Niinkuin tieto on käynyt, tällä päivämäärällä 11-9 tapahtui aikoinaan kauheita, kun
1772 – Ruotsin kuningas Kustaa III kielsi viinan kotipolton viljanpuutteen takia.
Kosken kuohu katsehista. Vesi on tullut tunturista, Tullut tunturin alaitse..
Ja kaikki alkoi tietenkin oluesta:
Oluenpano
toi aikanaan viljanviljelyn Suomeen. Oluen historia alkaa 5000
vuoden takaa Mesopotamiasta ja suomyrtti ja ohra olivat pitkään oluen
raaka-aineina. Viikinkien myötä olut ja ohranviljely tulivat myös
Aurajokilaaksoon. Esim. Turun Niuskalasta on hiiltyneestä ohranjyvästä
saatu radiohiiliajoitus vuoden 1500 eKr tienoille.
Suomeen olut tuli asutuksen ja kaskiviljelyn mukana. Kalevalan 20. runossa kerrotaan oluen raaka-aineiksi ohra ja humala sekä käymisen käynnistäjäksi mesiheinä. Oluen seppänä on Osmotar ja olutta tuottava jumala on Pellonpekko. Oluen merkityksestä kertoo se, että Kalevala kertoo oluenpanosta kaksi kertaa vuolaammin kuin maailman luomisesta.
Siitepölytutkimukset
osoittavat myös, että täällä on viljelty ohraa jo viimeistään
pronssikauden 1300 – 500 eKr alussa. Ensimmäiset asiakirjatiedot oluen
käytöstä Suomessa ovat vuodelta 1366 ja esim. vuonna 1442 kuningas
Kristoffer Baijerilainen määräsi jokaisen talonpojan kasvattamaan 40
tankoa humalaa eli suomyrtistä oltiin siirrytty oluenteossa humalaan.
Ensimmäiset
asiakirjamerkinnät oluen käytöstä Suomessa on kirjattu 1300-luvulle.
Tuolloin Viipurin pappi Torsten määräsi testamentissaan perinnöksi
Turun koululle mm. markan rahaa ja tynnyrin olutta. 1500-luvulla olutta
pantiin erityisesti Suomessa Kustaa Vaasan perustamissa
kuninkaankartanoissa ja talojen ulkorakennuksien panimotuvissa, joiden
vieressä saattoi olla vaunuvaja, rehulato ja hevostalli.
Ruotsin
viimeinen katolinen arkkipiispa Olaus Magnus Gothus kirjoitti vuonna
1555, että "suomalainen olut kasvattaa ihmiset kestämään mitä tahansa
rasitusta". Naiset tulivat hänen mukaansa oluesta niin hedelmällisiksi,
että he synnyttivät enimmäkseen kaksosia.
Erityisen koristeelliset suomalaiset olutastiat eli kousat olivat niin kuuluisia, että Olaus Magnus piirsi sellaisen karttaansa.
Ukon
Malja juotiin kevätkylvöjen yhteydessä ja siitä naiset nyt etenkin
juopuivat. Ja jumalatkin rakastelivat, saatiin sadetta ja lopulta hyvä
ilma.
Ensimmäinen tunnettu historiallinen, kirjallinen maininta
Ukon maljan juomisesta on vuosien 1542–1547 väliltä, jolloin Savon
läänin talonpoikia sakotettiin juotuaan ”Thorille”.
(Käräjäpöytäkirjassa ruotsiksi ”Thordns gilde”). Ilmeisesti Ukko
käännettiin ruotsinkieliseen pöytäkirjaan Thoriksi skandinaavisen
ukkosenjumalan mukaan.
Kun Agricola julkaisi Turussa 1551 Dauidin
Psalttarin, listasi hän siinä samalla myös vanhat suomalaiset
pakanajumalat, mainiten myös Ukon vakat.
”Ja quin Kevekylvö
kylvettin silloin ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin
joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke
cwltin ette nechtin. Quin Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi
pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman ja WdhenTulon.”
Turkulainen
olut oli maankuulua jo 1400-luvulta lähtien. Olutta juotiin tuolloin jo
paremmissa piireissä korkeista passglaseista, jotka kiersivät
juomaseurueen jäseneltä toiselle. Lasipikarien käyttö olutastioina oli
levinnyt Suomeen saksalaisen ritarikunnan kaupanteon myötä.
Myöhemmin
esim. 1557 Juhana-herttua ylistää turkulaisten taitoa panna olutta ja
pyytää sitä 2-3 lästiä lisää hoviinsa. Turun linna oluenpanohuonehan
rakennettiin lähelle jokirannan kaivoa 1561 nykyisen Kakolanmäen
tuntumaan.
Juhana III (ruotsiksi Johan III, ennen kuninkuutta Juhana-herttua, 20. joulukuuta 1537 – 17. marraskuuta 1592) oli Ruotsin kuningas vuosina 1568–1592. Hän oli myös Suomen herttua vuosina 1556–1563. Juhana otti itselleen 1581 arvonimen Suomen suuriruhtinas.
Juhana III. Johan Baptista van Utherin maalaus vuodelta 1582. Kuningas on pukeutunut viimeisimmän espanjalaisen hovimuodin mukaisesti.
Oluen
ja viinin lisäksi linnassa nautittiin myös viinasta ja viinapannu
kuului linnan irtaimistoon esim. vuoden 1566 räkningeissä. Paloviinan
keittotaito ja lipittely yleistyi 1600-luvulla niin, että ryyppyjä
kallisteltiin jo kaikissa sopivissa tilanteissa ja kaikissa
yhteiskuntaluokissa. 1631 Turussa krouvareilta jo kiellettiin oluen ja
paloviinan myynti saarnan aikana uhaten oluen ja viinan menetyksellä,
eli tuotteiden vaivaisille jaolla.
1632 Turun raastuvanoikeus
päätti, etteivät kuninkaan krouvari eivätkä muutkaan ravintolanpitäjät
saaneet myydä juomia enää päivän päättymisestä ilmoittavan
kirkonkellojen ns. hoivasoiton jälkeen, aikansa valomerkki annettiin
tuolloin äänimerkkinä. 1638 tilastojen mukaan kaupungissa oli 5
ravintoloitsijaa, 18 kapakoitsijaa, 8 oluenpanijaa ja 2
paloviinanpolttajaa. Veroa kannettiin viinan poltosta ja myynnistä.
Laurentius Petri
1644
Turussa piispa Laurentius Petri puuttuu Saarnakirjassaan viinan
juontiin jakaen pikarit: 1. tarpeen ja hädän pikari 2. terveyden pikari
3. ilo-siementen pikari ja 4. enempi kiukkuisten pikari, joka ihmiset
tomppeliksi tekee.
Toisaalta pahennusta herättäneet kapakat
olivat paitsi verotulojen lähteitä, myös sosiaalisia keskuksia. Esim.
1621 Turussa määrättiin käsityöläisasetuksessa, että kaupunkiin tulevan
kisällin pitää mennä suoraan kapakkaan kahdeksi viikoksi, jotta mestari
kulloinkin tietäisi mistä itselleen kisällejä etsiä.
Ruotsalaisissa kartoissa käytetty kestikievarin merkki
Ensimmäiset kestikievarit perustettiin Suomeen noin 1600-luvun puolivälissä. Ensimmäisiä kestikievareita ylläpitivät pappilat, myöhemmin niistä vastasivat vauraat talonpojat, jotka saattoivat toimia myös nimismiehinä.
Kestikievarin isäntä oli vapautettu sotaväkipalveluksesta.
Kestikievareissa pidettiin jatkuvaa tulta hellassa, jotta nälkäisille
kievariin saapuneille matkustajille saataisiin mahdollisimman nopeasti
syötävää. Kestikievareissa oli tarjolla alkoholijuomia ja niitä valmistettiin myös itse (kotipoltto).
Suurta
nälänhätää maassa kärsittiin esim. 1634, 1695 ja 1696, jolloin esiintyi
jopa ihmissyöntiä. Kova halla iski Suomeen 1697 10. elokuuta aiheuttaen
lisää tuhoa ja suurten nälkävuosien aikana menehtyi jopa 30% kansasta.
Turun hiippakunnassa kuoli vuoden aikana syyskuusta syyskuuhun 60 391
henkeä katovuosien takia Jumalan rangaistuksena. Yhteensä Suomessa kuoli
nälänhätään tuolloin 130 000 ihmistä.
Hallitus oli jo
syksyllä 1695 lähettänyt viljaa Pohjanmaalle, mutta aivan liian
vähäisiä määriä. Suomi oli myös ison osan vuodesta jäiden vuoksi
motissa, ja monet viljalaivat myös upposivat Pohjanlahden
syysmyrskyissä. Toisaalta myös tuon ajan huono tiedonkulku johti siihen,
ettei vastatoimenpiteisiin osattu Tukholmassa ruveta riittävällä ripeydellä ja laajuudella.
Tavallisesti nälänhädästä oli selvitty ruokaa ostamalla ja kiristämällä vyötä. Katovuodet olivat nimittäin varsin tavallisia 1600-luvulla, mutta näin suuressa laajuudessa ei kato ollut maata koetellut. Myös Norjassa, osassa Ruotsia ja valtakunnan "vilja-aitassa", Baltiassa,
oli hätätila.
Kruunu ei lahjoittanut viljaa kansalle, vaan sitä
lainattiin talollisille pientä korkoa vastaan. Lainat oli tosin
tarkoitus periä takaisin vasta "kun meidän Herramme siunaa sadolla".
Koska viljaa jaettiin talollisille, ei köyhimmällä osalla väestöä ollut
sitäkään mahdollisuutta saada viljaa.
Kevät
ja kesä 1697 olivat jo suotuisia viljankasvulle. Siemenviljan puute
aiheutti ongelmia, mutta varsinainen katastrofi oli jo takanapäin.
Monista taloista oli koko väki kuollut, mutta autioiksi jääneet tilat
asutettiin nopeaan tahtiin. Kruunu myönsi myös verohelpotuksia
uudelleenasuttamisen tukemiseksi.
Näillä kokemuksilla ei siis
ollutkaan mikään ihme, että viljanpuuteen takia aikanaan myös Kustaa III
joutui puuttumaan asiaan tiukoin ottein.
Kustaa III (13. tammikuuta (juliaaninen kalenteri), 24. tammikuuta (gregoriaaninen kalenteri) 1746 – 29. maaliskuuta 1792) oli Ruotsin kuningas 1771–1792. Hän palautti ylimmän hallitusvallan säädyiltä kuninkaalle, edisti kulttuuria, kävi sodan Venäjää vastaan (ns. Kustaan sota, 1788–90), joutui konfliktiin aateliston kanssa ja tuli murhatuksi.
Tarpeen pikarilla
Turussa 11-9 2015
Simo Tuomola
torstai 10. syyskuuta 2015
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti