanskassa on elänyt toinenkin pyhäksi julistettu Knud,
nimittäin Knud Lavard (lavard, herra). Hän oli tanskalainen
prinssi ja Etelä-Jyllannin herttua, Erik Ejegodin poika,
jonka hänen serkkunsa Magnus Nielsinpojan sotilaat
murhasivat vuonna 7.1.1131. Knut Lavard julistettiin pyhäksi
vuonna 1169, jolloin paavina oli Aleksanteri III
(Bandinelli).
Pohjoismaiden keskiaikaisissa pyhimyskalentereissa Canutus
oli merkitty tammikuun 7. p:n kohdalle, joka oli Knud Lavard
Pyhän murhaamisen muistopäivä. Myös Upsalan ja Lundin
kirkkoprovinsseissa päivä oli omistettu Knut Lavard
-herttualle. Sen sijaan Suomea varten laadituissa
käsinkirjoitetuissa ja painetuissa kalentereissa on samana
päivänä Knut -kuningasta tarkoittavia merkintöjä jo
vuosina 1409 (Kanutus rex m. [marttyyri]), n. 1430 (Kanuti
regis et martiris), sekä 1488 ja 1544 (Knwtin kunningan
[päivä])
Ensimmäisen suomalaisen almanakantekijän Sigfridus
Aronus Forsiuksen kalentereissa, jotka ilmestyivät vuosiksi
1608–1623, lukee tammikuun 7. p:n kohdalla vuonna 1608
Knuth ja muina vuosina Canutus. Todennäköisesti hän
tarkoitti Knut -kuningasta, koska hän muutenkin seurasi
almanakkojensa päivien luettelossa Turun hiippakunnassa
noudatettua käytäntöä.
Tuntemattoman tekijän puuleikkaus Forsiuksen
suuresta ennustuskirjasta vuodeksi 1617.
Sigfridus Aronus Forsius (noin 1560 Helsinki – 1624 Tammisaari) oli suomalainen pappi, tähtitieteilijä, astrologi, almanakkojen julkaisija, luonnonfilosofi, runoilija ja tieteen yleismies, joka julkaisi Suomen ensimmäiset almanakat Turun horisontin mukaan.
Miksi sitten Knutin päivä siirrettiin tammikuun 13.
päivään. Knut Pyhän muistopäiväthän olivat 19.1. ja
10.7. ja Suomessa noudatetussa kalenterissakin oli vuodesta
1662 Knut heinäkuun 10. päivänä. Ilmeisesti 10.7. oli
Nuutin päivän perinnettä ajatellen liian kaukana ja 19.1.
ei ollut mahdollinen, koska se oli Suomen kirkon kannalta
tärkeän Pyhän Henrikin muistopäivä. Toisaalta vuoden
1708 suomenkieliseen almanakkaan otettiin jälleen Canutus
heinäkuun 10. päivän kohdalle. Näin Knutilla oli vuodessa
taas kaksi nimikkopäivää, kunnes Kanutuksen (aik. Canutus)
tilalle tuli Saima vuonna 1908
Ennen Kanutuksen päivää heinäkuun 10. päivä oli
nimetty Seitsemän marttyyriveljeksen (Septem fratrum)
muistopäiväksi jo 300-luvulta saakka. Entisenä Knutin
päivänä 7.1. oli vuodesta 1708 Vähän-Aasian
Nikomedeiasta kotoisin olleen pappismarttyyri Lucianuksen (n.
240–312) muistopäivä. Sen tilalle tuli vuonna 1840
August, myöhemmin myös Aukusti ja Aku
Ja näiden mutkien kautta siis onnittelut päivänsankari Saimalle ja Saimille.
Saima on suomalainen naisen etunimi.
Saima on alkavan suomalaisuuskauden nimiä ja se on syntynyt mahdollisesti J. V. Snellmanin perustaman Saima-lehden mukaan, jonka nimi viittaa Saimaaseen.
Publiuksena
Suomen Turussa
10-7 2013
Simo Tuomola
keskiviikko 10. heinäkuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti