Tänään
14-4 selailemme Elämän ja Kuoleman kirjaa vähän satunnaisesti - kas
tuosta sen avaamme; vuonna 1606 kuolee Turussa 14-4 yliamiraali Joakim
Scheel ja valtakuntaa vähän laajemmin silmäillen - vuonna 1622 myös 14-4
syntyy emämaa Ruotsin puolella Ölmessä eräskin Petrus Magni, Vermlandus
eli Petter Gyllenius.
Joakim
Scheel oli yliamiraali, joka toimi Turun linnan käskynhaltijana vuosina
1599-1600 ja hänpä sattui Turussa vuonna 1606 myös kuolemaan Turun
linnassa. Minne lie haudattu - sitä en tiedä.
Joakim Scheel, Jaakkima Scheel, Joachim Scheel, sukunimi myös: Scheele tai Scheelen (k. 14. huhtikuuta 1606 Turku)
oli saksalaissyntyinen sotilas, Ruotsin laivaston yliamiraali vuodesta
1596. Hän johti Kaarle-herttuan laivastoa kummallakin tämän Suomen retkellä
vuosina 1597 ja 1599. Hän oli Turun linnan käskyhaltija 1599–1600, sitten yliamiraali Liivinmaan sodassa.
Joakim Scheelin vaakuna.
Amiraali
Jaakkima Scheel toi 150 aluksella 5000 miestä Ispoisiin 26. elokuuta
1599 Vaasa-suvun johtavien miesten selvitellessä välejään Turussa. Arvid
Stålarm puolustaa Turun linnaa 400-500 miehen voimin Scheelin joukkojen
piiritystä vastaan. Korppolaismäelle pistetään seipään nokkaan
teloitettujen päitä linnan väen pelotukseksi ja lopulta linna antautuu
16. syyskuuta.
Marraskuun
10. päivä kaupungin väki kokoontuu Turun suurtorille todistamaan Turun
verilöylyä, jossa valtaan nouseva Kaarle-herttua kostaa vastustajilleen
mestauttamalla torilla 7 aatelista ja 7 aatelitonta miestä muille
pelotukseksi.
Joachim Scheel (auch Scheele oder Scheelen, schwedisch: Joakim Scheel) (* 1531 auf Rügen, Pommern, Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation; † 14. April 1606 in Åbo, Finnland, damals Teil Schwedens) war ein schwedischer Reichsadmiral und damit der einzige Nichtschwede in diesem höchsten Marineamt.
Kaarle-herttua laivasto vieraili Joachim Scheelin johdolla mm. Kastelholman linnassa vuonna 1597.
Ja
syntyneiden kirjasta löysimme siis Värmlandissa Ölmessä 14-4 1622
syntyneen Petter Gylleniuksen. Hän kävi koulunsa Karlstadissa ja tuli
sittemmin 1648 ylioppilaaksi Turkuun ja sai täällä lahjakkaana oppilaana
myös monia stipendejä. Päätyi lopulta Bolstadin kirkkoherraksi, jossa
tehtävässä kuoli 11-1 1675.
Petrus Magni Gyllenius, eller Peder Månsson som han ursprungligen hette, föddes den 14 april 1622 i Ölme härad i Värmland och dog den 11 januari 1675 i Bolstad. Han var gift med Anna Tolle Giliansdotter och hade med henne sex barn.
Ylioppilas
Petrus Vermlandus oli myös taitava kynämies ja aikansa toimittaja,
tallentaen päiväkirjoihinsa monenmoisia tietoja tuon ajan elämästä
Turussa.
Piispa Henrik kastaa ensimmäisiä suomalaisia Kupittaan lähteellä. Robert Wilhelm Ekmanin maalaus 1850-luvulta pohjautuu perimätietoon, ei historialliseen todellisuuteen.
Vuonna
1649 Petrus kuvaili päiväkirjaansa muun muassa turkulaisen nuorison juhannuksen
viettoa Kupittaalla Pyhän Johanneksen lähteellä. Gylleniuksen kertoman
mukaan väki vaelsi paikalle viranomaisten kielloista ja maistraatin
paikalle määräämästä vartijasta huolimatta uhraamaan, leikkimään ja
kisailemaan tulien ympärille. Osattiin sitä siis olla
kansalaistottelemattomia jo tuolloin.
Vuonna
1649 Gylleniuksen päiväkirjan mukaan tuomiokirkkoa korjattiin
touko-kesäkuussa ja alttari siirrettiin toiseen paikkaan. Sinne
sijoitettiin komea Kristuksen krusifiksi ja uuteen alttarikuoreen pääsi
sisään vain kirkon seinustan holvikaaresta kulkuekäytävää pitkin.
Pyhä marttyyri
Kristoforos Lyykialainen (tunnetaan myös nimellä Kristoforos
Jumalankantaja ja Kristoforos Kristuksenkantaja) kuoli noin vuonna 250.
Vuotta
myöhemmin kirkkoon saadaan uusi komea saarnastuoli esikuvaksi muille
kirkoille, kun tilanomistaja Henrik Fleming lahjoittaa ja Michael
Michaelson Balt veistää tuomiokirkolle koristeellisen saarnastuolin.
Mikael Balt, myös Michel Sigfredsson Balt (k. 1676 Oulu)
oli mahdollisesti ranskalainen sisutus- ja koristetaiteilija, joka
toimi myöhemmin Suomessa. Hän suunnitteli kirkkojen sisustuksia, ja
oletettavasti hänen töitään ovat sittemmin palanut Turun tuomiokirkon saarnastuoli sekä Oulun ja Raahen kirkkojen
saarnastuolit.
Turun tuomiokirkkoon tehdyn saarnastuolin mallin mukaan
valmistettiin saarnastuoleja useisiin Etelä-Suomen kirkkoihin.
Henrik Klaunpoika Fleming (15. elokuuta 1584, Åkersholm–7. marraskuuta 1650, Tukholma) oli suomalainen soturi ja valtiomies, syntyisin Louhisaaren kartanonherrain suvusta, Turun linnan isännän Klaus Hermaninpoika Flemingin (k. 1616) ja Elin Henriksdotter Hornin (k. 1609) poika.
Saarnastuolin
pystys alkaa 11. marraskuuta ja paikalla on myös ylioppilas Petrus
Gyllenius, joka kirjaa tapahtuman päiväkirjaansa. Isokokoinen
Kristoforos -patsas kannattelee tuolia harteillaan ja yläkatosta
koristavat pelikaanit. Korkokuvina upeassa tuolissa on evankelistoja ja
apostoleja.
Kristoforos on laajalti suosittu pyhimys, jota pidetään urheilijoiden, merimiesten, lautturien ja matkailijoiden suojeluspyhimyksenä. Häntä kunnioitetaan yhtenä neljästätoista pyhästä auttajasta.
Häneltä pyydetään myös suojelusta muun muassa ukkosta, kulkutauteja, epilepsiaa, tulvia ja myrskyjä
vastaan, ja hän on myös jousiampujien, opiskelijoiden, merimiesten,
kirjansitojien, puutarhurien ja kuljettajien suojeluspyhimys.
Matkailijoiden
suojeluspyhimyksenä Kristoforoksella oli ainoana pyhimyksenä myös oma
alttaripaikkansa Tuomiokirkon ulkoseinustalla. Tuo syvennys löytyy
edelleen siitä pääportaiden luota nykyisen kahvilan tasanteelta.
Petrus oli myös riiuumiehiä, eikä riiattavaksi kelvannut kuka tahansa tytönhuiska, vaan piispan tyttären sen olla piti:
Turussa opiskellut Per Magnus Gyllenius kertoo 8.elokuuta 1653
päiväkirjassaan käynnistään Koroisissa piispan tyttären seurassa:
”Me kuljimme joen itäisellä puolella. Sen nimi on Aura ja se kulkee
läpi Turun. Ja kun me tulimme siellä kylään, me annoimme soutaa itsemme
joen yli. Koroisissa saimme ruokaa vanhassa piispantalossa, joka oli
muinoin rakennettu pihan keskelle ja on hyvin korkea ja pullea monin
suurin aukoin ja rei’in. Tämä oli ollut heidän huvimajansa, missä he
olivat juoneet ja pitäneet lystiä.
Kyseisen rakennuksen jälkeen on
piispan alueen raja ja Räntämäen pitäjän myöskin. Alempana saman talon
luona jakautui joki kahteen osaan ja niemellä joen jakautuessa on ollut
Turun kaupunki, mistä vielä on nähtävillä monia vanhoja muureja ja
raunioita.”
Koroistennniemi on toiminut varhaisessa vaiheessa kaupan ja
kulttuurisuhteiden keskuksena, ja siellä on säilynyt useita
muinaisjäännöksiä. Itse niemellä on näkyvissä vain kirkon perustuksia
sekä Aurajoen puolella piispantaloon kuuluneiden rakennusten
nelikulmaisia perustuksia.
Mukana olleen tytön isä oli siis Turun tuolloinen piispa:
Aeschillus (Eskil) Petraeus (1593 Grums, Ruotsi – 27. syyskuuta 1657 Turku) oli Turun piispa vuosina 1652–1657. Ennen tätä hän oli Turun kymnaasin lehtori ja tuomiorovasti. Hän oli myös Turun akatemian ensimmäinen teologian professori ja yliopiston rehtori.
Petraeus toimi valtiopäivämiehenä vuosina 1634, 1638 ja 1640. Petraeus oli ruotsalaissyntyinen, mutta hyvin perehtynyt suomen kieleen. Hän muun muassa johti Raamatun käännöskomiteaa ja julkaisi suomen kielen kieliopin Linguae Finnicae brevis institutio vuonna 1649.
Ruotsalainen
ylioppilas Petrus Gyllenius käväisi siis tuolloin Koroisissa ja kirjasi
päiväkirjaansa sen kuuluisan Vanhan Turun sijainneen juuri Koroisten
niemellä, venäjänkielisen sanan "gorod" merkitessä aitausta ja
kaupunkia.
Koroisten Turussa
14-4 2017
Simo Tuomola
torstai 13. huhtikuuta 2017
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti