Tällä päivämäärällä 1-6
1919 – Suomessa Kieltolaki tuli voimaan.
1495 – Luostariveli John Cor kirjasi ylös ensimmäisen tunnetun skottiviskierän.
1959 – Rederi AB Vikinglinjen S/S Viking aloitti ensimmäisenä autolauttaliikenteen Suomesta Ruotsiin.
Usquebaugh
Skottituote on myös toinen päivän sankareistamme. Se rakennettiin Dumbartonissa vuonna 1924 nimellä Dinard, osallistui Normandian maihinnousuun, muutettiin autolautaksi Dover-Calais -linjalle, myytiin 1959 Vikinglinjelle, jonka palveluksessa S/S Viking aloitti 1.6.1959 ensimmäisenä autolauttana reittiliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä. Ensin ajettiin Korppoon Galtbystä Maarianhaminaan ja sieltä Kapellskärin lähelle Gräddön laituriin. Alus romutettiin 1973 Naantali-Kappelskär -reitiltä.
Turku-Tukholma -liikennettä oli aloiteltu höyryn voimin siipiratasaluksilla jo 1820-luvulla eli itseäni lainaten:
SIIPIRATASALUKSIA
Jo vuonna 1819 oli keskusteltu höyrylaivojen hankkimisesta Turun ja
Tukholman väliseen liikenteeseen. Höyryalus Stockholm tekikin vuonna
1821 muutaman vuoron Turkuun, mutta vasta vuonna 1834 päätettiin ulottaa
höyrylaivaliikenne myös Turun ja Pietarin linjalle.
Turun
Höyrylaivayhtiö hankki yksinoikeuden Suomen etelärannikon
henkilöliikenteeseen kuudeksi vuodeksi ja yhtiö tilasi ensimmäisen
aluksensa Englannista. Se oli tammirunkoinen siipiratasalus Storfursten,
jossa oli voimanlähteenä kaksi 40 hevosvoiman höyrykonetta. Alus
toimitettiin tilaajalle vasta vuonna 1837.
Yhtiön toinen alus Furst Menschikoff tilattiin Turun Vanhalta
Laivatelakalta ja se laskettiin vesille jo kesäkuun 28. päivä 1836.
Hongasta rakennettu alus sai 90 hevosvoiman koneensa Norrköpingissä ja
ensimmäinen suomalainen Turun satamaan saapunut höyryalus saapui
kaupunkiin lokakuun 20. päivä 1836.
Keväällä 1837 se aloitti
Tukholman-liikenteensä ja ensimmäisellä matkalla 9.5.1837 oli mukana 24
matkustajaa. Storfursten kulki linjalla Turku-Helsinki-Tallinna-Pietari
ja myöhemmin yhtiön molemmat laivat asetettiin liikennöimään pidennettyä
linjaa Tukholma-Turku-Pietari.
Jo purjehduskauden 1836 alussa Tukholma-Turku reitille oli luvassa myös
kilpailua, mutta höyrylaiva Solide ryhtyi kuitenkin yhteistyöhön Turun
Höyrylaivayhtiön kanssa ja sai Turussa laskea laituriin Aurajoella
Seurahuoneen alapuolella.
Sunnuntaina kesäkuun 5. päivä 1836 se saapui
ensimmäistä kertaa Turkuun. Solide liikennöi kerran viikossa kumpaankin
suuntaan ja alus lähti Turusta tiistaiaamuisin, ollen yleensä perillä
Tukholmassa torstaina.
Turku-Pietari
Turku-Pietari laivayhteys
Suomen ensimmäinen höyrylaiva oli siipiratasalus s/s Ilmarinen, joka teki neitsytmatkansa rahtiliikenteessä 10.8.1833. Jo vuonna 1819 oli tehty suunnitelmia höyrylaivaliikenteen avaamiseksi Turun ja Tukholman välille, mutta toimeen tartuttiin tosissaan vuonna 1834, jolloin reittiliikenne päätettiin ulottaa saman tien Turusta Pietariin saakka.
Suomen ensimmäinen höyrylaiva oli siipiratasalus s/s Ilmarinen, joka teki neitsytmatkansa rahtiliikenteessä 10.8.1833. Jo vuonna 1819 oli tehty suunnitelmia höyrylaivaliikenteen avaamiseksi Turun ja Tukholman välille, mutta toimeen tartuttiin tosissaan vuonna 1834, jolloin reittiliikenne päätettiin ulottaa saman tien Turusta Pietariin saakka.
Turun Höyrylaivayhtiö hankki yksinoikeuden henkilöliikenteeseen Suomen etelärannikolle kuudeksi vuodeksi ja liikenne oli määrä aloittaa 1836. Yhtiö tilasi Englannista ensimmäisen siipiratasaluksensa, mutta Suomeen Storfursten saatiin vasta vuonna 1837. Turun Vanhalta Laivatelakalta tilattu yhtiön toinen alus Furst Menschikoff sen sijaan laskettiin vesille jo 28.6.1836 ja se palasi koneiden asennuksen jälkeen Turkuun Norrköpingistä lokakuun 20. päivä.
Keväällä 1837 S/S Furst Menschikoff aloitti Tukholman-liikenteensä ja sen neitsytmatkalla toukokuun 9.päivänä oli laivalla mukana 24 matkustajaa. Aluksi vain Storfursten kulki linjalla Turku - Helsinki - Tallinna - Pietari, mutta pian yhtiön molemmat ylpeydet jo liikennöivät Tukholma - Turku - Pietari -linjalla. Nämä alukset oli rakennettu pelkästään matkustajaliikennettä varten.
S/S Furst Menschikoff 1842, Magnus von Wrightin maalaamana. Vuonna 1836 valmistunut S/S Furst Menschikoff oli Suomen ensimmäinen merihöyrylaiva.
Kun Pietarin-yhteydet kaipasivat myös tavaraliikennettä, perustettiin Turkuun 1838 höyrylaivayhtiö Transport Ångfartygs Bolaget, jonka rahtilaiva s/s Murtaja liikennöi menestyksekkäästi vuodesta 1841 alkaen linjalla Turku - Pietari, poiketen matkalla Tammisaareen, Helsinkiin ja Loviisaan. Reitti oli niin suosittu, että laivaan tehtiin pian myös avarammat matkustajatilat.
s/s Murtaja Turussa 1850, Johan Jakob Reinbergin litografia. Alus oli valmistuessaan Suomen suurin höyrylaiva.
Suomalaiset hoitivat ennen maailmasotia Pietarin höyrylaivaliikenteen lähes kokonaan ja aikoinaan avattua reittiä purjehtivat tänä päivänä myös St. Peter Linen ylpeydet M/S Princess Maria (entinen Siljan Finlandia) reitillä Helsinki - Pietari ja M/S Princess Anastasia (entinen Vikingin Olympia) reitillä Tukholma - Pietari.
M/S Princess Maria (aikaisemmin M/S Queen of Scandinavia, alun perin M/S Finlandia) on venäläisen St. Peter Line -varustamon autolautta. Alus on rakennettu Wärtsilän Turun telakalla Effoa-Suomen Höyrylaiva Oy:lle vuonna 1981. Princess Maria aloitti liikennöinnin reitillä Pietari - Helsinki 21. huhtikuuta 2010.
M/S Princess Maria.
M/S Princess Anastasia (ent. Viking Linen Olympia) on vuonna 1985 rakennettu matkustaja-autolautta. M/S Olympia rakennettiin Wärtsilän Pernon telakalla Turussa Rederi AB Slitelle, joka oli osa Viking Lineä. Alus laskettiin vesille 26. huhtikuuta 1986. Laiva aloitti huhtikuussa 2011 liikennöinnin Pietarin ja Tukholman välillä käyden paluumatkalla Pietariin Tallinnassa.
M/S Princess Anastasia.
Selvillä vesillä
Turussa 01-06-2012
Simo Tuomola