Tänään
11-4 kokoonnumme Punaisen Turun diktaattorin ja miliisipäällikkö
William Lundbergin ohjeistuksen mukaisesti illalla klo 11 maissa Turun
satamaan Kanavaniemelle räjäyttämään taivaan tuuliin venäläisten
hallinnassa olevan torpedo- ja miinavaraston, sekä siinä samassa
tuhoamaan läheiseen laituriin kiinnitetyt Venäjän sotalaivaston käytöstä
suomalaisille palautetut 14 höyrylaivaa. On huhtikuu 1918.
William Lundberg (1885-1918). Ammatiltaan asioitsija. Turun miliisipäällikkö
kansalaissodassa. Vangittiin sodan jälkeen Myrskylässä, jonka jälkeen
heti ammuttiin. Arbetet-lehden toimitsija.
Lohdutonta jälkeä Kanavaniemellä,
kuvat Kai Ekbomin arkistosta
Kun
saksalaiset nousivat 3-4 maihin Hangossa 1918, muuttui tilanne myös
Turussa ja punaisen siviiliväestön evakuoiminen kaupungista alkoi.
Lähes tuhat turkulaista, pääosin naisia ja lapsia, päätyi tuolloin
Venäjälle asti.
Punaisen
Turun aika kaupungissa oli päättymässä ja Turun diktaattoriksi mainittu
William Lundberg oli saanut 3-4 Helsingin päämajasta vetäytymiskäskyn,
valkoisten Suomen Vapaajoukkojen marssiessa pian Paraisilta Turkuun
vapauttamaan kaupunkia tilanteessa, jossa venäläiset sotajoukot
kaupungissa julistautuivat puolueettomiksi.
Saariston vapaajoukko (ruots. Skärgårdens Frikår) oli Suomen sisällissotaan vuonna 1918 osallistunut valkoisten puolella operoinut sotilasosasto. Se muodostui Turunmaan saariston vapaaehtoisista, jotka yhdistyivät Uudenkaupungin suojeluskunnan joukkoihin.
Sotaonnen käännyttyä vapaajoukko ajoi Turunmaalta pakenevat punaiset tiehensä. Se suoritti ruotsalaisen kreivi Carl August Ehrensvärdin komennuksessa pidätyksiä ja teloituksia antautuneessa Turussa.
Syntyy
suuri hämminki ja hätä, kun myös osa punaisesta siviiliväestä haluaa
lähteä henkensä hädässä pois kaupungista. Kaikkiaan noin tuhat
turkulaista jättää kotikaupunkinsa taakseen junakuljetuksella ensin
Viipuriin ja sitä kautta Pietariin ja punaisten siirtolaan Volgan
rannalle.
Laivojen
ja miinavaraston lisäksi perääntyvän punakaartin hävityslistalle
kuuluivat valkoisten mukaan mm. Tuomiokirkko ja Vähä-Heikkilän ruuti- ja
ammusvarasto, mutta joukkojen into ja tarmo ei kuuleman mukaan
riittänyt näiden tuhoamiseen, varsinkin kun he olivat löytäneet ensin
kaupungista Kauppaseuran viinivaraston.
Turun oma laivastoeskaaderi poltettiin vuonna 1808 hätäisesti Aurajoen rannalle.
Poltetun
maan taktiikka oli aikaisemminkin historiassa kohdannut Turun satamaan
jääviä aluksia. Ennenkuin venäläiset miehittivät Suomen sodassa
1808-1809 Turun 22. maaliskuuta, vetäytyi Ruotsin armeija kaupungista
pohjoiseen. Ankaran talven takia ruotsalaisten saaristolaivasto, Turun
eskaaderi oli tiukasti kiinni jäissä. Vetäytyessään ruotsalaiset
sytyttivätkin laivastonsa palamaan.
Turun
Lehti kirjoittaa Kanavaniemen hävityksestä 16-4 ilmestyneessä
numerossaan seuraavaa; Punaisten tuhotyö Kanavaniemellä 11. huhtikuuta
1918.
"Torstai
iltana pikkuista ennen klo 11 herättiin terävään ja ankaraan
paukkeeseen, jota seuraili useita samanlaisia. Punaiset olivat tällöin
hävittämis- ja ryöstöretkellään ennättäneet Kanavaniemelle mielitöitään
harjoittamaan. Mainittu ankara pamaus syntyi sen johdosta, että punaiset
olivat sytyttäneet tuleen Venäläisen meriväen hallussa olleen torpeedo-
ja miinavaraston.
Useimmat
näistä lienee kuitenkin olleet lataamattomia. Tämän tehtyään siirtyi
punainen rosvolauma hävittämään viereiseen laituriin kiinnitettyjä
höyrylaivoja, jotka kuleet ajat ovat olleet mobiilisoituina Venäjän
sotalaivaston käytettäviksi, mutta nyt luovutetut takaisin
omistajilleen. Luultiin yleisesti, että alkavana kesänä saataisiin
entiset tutut saaristolaivat niiden omia reittejä kulkemaan, mutta nämä
´kansan onnen ja menestyksen valvojat´olivat toisin päättäneet.
Laituriin
kiinnitetyt kaikki 14 höyrylaivaa tuhottiin kokonaan, osalti
polttamalla, osalti räjäyttämällä. Tuhotut laivat ovat höyrylaivat Sven
Dufva, Pargas, Salo, Wellamo, Soisalo ja Suomi, sekä hinaajat Attu I,
Attu II, Mariehamn, Wihuri, Wasama, Nya Kraften, Aili ja Rimito.
Pahimmin tuhoutuneet ovat Sven Dufva ja Salo.
Kanavaniemellä
oleva näky onkin mitä surullisin. Laivojen keulat pystyssä, rungot
palaneina, laivan osia kaikkialla. Ja lähellä savuaa miinavaraston
inhottava kaasukatku. Oiva näyte todellakin todellisesta
demokratiasta." - Turun Lehti 16-4 1918.
Suomi oli tervahöyry, joka korjattiin samana vuonna Turussa ja myytiin edelleen huutokaupalla Helsinkiin.
Aili
on 1912 rakennettu entinen hinaaja, joka korjattiin 1918. Toimi nimellä
Kalso ja sai dieselkoneen. Muutettiin huvialukseksi 1973 ja sai
takaisin nimensä Aili.
Sven Dufvaa ei korjattu ja sen höyrykone ja -pannu päätyi Åland-laivaan.
Pargas korjattiin ja se jatkoi liikennöintiä Turusta Paraisille ja Kemiöön.
Saloa ei korjattu liikenteeseen.
Valkoisessa Turussa
11-4 2017
Simo Tuomola
maanantai 10. huhtikuuta 2017
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti