Seksiä terveydeksi
Köh
köh! Tällä päivämäärällä 5-10-1580 on kirjattu varhaisin Suomessa
muistiin merkitty influenssaraportti. Tottahan tautia maassa on
esiintynyt iät ja ajat, mutta kirjaus on ensimmäinen laatuaan:
Varhaisin
Suomessa muistiin merkitty influenssa on vuodelta 1580. Suomalainen
pappi ja tähtitieteilijä Sigfridus Aronus Forsius (n. 1560–1624)
kertoi nimittäin eräässä kirjoituksessaan 5.10.1580 äkillisestä
rintataudista, joka syyspuolella vuotta 1580 kulki yli melkein koko
Euroopan.
Siitä on myöskin muistona vanhan virsikirjan ajantiedon
merkintä: "W. 1580 Oli Suomes suuri yskä wuosi." Todettakoon
samalla, että Saksassa tämä tauti tunnettiin nimellä "Spanische
Krankheit" eli espanjantauti, koska se aiheutti alkuvaiheissaan
paljon kuolemantapauksia juuri Espanjassa.
Sigfridus Aronus Forsius (noin
1560 Helsinki –
1624 Tammisaari) oli
suomalainen pappi,
tähtitieteilijä,
astrologi,
almanakkojen julkaisija,
luonnonfilosofi,
runoilija ja tieteen yleismies, joka julkaisi Suomen ensimmäiset almanakat.
Forsius kuului eilen "Julma-Kalleksi" nimittämäni Kaarle-herttuan lähipiiriin hyvässä ja pahassa:Forsius osallistui sotilaspappina
Kaarle-herttuan toiseen Suomen retkeen
1599-
1600 ja edelleen
Puolan vastaiseen sotaan Baltiassa. Marraskuussa
1601 Forsius palasi Kaarle-herttuan seurueessa Suomeen ja Kaarle-herttua lähetti hänet yhdessä Hieronymus von Birckholtzin ja
Daniel Hjortin kanssa
Lappiin ja
Jäämeren rannikolle suuntautuneelle tutkimusretkelle. Tällä retkellä oli tarkoitus hankkia tietoja
Tanskan kanssa käytävää rajankäyntiä varten.
Daniel Hjort (k.
1615) oli syntyjään smoolantilainen, Suomessa vaikuttanut kirjanoppinut.
Daniel Hjort oli ylioppilas
Värendin seudulta. 1500-luvulla hän asui
marski ja
valtaneuvos Klaus Flemingin perheessä. Hänen mainitaan yllyttäneen kapinamielialaa
Turun linnaa puolustaneiden sotilaiden keskuudessa vuoden 1597 piirityksen aikana. Hjortista tuli sittemmin runoilija ja maisteri, ja hänet
aateloitiin nimellä
Hjortvipa. Daniel Hjort kuoli
miekanpistoon vuonna 1615.
Onnistuneen retken jälkeen Kaarle-herttua nimitti Forsiuksen
Kemiön kirkkoherraksi. Forsius matkusti
1605 Pohjois-Saksaan, missä hän sai painettua suuren ennustuskirjansa
1606. Matkalta paluun jälkeen Forsius menetti kuitenkin kirkkoherran virkansa ja joutui vuodeksi vangiksi
Örebron linnaan, sillä Kaarle-herttua epäili hänen olleen Saksan-matkansa aikansa yhteydessä
Sigismundin kannattajiin.
Päästyään
vankeudesta Forsius julkaisi ensimmäisen almanakkansa sekä pienen
ennustuskirjan, kaksi virsikokoelmaa ja kuvauksen vuonna
1607 näkyneestä
pyrstötähdestä. Näiden julkaisujen ansiosta Kaarle-herttua, josta oli tullut kuningas Kaarle IX asetti Forsiuksen hoitamaan
Upsalan yliopiston tähtitieteen professorin virkaa. Tässä virassa Forsius alkoi kirjoittaa pääteostaan
Physica.
Yliopistossa syntyneiden kiistojen takia Forsius lähti sieltä vuonna
1610.
Kaarle IX epäili häntä taas uudelleen Sigismundin kannattajaksi ja
Forsius vangittiin jälleen Örebron linnaan, josta hän vapautui kuninkaan
kuoltua marraskuussa
1611.
Kustaa II Aadolf (
9. joulukuuta 1594 Tukholma –
6. marraskuuta 1632 Lützen, aikamäärät
juliaanista kalenteria) oli
Ruotsin kuningas (arvonimenään Ruotsein, Gööttein ja Vendein kuningas) ja siten myös
Suomen hallitsija vuosina
1611–
1632.Kutsumanimen "Pohjoisen Leijona" saanut valloittajakuningas oli yksi historian suurimmista sotapäälliköistä.
Uusi kuningas
Kustaa II Aadolf nimitti Forsiuksen
1612
kuninkaalliseksi tähtitieteilijäksi ja myönsi hänelle erioikeuden
almanakkojen painattamiseen ja myyntiin. Forsiuksesta tuli myös
Tukholman Gråmunkeholmenin (nykyinen
Riddarholmen)
seurakunnan pappi ja Tukholman konsistorin sihteeri.
Särmikäsluonteinen Forsius joutui riitoihin muiden Tukholman pappien
kanssa ja kun Daniel Hjort surmattiin Forsiuksen Tukholman asunnon
pihalla, epäiltiin Forsiusta tästä teosta. Hän ja Hjort olivat olleet
riidoissa ennen Hjortin kuolemaa.
Mutta palatkaamme tautiseen 1500-luvun Turkuun:
Kustaa
Vaasa saapui elokuussa 1555 Suomeen. Talven tullessa Viipurin
linnan joukoissa esiintyi ”polttotautia”, luultavasti
pilkkukuumetta. Kuningas sai tiedon taudista Turkuun, jossa hän
oleskeli joulun edellä. Hänen kirjeenvaihdostaan voidaan
päätellä, että hänen henkilääkärinsä Johann Copp matkusti Tukholmasta
Turkuun muutama päivä ennen joulua ja antoi kulkutaudin johdosta
ohjeita, jotka lähetettiin Viipuriin. Joitakin päiviä myöhemmin
Copp on antanut lisää ohjeita, jotka on myös lähetetty Viipuriin.
Johann
Copp oli ensimmäinen akateemisen koulutuksen saanut lääkäri
Suomessa. Hän kävi Suomessa Kustaa Vaasan kanssa vuosina 1555–1556
ja toimi Juhana-herttuan (myöh. Juhana III) henkilääkärinä Turun
linnassa vuosina 1558–1559.
Johann Copp von Raumenthal. Tuntemattoman tekijän puuleikkaus
Coppin vuonna 1522 ilmestyneen teoksen "Czwen neuw Dialogi"
nimiölehdellä.
Aikakauden
tapaan Copp julkaisi 1520-luvulla astrologisia ennustuskirjoja sekä
latinaksi että saksaksi. Vanhin niistä, ”Juditium astronomicum”
vuodeksi 1521, oli omistettu Martti Lutherille, joka oli tekijän
tuttu yhteisten pappisvuosien ajalta. Kirjan esipuhe oli päivätty
vuonna 1520, jolloin Copp toimi lyhyen aikaa kaupunginlääkärinä
Altenburgissa.
Myöhemmin Copp tarjosi palveluksiaan Ruotsin
kuninkaalle Kustaa Vaasalle, joka ei lainkaan astrologiasta perustanut.
On mahdollista, että välittäjinä toimivat ne kuninkaan valtuutetut,
jotka vuonna 1554 olivat salaisesti Puolassa selvittämässä
mahdollisuuksia Katariina Jagellonican ja herttua Eerikin
naimakauppoihin. Joka tapauksessa Ruotsin kuninkaan kansliasta on
lähetetty Coppille myönteinen viesti tammikuussa 1555.
Lopulta Kustaa Vaasan epäluulo lääkäreitä kohtaan kohdistui myös Coppiin:
Copp
kirjoitti vuonna 1557 Eerikille: ”Nyt minulla ei ole enää virkaa
enkä tiedä, kuinka hänen kuninkaallinen majesteettinsa on minuun
tyytyväinen, saamamieheni käyvät kimppuuni enkä voi maksaa heille,
minulla ei ole sen vertaa, että voisin sairauteni aikana hankkia
tarvittavan ruoan ja juoman. En voi myöskään ostaa tarpeellisia
vaatteita itselleni ja lapsiparoilleni.”
Tässä vaiheessa
Copp suunnitteli jo lähtöä Ruotsista. Juhana-herttua oli
sairastellut Turussa pitkään katarrikuumetta ja silmäoireita. Hän
oli kirjoittanut vaivoistaan Coppille, mutta oli pitänyt ne salassa
isältään. Keväällä 1558 Kustaa Vaasa sai tietää Juhanan
sairaudesta ja päätti lähettää Coppin tätä hoitamaan.
Copp toi
Suomeen perheensä ja irtaimistonsa, sen mukana kirjastonsa. Coppin
elämästä Turussa ei ole juuri mitään tietoja. Hänen aikanaan
Juhana-herttuan palveluksessa oli myös apteekkari Mathias Erbach.
Copp lienee kuollut ennen toukokuuta 1559, jolloin Ludmila von
Velenitz mainitaan Prahassa eräässä kirjelmässä Coppin leskenä.
Coppin kirjat, jotka olivat jääneet Turun linnaan, luovutettiin
herttua Eerikin sihteerille Jöran Pehrinpojalle, mutta
Juhana-herttua sai ensin ottaa itselleen ne, joita hän halusi tutkia
tai lukea ajankulukseen.
Copp oli alkanut laatia Ruotsissa uutta
lääketieteellistä teosta ”Empiricus Suecus”, ruotsalainen
lääkärikirja. Se lienee painettu vuonna 1586, mutta yhtään
kappaletta siitä ei ole säilynyt. Käsikirjoituksena se on ollut
varhaisimpia lääketieteellisiä kirjoituksia Ruotsissa. Siitä on
olemassa kopiona katkelma, joka käsittää otsikkotekstin, omistuksen
herttua Eerikille ja esipuheen.
Jo Prahassa Copp julkaisi vuonna
1536 tsekin kielellä laajan pääteoksensa ”Gruntownij a dokonaly
Regiment” (Perusteellinen terveysopas), joka oli kirjoitettu
alunperin saksaksi.
Copp tarkasteli terveysoppaassaan niitä
tekijöitä, ”sex res non naturales”, joihin ihminen antiikin
aikaisten oppien mukaan saattoi itse vaikuttaa terveyden
ylläpitämiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi. Nämä tekijät olivat
valo ja ilma, ruoka ja juoma, työ ja lepo, nukkuminen ja valvominen,
ulkoiset ja sisäiset eritteet sekä mielentilan vaihtelut.
Ajan
käsityksen mukaan siemensyöksyä pidettiin tärkeänä keinona ruumiin
puhdistamiseksi ja sen vuoksi Copp korosti sukupuoliyhdynnän
merkitystä yleisen terveyden lisääjänä varsinkin talvisin ja
keväisin.
Hän kuvasi yhdynnän edullisia vaikutuksia
seuraavasti:
"Se keventää elämää, varsinkin ylirasitettua, se
tyhjentää täyden ruumiin, se tekee mielen hilpeäksi ja samalla
kohtuulliseksi ja rauhalliseksi, se lopettaa kiukun ja hillitsee
ruoansulatushäiriöitä, se ajaa pois surun ja alakuloisuuden ja on
terveellinen sydämelle. Joskus on myös tapahtunut, että henkilöt
ovat täten parantuneet hyödyttömästä melankoliastaan. Edelleen se
parantaa ruokahalua ja antaa hyvän unen."
Unessa useasti
Turussa 5-10-2012
Simo Tuomola