keskiviikko 1. lokakuuta 2008

Vossikan kyytiin

Tänään 01-10-08 tulee kuluneeksi tasavuosia Turun raitiotieliikenteen loppumisesta 1.10.1972. Omakohtaisiin haikeisiin muistikuviin kuuluu seppelöity Kolmosen kehälinjan ratikka torin laidalla tuolta päivältä. Sen kyytiin oli pakko päästä mukaan.

Turun valtuusto oli tehnyt raitiotieliikenteen lopettamispäätöksen jo 14. kesäkuuta 1965. Ajatuksen raitiotiestä Turussa esitti kreivi August Armfelt vuonna 1889 ja yritys sen toteuttamiseksi perustettiinkin saman tien. Toiminta kiskoreitillä Linnankatua pitkin Yli sillalta Varvitorille aloitettiin 18 hevosen voimin ja sitä ylläpidettiin ensimmäisenä Suomessa vuosina 1890-1892. Sähköraitioteiden kausi Turussa kattoi vuodet 1908-1972.

Omat muistoni hevosvetoisesta kyydistä Turussa ovat hieman myöhemmältä ajalta. Vossikkakyytiä oli tarjolla aikoinaan Ruotsalaisen teatterin edustalla ja ainakin Musta Hilu on kunnostautunut erilaisten tapahtumien aikana vossikkakyydin tarjoajana. Hääparin kulkuneuvoina hevoskärryjä vielä näkee ja taisi olla viimeksi kesällä 2001 kun viimeksi kärryjen kyytiin kipusin Turun kauppatorilla kun Turun Hippos yhteistyössä Ypäjän Hevosopiston kanssa tarjosi kyytimuotoa kaupunkilaisille.

Nyt kun kaupunkiin taas kaavaillaan museoraitiotietä ja pikaraitiotietä, voitaisiin museopuolella tutkailla hevosvetoisen liikenteen aloittamista Tuomiokirkolta Turun linnaan rantatietä pitkin ja pikaraitiotieliikenteen suhteen harkita alueyhteistyötä naapurikuntien kanssa niin, että toiminnan keskusasema sijoitettaisiin Turun torin alle. Parkkiluola autoillehan on siinä jo vieressä Louhessa tarjolla ja sen toimintaa ja luonnetta voisi kehittää autoilijoiden ja keskustan liike-elämän tarpeille sopivammaksi.


Turussa 01-10-08
Simo88 Tuomola

Ei kommentteja: