maanantai 25. toukokuuta 2009

Seilissä, Osa II

Niinpäs; viinanjuonnistahan edellisessä blogissa oli tietenkin kyse, eikä purjehtimisesta. Skottiviski Cutty Sark oli Tall Ships' Races'in nimikkosponsorina vuosina 1973-2003 ja Skotlannin Dumbartonissa myös laskettiin 1869 vesille täystakiloitu kolmimastoklipperi Cutty Sark, ainoa säilynyt laatuaan maailmassa, kuten meillä Turussa vastaavasti kolmimastoparkki Sigyn vuodelta 1887.

Viskinhuurut eivät oikein sopineet nuorten koulupurjehtijoiden kilvan tunnukseksi, mutta osattiin sitä muutakin kumoilla kuin viskiä. Meksikon Cuauhtemoc, vuonna 1982 valmistunut koululaiva, tuo vieläkin tequilan maun kielelle, eikä kuivin suin oltu myöskään venäläisten Mirin ja Sedovin kyydissä. Siitä päästiinkin mukavasti takaisin Seiliin.

Sieltähän se "olla seilissä" sanonta tulee. Kun Kustaa II Aadolf määräsi 1619 Turun spitaalisairaalan siirrettäväksi Nauvon Seilin saarelle, saivat potilaat hoitokeinokseen Kupittaan lähdeveden lisäksi vapaan viinanpoltto-oikeuden. Sinne.

Ja noista vanhojen laivojen näköiskopioista sen verran, että tuon 1745 Göteborgin sataman sisääntuloväylälle uponneen Itä-Intian purjehtijan oikeaoppinen nimi on Götheborg. Ja tuo toinen, priki Tre Kronor af Stockholm on kopio Karlskronassa 1857 rakennetusta HMS Gladanista. Ja se kolmas, Shtandart-alus on replika Pietari Suuren aikaisesta 1700-luvun alun laivastoaluksesta.


Seilissä edelleen
Turussa 25-5-2009
Simo Tuomola



Ei kommentteja: