sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

S/S Viking

Tänään 1-6 tulee kuluneeksi tasavuosia mm. siitä, kun

 1495 – Luostariveli John Cor kirjasi ylös ensimmäisen tunnetun skottiviskierän.

 1919 – Suomessa tuli voimaan kieltolaki.


  
USQUEBAUGH!

Jos oikein tavailette, niin viskipaukkuhan siinä lukee. Tänään 1-6 tulee näet kuluneeksi tasavuosia siitä, kun luostariveli John Cor kirjasi ylös ensimmäisen tunnetun skottiviskierän vuonna 1495. Oli syntynyt elämän vesi, gaelin kielellä uisge beatha.

Skottituote on myös toinen päivän sankareistamme. Se rakennettiin Dumbartonissa vuonna 1924 nimellä Dinard, osallistui Normandian maihinnousuun, muutettiin autolautaksi Dover-Calais -linjalle, myytiin 1959 Vikinglinelle, jonka palveluksessa S/S Viking aloitti 1.6.1959 ensimmäisenä autolauttana reittiliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä. Ensin ajettiin Korppoon Galtbystä Maarianhaminaan ja sieltä Kapellskärin lähelle Gräddön laituriin. Alus romutettiin 1973 Naantali-Kappelskär -reitiltä.




SS Viking 1960-tal.jpg

 

Turku-Tukholma -liikennettä oli aloiteltu höyryn voimin siipiratasaluksilla jo 1820-luvulla eli itseäni lainaten:


SIIPIRATASALUKSIA
Jo vuonna 1819 oli keskusteltu höyrylaivojen hankkimisesta Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen. Höyryalus Stockholm tekikin vuonna 1821 muutaman vuoron Turkuun, mutta vasta vuonna 1834 päätettiin ulottaa höyrylaivaliikenne myös Turun ja Pietarin linjalle.
Turun Höyrylaivayhtiö hankki yksinoikeuden Suomen etelärannikon henkilöliikenteeseen kuudeksi vuodeksi ja yhtiö tilasi ensimmäisen aluksensa Englannista. Se oli tammirunkoinen siipiratasalus Storfursten, jossa oli voimanlähteenä kaksi 40 hevosvoiman höyrykonetta. Alus toimitettiin tilaajalle vasta vuonna 1837.

Yhtiön toinen alus Furst Menschikoff tilattiin Turun Vanhalta Laivatelakalta ja se laskettiin vesille jo kesäkuun 28. päivä 1836. Hongasta rakennettu alus sai 90 hevosvoiman koneensa Norrköpingissä ja ensimmäinen suomalainen Turun satamaan saapunut höyryalus saapui kaupunkiin lokakuun 20. päivä 1836.
 
 S/S Furst Menschikoff 1842, Magnus von Wrightin maalaamana.
 
Keväällä 1837 se aloitti Tukholman-liikenteensä ja ensimmäisellä matkalla 9.5.1837 oli mukana 24 matkustajaa. Storfursten kulki linjalla Turku-Helsinki-Tallinna-Pietari ja myöhemmin yhtiön molemmat laivat asetettiin liikennöimään pidennettyä linjaa Tukholma-Turku-Pietari.
Jo purjehduskauden 1836 alussa Tukholma-Turku reitille oli luvassa myös kilpailua, mutta höyrylaiva Solide ryhtyi kuitenkin yhteistyöhön Turun Höyrylaivayhtiön kanssa ja sai Turussa laskea laituriin Aurajoella Seurahuoneen alapuolella.
Sunnuntaina kesäkuun 5. päivä 1836 se saapui ensimmäistä kertaa Turkuun. Solide liikennöi kerran viikossa kumpaankin suuntaan ja alus lähti Turusta tiistaiaamuisin, ollen yleensä perillä Tukholmassa torstaina.

Turku-Pietari laivayhteys


Suomen ensimmäinen höyrylaiva oli siipiratasalus
s/s Ilmarinen, joka teki neitsytmatkansa rahtiliikenteessä 10.8.1833. Jo vuonna 1819 oli tehty suunnitelmia höyrylaivaliikenteen avaamiseksi Turun ja Tukholman välille, mutta toimeen tartuttiin tosissaan vuonna 1834, jolloin reittiliikenne päätettiin ulottaa saman tien Turusta Pietariin saakka.
 

First steamship in Saimaa J G Fabritius.jpg
Juhan Gabriel Fabritiuksen maalaus laivasta s/s Ilmarinen Kiteellä.

Turun Höyrylaivayhtiö hankki yksinoikeuden henkilöliikenteeseen Suomen etelärannikolle kuudeksi vuodeksi ja liikenne oli määrä aloittaa 1836. Yhtiö tilasi Englannista ensimmäisen siipiratasaluksensa, mutta Suomeen Storfursten saatiin vasta vuonna 1837. Turun Vanhalta Laivatelakalta tilattu yhtiön toinen alus Furst Menschikoff sen sijaan laskettiin vesille jo 28.6.1836 ja se palasi koneiden asennuksen jälkeen Turkuun Norrköpingistä lokakuun 20. päivä.

Keväällä 1837
S/S Furst Menschikoff aloitti Tukholman-liikenteensä ja sen neitsytmatkalla toukokuun 9.päivänä oli laivalla mukana 24 matkustajaa. Aluksi vain Storfursten kulki linjalla Turku - Helsinki - Tallinna - Pietari, mutta pian yhtiön molemmat ylpeydet jo liikennöivät Tukholma - Turku - Pietari -linjalla. Nämä alukset oli rakennettu pelkästään matkustajaliikennettä varten.

S/S Furst Menschikoff 1842, Magnus von Wrightin maalaamana. Vuonna 1836 valmistunut S/S Furst Menschikoff oli Suomen ensimmäinen merihöyrylaiva.



Kun Pietarin-yhteydet kaipasivat myös tavaraliikennettä, perustettiin Turkuun 1838 höyrylaivayhtiö Transport Ångfartygs Bolaget, jonka rahtilaiva s/s Murtaja liikennöi menestyksekkäästi vuodesta 1841 alkaen linjalla Turku - Pietari, poiketen matkalla Tammisaareen, Helsinkiin ja Loviisaan. Reitti oli niin suosittu, että laivaan tehtiin pian myös avarammat matkustajatilat.


s/s Murtaja Turussa 1850, Johan Jakob Reinbergin litografia. Alus oli valmistuessaan Suomen suurin höyrylaiva.



Suomalaiset hoitivat ennen maailmasotia Pietarin höyrylaivaliikenteen lähes kokonaan ja aikoinaan avattua reittiä purjehtivat tänä päivänä myös St. Peter Linen ylpeydet M/S Princess Maria (entinen Siljan Finlandia) reitillä Helsinki - Pietari ja M/S Princess Anastasia (entinen Vikingin Olympia) reitillä Tukholma - Pietari.

M/S Princess Maria (aikaisemmin M/S Queen of Scandinavia, alun perin M/S Finlandia) on venäläisen St. Peter Line -varustamon autolautta. Alus on rakennettu Wärtsilän Turun telakalla Effoa-Suomen Höyrylaiva Oy:lle vuonna 1981. Princess Maria aloitti liikennöinnin reitillä Pietari - Helsinki 21. huhtikuuta 2010.

Vuonna 2010 aluksen hankki venäläinen varustamo St. Peter Line, ja se aloitti liikennöinnin Pietarin ja Helsingin välillä 21. huhtikuuta 2010. Aluksen uudeksi nimeksi tuli Princess Maria, keisarinna Maria Fjodorovna:n mukaan. Alus purjehtii Maltan lipun alla kotisatamanaan Valletta ja vuonna 2012 se liikennöi Helsingin Länsisataman ja Pietarin Merenkulkusataman välillä.

Princess Maria at Helsinki.JPG
M/S Princess Maria.

M/S Princess Anastasia (ent. Viking Linen Olympia) on vuonna 1985 rakennettu matkustaja-autolautta. M/S Olympia rakennettiin Wärtsilän Pernon telakalla Turussa Rederi AB Slitelle, joka oli osa Viking Lineä. Alus laskettiin vesille 26. huhtikuuta 1986. Laiva aloitti huhtikuussa 2011 liikennöinnin Pietarin ja Tukholman välillä käyden paluumatkalla Pietariin Tallinnassa.


Pride of Bilbao.jpg
M/S Princess Anastasia.
Selvillä vesillä
Turussa 1-6 2014
Simo Tuomola



 

Ei kommentteja: