Tänään
22-1 tulee kuluneeksi tasavuosia alkuperäisen Pyhän Katariinan
puukirkon vihkimisestä Kaarinassa 1351. Vihkimisen suorittivat Turun
piispa Hemming ja Växsjön piispa Tuomas.
Kirkko on nimetty Katariina Aleksandrialaisen mukaan vuonna 1991. Pyhä Katariina Aleksandrialainen esiintyy kirkon yhteydessä ensimmäisen kerran 1309 sinetissä, jolla Nummen kirkkoherra Jaakob vahvisti tuolloin tapahtuneen piispanvaalin.
Pyhä Katariina Aleksandrialainen on legendan mukaan 200-luvun lopulla elänyt kristitty, joka kärsi marttyyrikuoleman
noin vuonna 305. Hänen olemassaolostaan ei olla saatu varmoja
todisteita, ja häntä onkin epäilty täysin keksityksi henkilöksi. Tämän
vuoksi katolinen kirkko poisti hänet pyhimyskalenteristaan vuonna 1969, mutta palautti hänet kalenteriin vuonna 2002.
Aikaisemmin kirkko sijaitsi Kaarinan kunnan alueella ja oli nimeltään Kaarinan kirkko. Vuonna 1939 kirkon ympärillä oleva Nummen alue liitettiin Turkuun, jolloin Kaarinan seurakunta ulottui sekä Turun että Kaarinan alueille.
Pyhän Katariinan kirkko on keskiaikainen kivikirkko, joka sijaitsee Turussa Nummen kaupunginosassa, lähes keskellä ylioppilaskylää. Kivikirkko on nykykäsityksen mukaan peräisin 1400-luvun lopulta
Kirkon
vihkijä piispa Hemming puolusti tarmokkaasti kirkon etuja valtiovaltaa
vastaan ja kartutti huomattavasti kirkon omaisuutta ja piti hyvää huolta
myös kirkkorakentamisesta.
Katariinan
puukirkon vihkimisen lisäksi piispa Hemmingin toimesta
rakennettiin 1351 Turun tuomiokirkkoon uudet 8-kulmaiset
saksalaisvaikutteiset pilarit ja alttarien määrää nostettiin kahdella,
kuudesta kahdeksaan. Hänellä olikin mitä esitellä, kun kuningas Maunu
Eerikinpoika vieraili 13.-15. toukokuuta 1351 Turussa.
Hemming (myös Hemmingus; n. 1290 – 21. toukokuuta 1366 Turku) toimi Turun piispana vuosina 1338–1366. Hän oli Suomen keskiajan mahtavimpia piispoja ja hallitsijoita.
Piispa Hemmingin sinetti.
Hemming oli syntyisin Bälingen pitäjästä, Uppsalan hiippakunnasta, Ruotsista. Hän perusti Turkuun tuomiorovastin viran (lat. Archipraepositus) vuonna 1340, koulun ja sairaalan sekä omilla kirjalahjoituksillaan tuomiokirkon kirjaston. Tuomiorovastin viran myötä tämän alaisuuteen tulivat liitetyiksi Nousiainen, Raisio, Santamala ja Lieto kappeleinensa.
Hemming oli Pyhän Birgitan läheinen ystävä. 1497
paavi Aleksanteri VI vahvisti Hemmingin kultin. Hemmingin reliikkien
translaatiojuhla (pyhän henkilön jäännösten juhlallinen siirtäminen
kirkkoon) ja autuaaksi julistamisjuhla vietettiin Turussa 1514.
Hänet oli tarkoitus julistaa pyhimykseksi, mutta uskonpuhdistuksen vuoksi prosessi jäi kesken. Hemmingin arkku on Turun tuomiokirkossa.
Vuonna
1514 Arvid Kurki järjesti piispa Hemmingin autuuttamisjuhlan Turun
tuomiokirkossa. Kanonisointia varten oli varustettu iso katoksellinen
kenotafi, muistoarkku ja kannettava pienempi lipasarkku, jonne on
kätketty kullattu relikvaariolipas pyhäinjäännöksiä varten. Alunperin
arkku oli valmistettu Pyhälle Henrikille.
Piispa Hemmingin pyhäinjäännöslipas on Lars Snickaren käsialaa, 1514, Turun tuomiokirkko.
Mm. Rymättylän kirkosta löydämme lisää näytteitä Lars Snickaren osaamisesta; Sekä evankeliumin tapahtumia juoksuttavat kuvakertomukset että
asehuoneen rappiosta varoittavien ja hyvään elämään valmentavien hurjien
kuvien tekijäksi arvellaan ruotsalaista Lars Snickare - nimistä
maalaria. Hän kuvaa eloisasti, miten piru vetää miestä helvettiin ja
miten paholainen yllyttää hilkkapäisiä naisia tappelemaan.
Turun tuomiokirkon sakariston komerosta löytynyt ns. Pyhän Henrikin pääkallo. Kuva: YLE
Myös Turun tuomiokirkossa olevia reliikkejä
on tutkittu ja sieltä on löytynyt muun muassa 2000 vuotta vanhoja luun
palasia. Suurin osa reliikeistä on kuitenkin keskiajalta
1300−1400-luvuilta.
Pyhän Henrikin pääkallona pidetty kallo on ajoitettu
1100-luvulle. Ajoituksia on maaliskuun 2012 tilanteen mukaan tehty noin
kolmannekselle esineistöstä. Luiden lisäksi myös tekstiilien ja muiden
materiaalien alkuperä selvitetään. Kirkossa olevan katolisen ajan
reliikkikokoelmassa on noin 90
Osassa Hemmingin arkun reliikeistä on tallella ns. authentica eli cedula, pergamenttiliuska, jossa kerrotaan, kenen reliikistä ja mahdollisesti mistä ruumiionosasta tai esineestä on kyse.
Niistä
käy ilmi, että Turun tuomiokirkossa säilyneiden reliikkien joukossa on
paitsi palanen Getsemanen kiveä, myös palasia Pyhän Henrikin
kyynärvarresta, Pyhän Eerikin sormesta sekä Pyhän Benedictan, Pyhän
Pancratiuksen ja viattomien lasten luista.
Lisäksi
on arvioitu vielä tunnistamattomien reliikkien joukossa olevan Pyhän
Gertrudin (Kerttulin) reliikin ja mahdollisesti Pyhän Ristin kappaleita.
Henrikin luusto ei säilynyt kuitenkaan kokonaisena. Osa saattoi jäädä Nousiaisiin ja vuonna
1300. Ennen uuteen alttariin siirtoa tuomiokirkossa oli osa Henrikin
luustosta oli irrotettu ja lahjoitettu Uppsalan tuomiokirkolle. Myöhemmin
1400-luvulla vielä yksi Henrikin käsivarsiluu lahjoitettiin Tanskan
Ertunaan ja toinen käsivarren luu Ruotsiin Linköpingin tuomiokirkkoon.
Lallia polkeva piispa Henrik seuraajineen Missale Aboensessa.
Yksi pyhän Henrikin kylkiluista annettiin lyypekkiläiselle kirjanpainajalle
Bartolomeus Gothanille, joka oli painanut ensimmäisen Suomea varten
tilatun kirjan, Missale Aboensen, vuonna 1488. Piispa Maunu Särkilahden
kirjeen perusteella tämä Gothan oli hartaasti ja hurskaasti pyytänyt
itselleen reliikkiä.
Reliikkilahjan yhtenä tarkoituksena oli
Särkilahden mukaan toivo siitä, että Henrikin pyhäinjäännöksiä
voitaisiin kunnioittaa yli maanpiirin sitä hartaammin, mitä laajemmalle
hänen pyhyytensä maine pitkin maita on levinnyt.
Uskonpuhdistuksen jälkeen kirkossa jäljellä olevaa
Henrikin luustoa säilytettiin sakariston komerossa. Siellä
ne olivat aina 1700-luvulle isonvihan aikaan saakka, jolloin Turun kaupunki
oli venäläisten miehittämä. Silloin luut tulivat taasen
huomion kohteeksi. Venäläisten asettaman maaherran,
Gustav Douglasin, ajatuksena oli tuolloin siirtää Suomen kansallispyhimyksen
luut Pietarin kaupunkiin, jonne Pietari Suuri oli perustanut erityisen
muinaismuistokokoelman.
Gustav Otto Douglas
Silloinen Siuntion kirkkoherra, historian harrastaja
Israel Escholin, on tehnyt tästä vaiheesta muistiinpanot, joita
nykyisin säilytetään Åbo Akademin kirjastossa. Niissä
Escholin kirjoittaa kreivi Douglasin määränneen vuonna
1720 Pyhän Henrikin luut otettaviksi tuomiokirkosta. Näin
tapahtuikin ja ne vietiin vanhassa punaisessa kangaspussissa kreiville,
jonka luona kaksi välskäriä yritti rautalankojen avulla
koota luurangon.
Vähän myöhemmin luut toimitettiin ruhtinas
Mihail Golitsynille, joka oli ne sitten lähettänyt Pietariin.
Escholin korostaa muistiinpanoissaan kuitenkin, etteivät venäläiset
olisi saaneet kaikkia pyhän Henrikin luita. Saman ovat todenneet myös
eräät muut silloisista tapahtumista muistiinpanoja tehneet.
Venäläisten toimenpiteistä Turussa tänä aikana
oli Pietarissa vielä 1800-luvun alkupuolella jäljellä asiakirjoja,
jotka Vihdin kirkkoherra A.J. Hipping jäljensi ja julkaisi. Niiden
mukaan Pietari Suuri antoi vuonna 1720 määräyksen luiden
talteen ottamisesta ja sinetöimisestä Turussa, jottei niitä
voitaisi vaihtaa. Näistä luista tehtiin hyvin tarkka luettelo,
joka on kopiona edelleen jäljellä.
Sen jälkeen, kun tämä
Turun tuomiokirkon aarre lähetettiin Pietariin, on se kuitenkin
hävinnyt. Sitä on sittemmin yritetty löytää Pietarista,
mutta huonolla menestyksellä. Vielä viime vuosina on tätä
asiaa pyritty tutkimaan.
Aiemmin mainituissa Escholinin muistiinpanoissa
oli eräs hyvin mielenkiintoinen pieni lause. Kun hän kertoi,
että Henrikin luut luovutettiin venäläisille, hän jatkoi
"dock tror jag att ryssarna ej fick alla Sankt Henriks ben." "Uskon
kuitenkin, etteivät venäläiset saaneet kaikkia Pyhän
Henrikin luita."
Vihkiäisissä mukana
Turussa 22-1 2017
Simo Tuomola
sunnuntai 22. tammikuuta 2017
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti