Tänään 31-1 tulee kuluneeksi tasavuosia Suomen ensimmäisen sanomalehden ilmestymisestä Turussa 1771. Aurora-seuran julkaisu "Erään turkulaisen seuran julkaisemia uutisia" oli ruotsinkielinen ja nimeltään "Tidningar Utgifne Af et Sällskap i Åbo".
1771 – Suomen ensimmäinen sanomalehti Tidningar Utgifne Af et Sällskap i Åbo ilmestyi Turussa.
Tidningar Utgifne Af et Sällskap i Åbo ("Erään turkulaisen seuran julkaisemia lehtiä") oli Suomen ensimmäinen sanomalehti. Se oli Aurora-seuran äänenkannattaja ja sen toimittajana oli Henrik Gabriel Porthan ja Johan Lilius. Lehti ilmestyi Turussa vuosina 1771–78 ja 1782–85. Puhekielessä lehden nimi lyhentyi nopeasti Åbo Tidningariksi.
Aurora-seura oli Turussa vuosina 1770-1779 toiminut isänmaallis-kirjallinen ja musiikillinen salaseura. Heti ensimmäisenä vuonna alettiin julkaista omaa lehteä. Aluksi lehti
oli vain pieni vihkonen, joka ilmestyi kaksi kertaa kuukaudessa, sitten
vähitellen kerran viikossa. Se oli kuitenkin lehdistökulttuurimme alku.
Seura julkaisi vuosina 1771-1778 tätä Suomen ensimmäistä sanomalehteä Tidningar Utgifne Af et Sällskap i Åbo, joka lyhentyi jokapäiväisessä käytössä Åbo Tidningariksi. Lehti ilmestyi katkoksen jälkeen vielä 1782-1785.musiikkiosasto perustettiin 1773) salaseura. Sen perustajia olivat Henrik Gabriel Porthan ja Johan Lilius.
Henrik Gabriel Porthan.
Henrik Gabriel Porthan (8. marraskuuta 1739 Viitasaari – 16. maaliskuuta 1804 Turku) oli Turun akatemian professori ja kirjastonhoitaja, fennofiili ja Suomen 1700-luvun humanistisen kulttuurin merkittävin hahmo.
Johan Lilius (17. tammikuuta 1724 Längelmäki – 1803) oli hovioikeudenneuvos ja Aurora-seuran perustajia. Hänen vanhempansa olivat kirkkoherra Henrik Lilius ja Hedvig Margareta Wanochius.
Lilius oli vaikuttajana Suomen kirjallisuuden kasvuun. Hän osallistui muun muassa Aurora-seuran julkaiseman lehden Åbo Tidningar toimittamiseen kirjoittamalla siihen kahdeksan artikkelia.
Lehti oli
Aurora-seuran äänenkannattaja ja sen toimittajina toimivat Henrik
Gabriel Porthan sekä Johan Lilius, molemmat Aurora-seuran perustajia.
Kun tidning tarkoitti tässä yhteydessä lähinnä uutista, eikä lehteä, voi
lehden nimen kääntää muotoon "Erään turkulaisen seuran julkaisemia
uutisia".
Lehden ensimmäisessä numerossa oli viisi juttua, joista
pääartikkeli vertaili unkarin, saamen ja suomen kieliä toisiinsa.
Mukana oli myös Porthanin ja kemisti Pehr Adrian Gaddin runo
suomalaisista Pohjolan kansana, joka on skyyttain vanhaa sukua. Lisäksi
lehti kertoi Turun hovioikeuden ratkaisemista oikeusjutuista.
Tämä kaikki tehtiin ruotsin kielellä, vaikka esim. Gadd oli jo vuonna 1768 julkaissut pienen kirjasen suomeksi; Lyhykäinen ja yxikertainen neuvo kuinga krydimaan yrttein kaswannot Suomen maasa taittaan saatettaa tuleundumaan.
Pehr Adrian Gadd (1727 Pirkkala – 11. elokuuta 1797 Turku) oli suomalainen luonnontutkija, taloustieteilijä ja kemisti. Hän oli Turun Akatemian ja samalla Suomen ensimmäinen kemian professori vuodesta 1761 alkaen. Hän tutki muun muassa kemian soveltamista metallurgiaan ja maanviljelyyn sekä salpietarin ja potaskan valmistukseen.
Liekö tuolta ajalta sitten peräisin tuo "puhua potaskaa", kun herrat Porthan ja Gadd yhdessä runoilivat lehtykäisessä suomalaisista skyyttain sukujuurista.
Taivallettiin siis tiukasti fennofiili Daniel Jusleniuksen jalanjälkiä. Tuon
ajan goottilaisen historiankirjoituksen mukaisesti suomalaisuuden
sukujuuret yltävät suoraan raamatun tekstiin Jaafetin jälkeläisten
ottaessa vedenpaisumuksen mentyä haltuunsa Turun alueen ja sitä myötä
Suomen Maagogin johdolla. Tänne sijoittui tavaranvaihtoon tarkoitettu
paikka turku, josta kasvavan asujamiston myötä varttui kaupunki
nimeltä Turku.
Hesekiel:
38:2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi kohti Googia Maagogin maassa, Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinasta, ja ennusta häntä vastaan
39:6 Ja minä lähetän tulen Maagogiin ja rantamaalla turvassa asuvien keskeen. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra.
Ilmestyskirja:
20:8 ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
Eipäs
tarvita suurtakaan ennustusten lukijaa, kun tuosta tekstistä
"tunnistaa" Maagogin rantamaan juuri Turun seuduksi, jota tuli on
totisesti usein kaltoin kohdellut. Varsinaisen maisterinväitöskirjansa
Vindiciae Fennorum, Suomalaisten puolustuksen hyväksynnän 7.10.1703
myötä Juslenius sai maisterinvihkiäisissä priimuksen arvon.
Magog Ruotsin ensimmäisenä kuninkaana Johannes Magnuksen kirjasta Historia de omnibus Gothorum Sveonomque regibus
Historia de omnibus Gothorum Sveonomque regibus (suom. Gööttien ja svealaisten kaikkien kuninkaiden historia, ruots. Historia om alla göternas och svearnas konungar) on Johannes Magnuksen kirjoittama, pitkälti mielikuvitukseen perustuva historiateos, joka ilmestyi postuumisti vuonna 1554.
Ensimmäisellä vuosisadalla eläneen juutalaisen historioitsija Josephuksen mukaan Magogista polveutuivat skyytit. 1500-luvulla Ruotsin katolinen arkkipiispa Johannes Magnus kirjoitti Magogin, Jaafetin pojan, olleen Ruotsin perustaja ja ensimmäinen kuningas. Suomalainen kirjailija Daniel Juslenius (1676-1752) puolestaan on esittänyt suomalaisten periytyneen Magogista.
Goog
eli Maagog oli raamatun mukaan Jaafetin poika, jonka asuinpaikka
sijaitsi pohjan perillä. Ilmeisesti kyse oli kuitenkin Skyytiasta ja
skyyttalaisista, joiden alue ei tainnut ihan tänne saakka yltää.
Turhaa siis Turussa on skyyttien kulta-aarteen etsintä, mutta
muinaisuutemme kuvan tuumaus on silti aina ajankohtaista.
Ensimmäinen suomenkielinen lehti "Suomenkieliset Tieto-Sanomat"
ilmestyi puolestaan ensin koenumerona Turussa syyskuussa 1775 nimellä "Suomalaiset
Tieto-Sanomat" ja sittemmin kahdesti kuukaudessa Turussa vuonna 1776,
toimittajana ja päätoimittaja Antti Lizelius, joka korvasi suomen
kielessä tuolloin käytetyn c:n k:lla.
Potaskan makua
Suomen Turussa 31-1 2014
Simo Tuomola
Turun
yliopiston arkeologian oppiaineen tekemissä arkeologisissa kaivauksissa
alueelta paljastui kapeakuorisen kirkkorakennuksen hyvin säilynyt
kiviperustus
Kirkkorakennus on varhaiskeskiaikaisen romaanisen rakennustyylin ja
esinelöytöjen perusteella ajoitettu 1100-luvulle. Rakennus on ollut
pituudeltaan noin 10 metriä ja leveydeltään 6 metriä. Siinä on ollut
erillinen runkohuone ja tätä kapeampi kuoriosa. Tutkimuksissa kirkon
itäreunalta löydettiin myös alttarin kiviset perustukset.
Löytö on ainutlaatuinen Suomessa. Tällaisia paikkoja on etsitty 150
vuoden ajan tuloksetta. Vaikka rautakauden ja keskiajan vaihteeseen
ajoittuvia kalmistoja tunnetaan runsaasti, ei varmoja kirkkorakennusten
perustuksia niistä ole löytynyt. Kaarinasta nyt löytynyt kirkollinen
rakennus on ajalta ennen tunnettua seurakunnallista
järjestäytymisvaihetta. Kirkko on todennäköisesti toiminut läheisen
kylän asukkaiden yksityis- tai kyläkirkkona 1200-luvun alkupuolelle
asti.
Kirkkorakennus löytyi paikalta pitkäjänteisen tutkimustyön tuloksena.
Pienimuotoisia kaivaustutkimuksia on alueella tehty Turun yliopiston
toimesta vuodesta 2010 lähtien. Paikalta on jo aikaisemmin havaittu
laaja ristiretkiajalle ja keskiajan alkuun (n. 1050-1250 jKr.) ajoittuva
ruumiskalmisto sekä kalmistoa kiertävän aidan kivinen perustus. Vuoden
2013 tutkimuksissa saatiin myös selville, että kalmistoalue on
aikaisempaa huomattavasti laajempi. Nyt tunnistettu kirkollinen rakennus
on sijainnut hautausmaa-alueen keskellä.
Katsotaanpas vielä vähän paavin toimia pohjoisen suunnassa 1200-luvun alussa. Näin muistelin paavia hänen kuolinpäivänään:
Tänään
vietämme paavi Gregorius IX kuolinpäivää. Ugolino di Conti toimi
tuolla nimellä paavina vuosina 1227-1241 kehittäen inkvisitiosta
tuekseen inkvisitiolaitoksen, jossa pääosaa näytteli dominikaaninen
veljeskunta.
Vuonna 1227 Novgorodin laivasto purjehti
käännyttämään karjalaisia kreikkalaiskatoliseen uskoon ja vuotta
myöhemmin Suomesta lähetettiin 2000 miehen sotajoukko hyökkäystä
torjumaan.
Paavi perusti Viron Saaremaalle Haapsalun
piispanistuimen 1228 ja siirsi 31.1.1229 paavin bullalla Suomen
piispanistuimen Nousiaisista Turun Koroisiin. Vuotta pidetäänkin Turun
perustamisvuotena.
Koroisten linnoitetusta piispankartanosta tuli
ruotsinvallan tukikohta ja Suomen ensimmäinen varsinainen katolinen
piispa Tuomas otti pakanalliset uhrilehdot ja pyhät paikat, kuten Liedon
Vanhalinnan kirkon haltuun 1231. Mustain veljesten dominikaaninen
kerjäläismunkisto toi oman konventtinsa Koroisiin 1249.
Kun
kuudes ristiretki 1228 tehtiin ilman paavillista siunausta ja johti
kirkonkiroukseen, keskitti paavi katseensa siis Pohjolaan ja Baltiaan
voimistaen valtaansa täällä.
Muinais-Turkua etsimässä
23-1 2014
Simo Tuomola