Tällä
päivämäärällä 2-7 1672 Turun tuomiokirkon alttarilla avioituvat Elin Helena
Henriksdotter Schaefer ja Andreas Benedicti Hasselqwist. Onnea heille.
Eletään
armon vuotta 1672 Suomen Turussa. Kupariseppä Claes von Dahlen ostaa
Tukholmasta kuparia päällystääkseen kirkon tornin ylimmän huipun ja
tornipäädyt. Valtio myöntää 600 taaleria hospitaalikirkon rakentamiseksi
Turkuun.
Elin
on saanut nimensä suoraan äidiltään Elin Helena Petterdotter
Thorvörstiltä ja hän on yltiöpietisti filosofian maisteri Petrus Henrici
Schäferin vanhin sisar. Isänsä on Turun kaupungin porvari ja
porvarissäädyn valtiopäivämies, kauppias ja raatimies Abraham Henrik
Henriksson Schaefer. Liikutaan siis Turun ylimmissä porvarispiireissä.
Peter Thorwöste (kuoli 1659) oli lyypekkiläinen, alkujaan hollantilainen kauppias, joka vaikutti Turussa.
Thorwöste tuli Suomeen 1620-luvulla ja muutti Turkuun noin vuonna
1630. Hän ryhtyi kirjanpitäjäksi Turun varakkaimmalle kauppiaalle Jakob Wollelle. Thorwöste avioitui vuonna 1631 Elin Sågerin (1614–1669) kanssa, joka oli kauppiaan tytär. Onnistuneen naimakaupan ansiosta hänen tulevaisuutensa oli turvattu.
Petter Schaefer (Schäfer, n. 1660 – 1729) oli suomalainen pietistijohtaja, jonka profetiat herättivät 1700-luvun alkuvuosina suurta kiinnostusta Suomessa, Ruotsissa ja ulkomailla. Hän julisti Pietari Suuren ilmestyvän Nebukadnessarin kaltaisena taivaallisena kostajana ja tuhovan katumukseen taipumattoman papiston.
William Blaken Nebukadressar (1795), käsin väritetty etsaus.
Petter Schaefer syntyi varakkaaseen turkulaiseen kauppiassukuun. Isä Abraham Henrik Schaefer oli valtaporvari
ja tämän vaimo Elin Thorwöste kuului myös kaupungin kauppiaseliittiin.
Asemansa turvin hän sai hyvän kasvatuksen ja saattoi kouluttautua 1677
ylioppilaaksi ja 1688 maisteriksi.
Hän oli saanut uskonnollisen herätyksen jo opintojensa alkuvaiheessa, mutta tutustuttuaan Laurentius Ulstadiukseen
ja tämän kirkon radikaaliin uudistamiseen tähdänneeseen liikehdintään
Schaeferin käsitykset radikalisoituivat ja hänestä tuli pian koko
pietistiliikkeen johtohahmo.
Lars (Lauri) Ulstadius (noin 1650, Oulu – 6. lokakuuta 1732, Tukholma) oli suomalainen pietistinen pappi.
Konsistori
tutki pietismin levinneisyyttä Suomessa ja silloin Schaefer esitti
lausuntonsa, jolloin konsistori puolestaan julisti Schaeferin eksyneen
puhtaasta luterilaisesta opista.
Kun asia eteni hovioikeuteen, Schaefer anoi armoa, mutta päätöstä
odottamatta pakeni 1694 ulkomaille ja harhaili Venäjällä, Saksassa,
Hollannissa, Englannissa ja Pohjois-Amerikassa asti. Matkoillaan hän tapasi Philipp Jakob Spenerin, pietistien kansainvälisen johtohahmon.
Tammikuussa 1700 Schäfer ajautui uskonnolliseen kriisiin. Ankara paasto
uhkasi viedä häneltä hengen ja kriisin seurauksena kypsyi päätös palata
takaisin Turkuun "todistamaan totuudesta". Myös Turussa tehty
armonanomus vaivasi hänen mieltään, sillä anomus ei ollut
vilpitön. Päinvastoin hän syytti kirkkoa entistä jyrkemmin sanoin.
Turkuun palattuaan Schaefer rettelöi aikansa ja 1707 hän haastoi
hovioikeuden jäsenet kuulemaan hänen "omantunnonjuttuaan.
Oikeudenkäynnissä Schaefer uudisti entistä kiihkeämmin syytökset
vääräoppista luterilaista kirkkoa vastaan ja julisti tuomiota ja
perikatoa koko Suomelle sekä 1000-vuotisen valtakunnan läheisyyttä.
Hovioikeus langetti Petter Schäferille 3.4.1709 kuolemantuomion, mutta
kuninkaallinen majesteetti armahti hänet ja määräsi vangiksi Turun linnaan.
Venäläisten hyökättyä 1713 Suomeen Schaefer siirrettiin vankeuteen
Geflen linnaan Ruotsin puolelle. Petter Schaefer kuoli vankeudessa
Geflessä 1729.
Linna vuonna 1724.
Turun linnassa Petter Schaefer vihki itse vaimokseen 1712 turkulaisen porvarissuvun
tyttären Anna Wargentinin. Päiväkirjassaan hän kertoo, että "Yhdistin
Itzeni Annan cans Pyhän Awiokäskyyn, Jumalan Sanala ja Rucouxella ja
tulimme Awioparixi." Anna veli oli Joachim Wilhelminpoika Wargentin ja vanhemmat oikeusneuvosmies, valtaporvari Wilhelm Wargentin ja Magdalena Wittfoot.
Eletään
edelleen vuotta 1672 Suomen Turussa. Turkulaisporvarit rakennuttavat
yhteisen laivan Saksassa, mutta Charitas ei koskaan ehdi vierailla
Turussa, vaan joutuu Kruunun haltuun.
Kaksi
suutaria rohkenee muuttaa vallasväen asuinsijoille Luostarikortteliin.
Kaarle XI ottaa kruunun vastaan 17-vuotiaana ja Suomen talonpoikien
edustajat valittavat hänelle epäkohdista ja rasitteistaan, toivoen
kuninkaan käyvän tutustumassa oloihin maassamme.
"Hourupää on
se, joka panee toivonsa ihmisiin ja häpeää olla köyhä Kristuksen
tähden", julistaa Lauri Ulstadius. Kuva Ulstadius-levyn kannesta.
Niin ja takaisin Tuomiokirkon alttarille 2-7 1672 - mikään turha mies ei ollut Elinin aviosiippa Andreas Benedictikään;
Hän
oli syntyisin 1646 Kalmarista ja siksi Hasselqwist tunnetaankin
ylioppilaspiireissä nimikkeellä Smolandis Calmariensis. Ylioppilaaksi
hän tuli Turussa 1.8. 1667 ja kirjattiin konsistorin pöytäkirjaan 5.12.
1669, hänen osallistuttua Smålandilaisen osakunnan riitoihin. Filosofian
maisteriksi hän valmistui 27.7. 1677.
1643
nimitettiin osakunnille ensimmäiset inspehtorit; 14 osakuntaa jaettiin 9
professorin kesken: Aboenses, Vestrogothi et Vermelandi, Vestmanni et
Dalekarli, Uplandi, Ostrogothi ja Helsingii, Smolandi, Suder- ja
Når-Finnar, Nericii, Alandi, Nylandi ja Bothinienses sekä Sudermanni.
Hänet
vihittiin papiksi Tallinnassa 29.9. 1674 ja sieltä tie toi Turun
tuomiokirkon ruotsalaisen seurakunnan apulaispapin toimen kautta
Tuomiokirkon ruotsalaisen seurakunnan kappalaiseksi 1678.
Hasselqwist käyttää 1679 kirjan tekijänä itsestään virkanimeä
”ecclesiae cathedralis Aboënsis archidiaconus” Hänet nimitettiin
logiikan ja metafysiikan professoriksi Lundin yliopistoon
1683, mutta ei ottanut virkaa vastaan; Turun akatemian ylimääräinen
teologian professori 1688; Paraisten kirkkoherra 1691.
Kuulutettuaan ja vihittyään avioliittoon 1698 erään sittemmin jo
naimisissa olevaksi osoittautuneen venemiehen Hasselqwist tuomittiin
menettämään virkansa, mutta Kuninkaallinen Majesteetti lievensi tuomion
tuomiokapitulin antamaksi varoitukseksi.
Turun akatemia sijaitsi alunperin rakennuksessa, joka oli osa tuomiokirkon ympärysmuuria:
Biografiakeskuksen henkilökuva kertoo seuraavaa;
Hasselqvist / Hasselquist, Anders Bengtsson (1646 - 1700)
Pappissäädyn valtiopäivämies 1680; Turun akatemian preeses (praeses) 1688–1696 (10 väitöskirjaa; 1-10 yhtenä teoksena ”Lumen de Lumine sparsum” 1697).
Hasselqwist julkaisi Turussa vuodesta 1680 alkaen useina painoksina ruotsin ja suomen kielellä hartauskirjaa Andelig hiertewäckare (1680, 1684, 1686, suomennettu Hengellinen sydämen herättäjä 1680–1710, kirjasta ilmestyi suomeksi 13 painosta).
Lisäksi hän julkaisi kaksi Turun akatemiassa pitämäänsä puhetta (1679 ja 1682), Tukholmassa saarnakokoelman (Bättrings basuun 1680), Turussa myöhemmän Turun piispan, professori Johannes Gezelius nuoremman
häissä Turun tuomiokirkossa 26.8.1680 pitämänsä hääsaarnan (1680),
onnittelukirjasen hääparille (morsian oli Johannes Gezelius nuoremman
vaimon sisar Margareta) 1681, lankonsa Perniön kirkkoherran, rovasti Gabriel Georgii Thauvoniuksen hautajaisissa Perniön kirkossa 15.6.1684 ja piispa Johannes Gezelius vanhemman hautajaispäivänä 24.6.1690 Paraisten kirkossa pitämänsä ruumissaarnat (1684 ja 1690) sekä kaksi muuta saarnaa (1681 ja 1688).
Väitöskirjan
dedikaatio (ded. diss.) Turku 17.4.1678, 26.3.1680, (10).5.1684,
13(21).6.1689; Väitöskirjan gratulaatio (grat. diss.) Turku 21.5. ja
26.6.1680 (latinaksi ja kreikaksi), 14.12.1681, 25.2. ja 20.5.1682.
Andreas
Benedicti Hasselqwist oli kiistattomasti hyvin ahkera
julkaisutoiminnassaan, jos kohta hänen kirjallista tuotantoaan on
pidetty keskinkertaisena ja pinnallisena. Sven Gabriel Elmgrenin mukaan
Hasselqwistilla oli laaja-alainen hillitön mielikuvitus, johon oli
sekoittunut aimo annos raakaa taikauskoa, ja hänelle oli tunnusomaista
voimakas ja liioittelussaan mauttomuuksiin yltävä kukkaiskieli.
Häävieraana
Turussa 2-7 2014
Simo Tuomola
keskiviikko 2. heinäkuuta 2014
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti