skip to main |
skip to sidebar
Tänään
31-10 kun vietämme kelttiläisen karhun artos, arthur nimipäivää,
vietämme myös pyhäinpäivää ja halloweenia, kelttien talven alkamisen
päivää. Kelttijuhla Samhainin nimi tulee sanoista samrad kesä ja loppu
fain.
1517 – Uskonpuhdistus: Martti Luther kirjoitti kirjeitä esimiehilleen, joissa oli liitteenä 95 teesiä.
Martti Luther
31. lokakuuta munkki ja teologian tohtori Martti Luther "naulasi" 95 teesiään kirkon oveen Wittenbergissä ja aloitti reformaation eli uskonpuhdistuksen.
Tähän päivämäärään kiinnittyy siis myös uskonpuhdistuksen alku,
kun Martti Luther tarinan mukaan naulasi 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen
31-10 1517.
- Opetettakoon kristityille, ettei paavin tarkoitus mitenkään ole asettaa aneen lunastamista muiden laupeuden töiden tasalle.
- Opetettakoon
kristityille, että se, joka antaa köyhälle tai lainaa tarvitsevalle,
tekee paremmin, kuin jos hän lunastaisi aneen.
- Sillä
rakkaudentyöstä kasvaa rakkaus ja ihminen tulee paremmaksi, mutta ane ei
tee häntä paremmaksi vaan ainoastaan vapaammaksi rangaistuksista.
- Opetettakoon
kristityille, että se, joka näkee tarvitsevaisen ja siitä huolimatta
panee rahansa aneeseen, ei saa itselleen paavin anetta, vaan Jumalan
vihan.
- Opetettakoon kristityille, että ellei heillä ole liikoja
tavaroita, he ovat velvollisia pitämään sen, mikä tarvitaan heidän
kotinsa tarpeisiin, eikä mitenkään tuhlaamaan sitä aneeseen.
- Opetettakoon kristityille, että aneen ostaminen on vapaaehtoinen, mutta ei mikään määrätty asia.
- Opetettakoon
kristityille, että paavi anetta myöntäessään enemmän tarvitsee ja sen
tähden myös enemmän haluaa heidän harrasta rukoustaan kuin sitä rahaa,
jonka he tuovat.
- Opetettakoon kristityille, että paavin aneet
ovat hyödyllisiä, jos ei niihin luoteta, mutta suurimmassa määrässä
vahingollisia, jos niiden takia menetetään jumalanpelko.
- Opetettakoon
kristityille, että jos paavi tuntisi aneensaarnaajain kaupustelemisen,
niin hän mieluummin antaisi Pyhän Pietarin kirkon palaa poroksi kuin
rakentaa sen lampaittensa nahasta, lihasta ja luista.
- Opetettakoon
kristityille, että paavi, kuten hänelle sopiikin, vaikka hänen sitten
täytyisi sitä varten myydä Pyhän Pietarin kirkko, mielellään olisi
valmis jakamaan omasta rahastaan monelle niistä, joilta aneensaarnaajat
nyt viekoittelevat heidän rahansa.
- Toivo tulla anekirjeellä
autuaaksi on turha, vaikka sitten anekauppias, vieläpä paavi itse,
panisi oman sielunsa siitä pantiksi.
Kardinaali Cajetanus kuulustelee Lutheria.
Ihmisoppia
saarnaavat ne, jotka sanovat, että heti kun raha kilahtaa kirstuun,
sielu vapautuu kiirastulesta. On varmaa, että kun raha kilahtaa
kirstuun, voitonhimo ja ahneus voivat kasvaa, mutta kirkon esirukousten
vaikutus on yksin Jumalan huomassa.
Kuka tietää sitäkään, haluavatko
kaikki kiirastulessa olevat sielut, että me ne lunastaisimme vapaiksi,
kuten pyhimystaru kertoo pyhästä Severinuksesta ja Paskaliksesta.
Mitä
se nyt höpöttää. Ei muuta, kuin muistelee muutamaa niistä 95 teesistä,
jotka Martti Luther naulasi tällä päivämäärällä 31-10-1517 Wittenbergin
linnankirkon oveen.
Samaan kirkkoon anekauppaa ja paavinvaltaa
vastustanut uskonpuhdistaja on haudattukin Augsburgin uskontunnustuksen
1530 tekijän Philipp Melanchtonin kanssa. Disputatio pro declaratione
virtutis indulgentiarum eli väittely aneiden voimasta ja tehokkuudesta
oli julistuksen teemana.
Luther puolustaa näkemyksiään Wormsin valtiopäivillä.
Tuloksena
moisesta kapinasta oli luterilainen reformaatio ja munkkiyhteisö
anabaptisen kristillisyyden synty. He hylkäsivät mm. lapsikasteen,
kolminaisuuden ja maallisen yhteiskunnan virkoineen, valoineen ja
sotapalveluksineen.
Maallisuudesta
ei tänään kannata muutenkaan piitata, kun vietetään muinaiskelttien
Halloweenia Samhainia. Samrad tarkoitti kesää ja fain loppua eli kesän
loppua tässä juhlitaan kokkotulia polttamalla pahojen henkien
pelottamiseksi ja uutta vuotta tervehditään nauriskynttilöitä
kovertamalla ja polttamalla ja tulevaisuutta ennustamalla.
Kuppikivi Hattulan Retulansaaressa. Kupit on tehty Otavan muotoon.
Samhain merkitsi myös rajapintaa, jossa päästiin käymään tästä ajasta
tuonpuoleisen tunnelmiin. Tähän liittyvät myös muinaisten
palvontapaikkojen kuppikivet, joihin uhrattiin mm. viljaa. Niiden kautta
pidettiin yhteyttä menneeseen maailmaan ja sen ihmisiin.
Samoille
uhripaikoille kristinusko pystytti kirkkonsa, kuten Turun tuomiokirkon.
Ja sama kristinusko on nyt huolestunut perinteiden muuttumisesta
pakanallisen halloweenin suuntaan. Voisi olla tässä ajassa huolestunut
paljon oleellisimmistakin asioista.
Kuningas Kustaa Vaasa.
Siinä missä Keski-Euroopan teologit väittelivät kiistellyistä
uskonkohdista, toteutettiin Ruotsin uskonpuhdistus poliittisten
tavoitteiden pohjalta. Maan uskonpuhdistus käynnistyi virallisesti 1527 Västeråsin valtiopäivillä Käytännössä uskonpuhdistuksen taustalla oli hallitsija Kustaa Vaasan
halu heikentää voimakkaan katolisen kirkon valtaa paikallisen hallinnon
kustannuksella.
Konkreettisesti Ruotsin uskonpuhdistus merkitsi kirkon
omaisuuden takavarikoimista valtiolle ja suhteiden katkeamista paaviin. Ruotsin uskonpuhdistajista merkittävimmäksi nousi Wittenbergissä opiskellut Olaus Petri.
Vuonna
1527 Kustaa Vaasa pistää tuuleemaan myös Turussa. Kirkon ja luostarien
omaisuutta ja maata otetaan valtiolle ja latinankielisen messun tilalle
tulee suomenkielinen saarna.
Mm.
Aninkaisten alueen kirkolliset alueet, Pyhän Sigfridin maa sillalta
Multavieruun, Pyhän Henrikin maa etelään ja Pyhän Pietarin sarat
läntisellä jokirannalla tulevat kruunulle.
Kustaa
Vaasa nimittää dominikaanivanhus Martti Skytten Turun piispaksi Eerik
Sveninpojan jälkeen ilman paavin vahvistusta. Jöns Vestgöte kerää
Turusta rahaa papeilta heidän jalkavaimojensa aviottomista lapsista ja
kuningas määrää papit pitämään laillisia aviovaimoja.
Martti Skytte (n. 1480– 30. joulukuuta 1550) toimi Turun piispana vuosina 1528–50. Skytten nimitti tehtäväänsä Kustaa Vaasa. Hänen valintansa oli vailla paavin hyväksyntää, samoin kuin häntä edistäneen Svenoniuksen. Skytteä kutsutaan joskus Suomen keskiajan viimeiseksi katoliseksi piispaksi, vaikka varsinainen paavin vahvistama piispa oli Arvid Kurki. Piispana Skytte edisti reformaatiota maltillisesti muun muassa lähetämällä pappiskandidaatteja Wittenbergiin.
Kun
Mikael Agricola kuolee 9. huhtikuuta 1557 paluumatkalla Moskovan
rauhanneuvotteluista, vie Kustaa Vaasa Tuomiokirkosta viimeisetkin
kalleudet - 20 kiloa kultaa ja hopeaa. Kirkon piti jo vuonna 1530
toimittaa kelloverona Tukholman linnaan suurin tai toiseksi suurin
kirkonkellonsa.
Olaus Petriä esittävä patsas monelle niin tutulla paikalla Tukholman Suurkirkon luona. Petri oli Ruotsin Mikael Agricola.
Koska nykyinen Suomi oli osa Ruotsin valtakuntaa, maan uskonpuhdistus vaikutti myös Suomessa. Suomen uskonpuhdistuksen tärkein henkilö oli Mikael Agricola.
Hänen toimintansa Suomen kirkon uudistamiseksi oli maltillista, eikä
vanhoja traditioita hylätty kovinkaan radikaalisti. Yleisesti Agricolan
uudistukset olivatkin Olaus Petrin uudistuksia maltillisempia ja vanhaa
traditiota kunnioittavampia.
Uskonpuhdistuksen kantavia ajatuksia oli Raamattu ylimpänä
kristillisenä opinkappaleena. Siksi raamatunkäännösten tekeminen
kansankielelle oli tärkeää. Suomessa työstä vastasi Agricola, jonka käännöstyö loi perustan suomen kirjakielelle.
Protestanttisen uskon omaksunut Ruotsi oli myöhempinä vuosina
merkittävä voimatekijä Euroopan katolilaisten ja protestanttien
välisissä riidoissa. Esimerkiksi kolmikymmenvuotisessa sodassa Ruotsilla oli kuningas Kustaa II Aadolfin johdolla merkittävä osa.
Vastauskonpuhdistus Ruotsissa (lat. Missio Suetica) oli katolisen kirkon tavoite palauttaa katolinen usko Ruotsiin. Ruotsi oli uskonpuhdistuksen myötä irtautunut katolisesta kirkosta 1520-luvulla, mutta luterilaisuuden vakiintuminen kesti vuosisadan ajan. Kuningas Juhana III suhtautui katolilaisuuteen myönteisesti ja hänen poikansa, kruununperillinen Sigismund kasvatettiin katoliseksi
1500-luvun lopulla hallinnut Juhana III suhtautui katolilaisuuteen myönteisesti, hänen vaimonsa Katariina Jagellonica oli katolilainen ja heidän poikansa, kruununperillinen Sigismund,
oli kasvatettu katoliseksi. Tässä vaiheessa katolinen kirkko katsoi,
että vastauskonpuhdistuksen toteuttamiselle Ruotsissa oli hyvät
mahdollisuudet.
Uskonpuhdistus oli toteutettu Ruotsissa ylhäältä käsin
ja kansalta löytyi yhä kannatusta katolisille menoille. Kuningas Juhana
piti katolisen messun estetiikasta ja vierasti luterilaisten menojen
karuutta. Hän oli myös järkyttynyt uskonpuhdistuksen kuvainraastosta.
Juhanan vetoa katolilaisuuteen selittävät myös taloudelliset syyt: hänen anoppinsa Bona Sforza oli Milanon herttuan ja Napolin kuninkaan perillinen. Filip II
oli jäädyttänyt Katariinan osuuden perinnöstä niin, että Juhana ei
voinut saada perintöä haltuunsa, jos hän ei kääntyisi katoliseen uskoon.
Katariina Jagellonica. Kuva noin vuodelta 1553. Katariina Jagellonica (1. marraskuuta 1526 Krakova – 16. syyskuuta 1583 Tukholma) oli Juhana III:n ensimmäinen vihitty puoliso, Suomen herttuatar ja sittemmin Ruotsin kuningatar.
1500-luvun lopulla katolilaisuuden
merkitystä haluttiin lisätä. Syynä saattoi olla se, että Katariinalle
oli tulossa suuri perintä Sforza suvulta ja Juhana halusi perinnön
Ruotsiin. Kuitenkaan perintöä ei saanut lähettää muuhun kuin
roomalaiskatoliseen maahan ja niinpä Juhana yritti saada Ruotsin kirkon
osittain katoliseksi.
Tässä
uskontaistelussa Turku oli keskeisessä roolissa Juhana-herttuan ja
Katariina Jagellonican myötä ja oli katkeraan loppuun saakka myös
Sigismundin hallinnon puolella.
1. helmikuuta 1594 järjestettiin kuningas Juhana III:n hautajaiset Uppsalan tuomiokirkossa, minkä jälkeen säädyt kutsuttiin kruunajaisvaltiopäiville.
Seurasi kaksi ja puoli viikkoa kestäneet erimieliset neuvottelut.
Luterilaiset vaativat, että Sigismundin oli allekirjoitettava Uppsalan
päätös, nimitettävä Angermannus arkkipiispaksi ja hyväksyttävä
Kaarle-herttuan ja aristokratian valtaoikeudet. Kardinaalit
Roomassa taas olivat halunneet, että Sigismund kruunattaisiin
katolisten rituaalien mukaisesti.
Vuoden 1594 kruunajaisvaltiopäivillä
säädyt yhdistivät voimansa tavalla, jota ei enää myöhemmin Ruotsin
historiassa tapahtunut. Porvarit julistivat, että katolilaisuuteen
kääntyvät lapset tehdään perinnöttömiksi ja sotilaspäällystö julisti
vartioivansa uskon yhtenäisyyttä. Sigismund pyysi katolisille muutamaa
Ruotsin kirkoista, minkä papisto tyrmäsi.
Kaarle-herttua ehdotti
aatelille, että jos kuningas suostuisi muihin vaatimuksiin, katoliset
voisivat käyttää Södermalmin kirkkoa. Aateli ei kuitenkaan hyväksynyt
tätä, sillä sen mielestä katolisille ei tulisi antaa minkäänlaisia
tiloja, jotta Ruotsin luterilainen usko ei vaarantuisi.
Katoliset
suunnittelivat Kaarle-herttuan murhaamista, mutta hanke epäonnistui.
Murhasuunnitelmien myötä Malaspinan maine oli lopullisesti mennyt.
Nuntiusta pidettiin hankkeen johtajana, mutta ilmeisesti hänellä ei
ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Sigismundin puoliso, kuningatar Anna,
järjesti Tukholmassa hyväntekeväisyysjuhlia. Ruotsalaisia kuohutti,
että juhlissa kehotettiin lukemaan raamatunkohtaa, johon katsottiin
liittyvän ajankohtaista poliittista symboliikkaa.
Lopulta Sigismund antoi periksi.
Hän lupasi pitää Uppsalan päätöksen ja Augsburgin tunnustuksen
voimassa, kieltää julkiset katoliset jumalanpalvelukset ja varata virat
luterilaisille. Sigismund kruunattiin Ruotsin kuninkaaksi 19.
helmikuuta 1594, minkä jälkeen hän kirjoitti Roomaan kirjeen, jossa
puolusti itseään kertomalla, kuinka kerettiläiset pakottivat hänet
antamaan lupauksia, joita hän ei sydämessään hyväksynyt.
Myös
Turussa kaupungin edustajat olivat lopulta asettuneet kiistassa
Kaarle-herttuan puolelle, mutta joutuivat pyytämään anteeksi päätöstään
Sigismundilta. Turun pormestari Krank erotetaan ja kaupunki joutuu
luopumaan rangaistuksena kaikista kauppa-aluksistaan, joka on melkoinen
isku Turun taloudelle.
Gråmunkeholmenin kirkko, nykyinen Riddarholmskyrkan.
Luterilainen papisto oli rajoittanut katolisten hautajaiset kaupungin
syrjäseuduille, mutta Sigismund tahtoi hovimuusikkonsa haudattavan
arvokkaasti Gråmunkeholmeniin. Hautajaisissa sattui välikohtaus
luterilaisten ja katolisten välillä. Se ei jäänyt ainoaksi uskonryhmien
väliseksi kahakaksi.
Vuonna
1595 säädyt sitten lopulta kielsivät Kaarle-herttuan vaatimuksesta
katolisen jumalanpalveluksen valtakunnassa. Turussa toimittiin taas
toisin:
Sigismundin
pyynnöstä Turun linnan valtias Klaus Fleming tarjosi Suomesta
turvapaikan valtakunnan muista osista paenneille katolisille.
Heinäkuussa 1598 jo vallasta syösty Sigismund hyökkäsi Ruotsiin tarkoituksenaan
vakiinnuttaa uudelleen valtansa, jonka jälkeen hän voisi nimittää virkoihin
katolisia sekä katolismielisiä ja hiljalleen tuoda Ruotsi katolisen
kirkon alaisuuteen. Sigismund kärsi kuitenkin tappion sodassa Kaarlea vastaan ja lokakuussa hän lähti takaisin Puolaan.
Voi Turkua - voi voitettuja - Vae victis. Aina me olemme "väärällä" puolella valtaa.
Vallattomana
Turussa 31-10 2016
Simo Tuomola
Tänään 30-10 tulee kuluneeksi tasavuosia kuninkaamme Kaarle-herttuan kuolemasta Nyköpingissä vuonna 1611.
Julma-Kalle muistettaneen Turussa lähinnä Klaus Fleming -vainaan parran
kiskomisesta, veljiensä Eerikin ja Juhanan vainoamisesta ja lopulta
Turun verilöylystä 10.11.1599.
Kaarle IX (ruots. Karl IX, 4. lokakuuta 1550 – 30. lokakuuta 1611) oli Ruotsin kuningas 1604–1611. Hän oli yksi kuningas Kustaa Vaasan pojista. Kaarlesta on käytetty myös nimitystä Kaarle-herttua viitattaessa tapahtumiin ennen hänen kuninkuuttaan.Kaarle IX.Turun
kannalta ongelmallisinta tässä Vaasan poikien valtataistelussa oli se,
että kaupunki oli katolisen Sigismundin vankka tukikohta, kun taas
Kaarle oli intohimoinen luterilaisen kryptokalvinismin sanansaattaja.
Ristiriidat pahenivat, kun katolinen Sigismund
tuli isänsä Juhanan kuoltua Puolan ja Ruotsin kuninkaaksi. Kaarle
painosti Sigismundin allekirjoittamaan Uppsalan sopimuksen, jossa hän
tunnusti Ruotsin olevan protestanttinen valtio.
Tämä ei riittänyt Ruotsin ylimystölle, jonka enemmistö piti Sigismundia ulkomaalaisena ja harhaoppisena. Vuonna 1595 Söderköpingin valtiopäivät valitsi Kaarlen valtionhoitajaksi. Kaarle vaati Suomen käskynhaltijaa Klaus Flemingiä itsensä eikä Sigismundin alaiseksi, minkä seurauksena maassa syttyi sisällissota.
Kaarle
suoritti maihinnousun Suomeen syyskuussa 1597 kukistaakseen
Sigismundia yhä kannattavan aateliston. Turun linna antautui muutamien
viikkojen taisteluiden jälkeen, ja sen johto korvattiin Kaarlen
kannattajilla.
Kaarle joutui kuitenkin palaamaan pian Ruotsiin, jota
uhkasi Puolan maihinnousu. Harvalukuiset Kaarlen puolustajat joutuivat
Suomessa pian tappiolle, ja Turun linna oli jälleen Sigismundin
kannattajien käsissä.
Lopulta Sigismund palasi Puolaan, ja
sotaretkeen pettyneenä erotti joukon Suomen johtomiehiä, joita ei
pitänyt riittävän luotettavina. Syksyllä 1599
ennen kuin Sigismund ja Suomen aateliset ehtivät toteuttaa uusia
suunnitelmiaan, tapahtui jälleen pelätty Kaarlen maihinnousu Suomeen.
Suomen
kaikki linnat vallattiin ja taistelujen päätyttyä Kaarle toimeenpani
oikeudenkäynnit, joiden päätteeksi useita Suomen johtohenkilöitä
mestattiin muun muassa Turun verilöylyssä.
Kaikkiaan mestattuja aatelisia oli viitisenkymmentä, ja useat muut
tuomittiin vankeuteen. Kaarle myös korvasi suomalaista ylimystöä
ruotsalaisilla.
Tukholman verilöyly. Kaksi näkymää Padt-Bruggen kaiverruksesta vuodelta
1676; perustuu Kort Steinkampin ja Hans Krusen puukaiverruksiin
(Antwerp 1524).
Turun verilöyly on Turussa 10. marraskuuta 1599 toimeenpantu joukkorangaistus, jossa mestattiin 14 Kaarle-herttuan (myöhemmin Kaarle IX) Suomessa vaikuttanutta vastustajaa. Sigismundin ja Kaarlen valtataistelussa Kaarle löi Sigismundin joukot Ruotsissa Stågebron taistelussa 1598 ja teki sen jälkeen retken Suomeen nujertaen vastarinnan ja mestauttaen säätyjä kuulematta Suomen johtavia aatelisia.
Oikeudenkäynti Sigismundin kannattajia vastaan käytiin Turussa, josta
mestaukset ja vangitsemiset ulotettiin muualle maahan. Kaarlen
tavoitteena oli Sigismundin suomalaisten kannattajien murskaaminen.
Tuomioiden seurauksena Suomen poliittinen asema heikkeni huomattavasti,
sillä kuninkaaksi noussut Kaarle piti maan johtavia aatelisia
epäluotettavina.
Suomen kuningasmielisten varsinaiset johtajat Arvid Stålarm ja Aksel Kurki saivat kuolemantuomion, mutta poliittisista syistä heidät vietiin vangittuina Tukholmaan.
Nimekkäimpiä mestattuja olivat
Hämeen linnan hoitajista Turussa mestattiin:
Sten Fincke, Peipotin herra (1594, mestattu Turussa 1599).
Olavi Klaunpoika, marski Klaus Flemingin avioton poika (1599, mestattu 1599 Turussa).
Hän siis oli tuo "Olavi Fleming".
Myös Niilo Iivarinpoika oli Flemingin avioton poika, tuossa väitettiin;
Minusta
kylläkin Niilo oli Särkilahti, jonka isän Iivari Maununpojan Arvid
Kustaanpoika surmasi riidan päätteksi yöllä 27. lokakuuta 1573 Turun
linnan kuninkaansalissa.
Sigismund (puol. Zygmunt III Waza, liett. Zigmantas Vaza, ruots. Sigismund, 20. kesäkuuta 1566 – 30. huhtikuuta 1632) oli Ruotsin kuningas vuosina 1593–1599 ja Puolan kuningas vuosina 1587–1632.
24. helmikuuta vuonna 1600
Linköpingin valtiopäivät ilmoittivat, että Sigismund ei ollut enää
Ruotsin kuningas, ja Juhana III:n kymmenvuotias poika tunnusti Kaarlen
Ruotsin hallitsijaksi. Vasta vuonna 1604,
kun poika virallisesti luopui perintöoikeudestaan Ruotsin kruunuun,
Kaarle alkoi käyttää titteliä kuningas.
Kaarle IX:n lyhyt hallintokausi
oli jatkuvaa sodankäyntiä. Vihollisuus Puolan kanssa ja Moskovan Venäjän sekasorto johtivat sotimiseen Liivinmaasta ja Inkeristä. Tanskan kanssa Ruotsi soti Lapin
omistuksesta. Ruotsin kannalta sodat eivät juuri sujuneet.
Sisäpolitiikassa ei tapahtunut Kaarlen kaudella merkittäviä muutoksia
tai uudistuksia.
Kaarle IX kruunattiin vuonna 1607. Hän otti
hallitsijanimikkeeseensa ainoana Ruotsin kuninkaista myös "suomalaisten
kuninkaan" arvon. Suomeksi tuo koko titulatuura eli arvonimiluettelo
kuuluu Kaarle IX:nnen 20. joulukuuta 1608 lähettämässä Tukholman
kuninkaallisessa kirjastossa säilytettävässä suomenkielisessä kirjeessä
seuraavasti:
"Me Carlei se yhdeksäs sillä nimellä, Jumalan armosta
Rodzin, Göthin, Wendin, Somalaisten, Karialaisten, Lappalaisten Pohian
maalla, Kainulaisten ja Wirolaisten etc. Kuningas".
Jäljet tässä uskojen taistossa johtavat Juhana-herttuan Punaisen kirjan myötä Vatikaaniin:
10-4 tuli kuluneeksi tasavuosia paavi Gregorius XIII kuolemasta vuonna 1585.
Hän lähetti aikoinaan jesuiittaisä Antonio Possevinon Tukholmaan ja
Turkuun tutkimaan mahdollisuuksia vastauskonpuhdistuksen merkeissä maan
käännyttämiseen takaisin katolilaisuuteen.
Paavi Gregorius XIII, syntymänimeltään Ugo Buoncompagni, oli paavina 13. toukokuuta 1572 – 10. huhtikuuta 1585).
Etenkin
Turussa oltiin valmiita hylkäämään luterilaisuus ja siihen antoi
pontta myös Juhana III vuonna 1576 laatima "Katolisen ja oikeauskoisen
kirkon mukainen Ruotsin kirkon liturgia", joka tunnetaan nimellä
Punainen kirja. Kustaa Vaasan pojista Erik ja Kaarle olivat puolestaan
kalvinisteja.
Juhana oli Turussa suuressa suosiossa; jouluksi
1562 hän toi Turun linnaan Suomen herttuattaren, puolalaisen prinsessan
Katariina Jagellonican, joka oli harras katolilainen. Hänelle
pystytettiin linnaan oma katolinen alttarinsa, mutta niin tiukka vaimo
ei ollut, etteikö hän olisi nauttinut ehtoollisella myös viiniä.
Juhana
halusi jälleen antaa arvoa piispanviralle ja kirkollisille
seremonioille ja jumalanpalvelus tuli toimittaa uuden liturgian Nova
ordonantion mukaisesti. Esim. vuonna 1580 Juhana III kielsi vouteja
maksamasta papinmaksuja niille, jotka eivät noudata hänen Punaisen
kirjansa liturgiaa. Ahvenanmaan Finströmin pappi Abraham Angermannus
vangittiin Turun linnaan 30 viikoksi hänen uhmattuaan kuninkaan
liturgiaa.
Vastarinta Ruotsin luterilaisessa papistossa oli kova
ja Juhanan kuoleman jälkeen Upsalan kokous totesi 1593 liturgian
taikauskoiseksi, paavin messun kaltaiseksi ja pahennusta herättäväksi
sekä portiksi Superstitionille, taikauskon pedolle, joka houkuttelee
kristittyjä paavin kauheaan eksytykseen. Vastapainona pedolle olisi
tarpeen Profanitas.
Juhana halusi johdattaa Ruotsin kirkon kohti
sellaista suvaitsevaista katolilaisuutta, jota Katariina edusti, mutta
Roomankaan kanssa ei voinut neuvotella, sitä piti vain totella. Turussa
Katariinan perintö oli muuta maata tiukemmassa. Täällä oli vannottu
uskollisuutta Juhanalle ja vallanperijä Sigismundille 19.4.1582 ja siitä
valasta pidettiin myös kiinni katkeraan loppuun saakka.
Valtakunnanmarsalkka
Klaus Fleming piti Turun linnaa käskyvallassaan Kaarle-herttuan
harmiksi ja kun Kaarle valtaa Juhana III kuollessa Suomen 1592, Fleming
pysyy kuninkaaksi nousevan Juhanan ja Katariinan pojan Sigismundin
takana. Aateliset tunnustavat Turussa Flemingin johdolla Sigismundin
kuninkaaksi ja Fleming varustaa 27 laivan laivaston Turusta noutamaan
kuningasta Puolasta, amiraalilaivana Suomen Leijona.
Sigismund (puol. Zygmunt III Waza, liett. Zigmantas Vaza, ruots. Sigismund, 20. kesäkuuta 1566 – 30. huhtikuuta 1632) oli Ruotsin kuningas vuosina 1593–1599 ja Puolan kuningas vuosina 1587–1632.
Kaarle-herttua
yllytti suomalaisia talonpoikia kapinaan Jaakko Ilkan johdolla, mutta
Nuijasota kukistettiin verisesti. Sigismund yritti paluuta 1598
Tukholmaan, mutta vetäytyi lopulta takaisin Puolaan ja pantiin kesällä
1599 viralta Kaarle-herttuan noustessa kuninkaaksi nimellä Kaarle IX.
Turusta oli Suomen käskynhaltijaksi nousseen Arvid Eerikinpoika
Stålarmin käskystä Aksel Kurjen johdolla lähetetty Sigismundin tueksi 14
laivaa, 50 kuljetusalusta ja 3000 miestä.
Rautamarski Klaus Fleming oli kuollut paluumatkallaan Turkuun jo 13.4.1597 valmistautuessaan taisteluun Kaarle-herttuaa vastaan:
Nuijasota
päättyi Flemingin hyväksi, mutta kauaa hän ei ehtinyt tästä nauttia.
Klaus Fleming kuoli tarinan mukaan matkalla Viipurista Turkuun, Pohjan
pitäjässä, Kuninkaantien varrella. Noin kilometri pitäjän
keskiaikaiselta kivikirkolta Perniön suuntaan on iso siirtolohkare, jota
paikkakunnalla kutsutaan Flemingin kiveksi. Kiven äärellä marski sai
sairaskohtauksen, josta Flemingiä Perniön kuninkaankartanossa
odottanut leski Ebba Stenbock kirjoitti sisarelleen Katarinalle
seuraavasti;
Klaus Eerikinpoika Fleming (lähteissä myös Klaes tai Klas; luultavasti 1535, Parainen – 13. huhtikuuta 1597, Pohja) oli suomalainen sotapäällikkö, vapaaherra ja valtaneuvos, joka toimi 1591–1597 Suomen ja Viron käskynhaltijana.
"Kun hän siten matkasi, hän kävi hyvin heikoksi
eikä pystynyt kulkemaan kuin kuuden peninkulman päähän
kuninkaankartanosta, siellä hän kävi niin heikoksi, ettei kukaan
rohjennut sallia häntä kuljetettavan kauemmaksi. Hänen parturinsa
Marcus luki hänelle joistakin mukana olleista kirjoista, minkä jälkeen
hän niin lohdullisesti antoi henkensä."
Aikalaiset kertoivat
kuoleman kohdanneen Flemingin joko Pohjan pappilassa tai Clemet
Erikssonin talossa kirkolla. Edelleen lesken kertomuksen mukaan
vainaja tuotiin kehnolla rekikelillä Turun linnaan ja asetettiin
linnankirkkoon.
Albert Edelfeldt ikuisti kuuluisaan tauluunsa
kohtauksen, jossa Kaarle herttua herjasi kuolleen marskin ruumista.
Eräiden tutkijoiden mukaan on hyvin epätodennäköistä, että tätä olisi
koskaan tapahtunutkaan. Kaarle herttua ei tuohon aikaan luultavasti
edes oleskellut Turussa.
Viimeisen leposijansa mahtava Klaus
Fleming sai Paraisten kirkosta. Hän omistuksiinsa kuului mm. pitäjässä
sijaitseva Kuitian kartano.
Kaarle Herttua:
"Jos olisit nyt ollut hengissä, ei pääsi olis ollut kovin tukevasti paikoillaan".
Ebba Stenbock:
"Jos miesvainajani olis elänyt, ei teidän ruhtinaallinen korkeutenne koskaan olisi päässyt tänne asti".
Ebba Stenbock (k. 8. maaliskuuta 1614 Ruotsi) oli ruotsalainen valtarouva. Hän oli käskynhaltija Klaus Flemingin aviopuoliso ja Ruotsin kuningatar Katariina Stenbockin sisar ja sitä kautta kuningas Kustaa Vaasan käly. Vuonna 1597 hän toimi väliaikaisesti Suomen käskynhaltijana.
Valtaan
noustuaan Kaarle IX kostaa Turun niskuroinnin verisesti: 10.11.1599
Turun suurtorilla mestataan seitsemän aatelista ja seitsemän alempaan
sotapäällystöön kuulunutta.
Mestatuiksi aatelisista tulevat marskin ja
Ebba Stenbockin poika Juhana Fleming, Sten Fincke, Hartikka
Henrikinpoika, Niilo Iivarinpoika Särkilahti, Krister Matinpoika
Björnram, Mikael Paavalinpoika Munck sekä Olavi Klaunpoika. Flemingin
päätä ei pistetä seipään nokkaan varoitukseksi kapinoinnista, kuten kävi muille mestatuille.
Miekka,
jolla mm. Juhana Fleming mestattiin, on nähtävillä Tukholman
kuninkaanlinnan kokoelmissa. Miekan säilään Ebba Stenbock antoi
kaivertaa tekstin poikansa kuoleman muistoksi;
"Claes Flemingz ena Son
halshuggen, efter Konung Carl den IX. befalning."
Halshuggen
Turussa 30-10 2016
Simo Tuomola
Turun
linnan Kuninkaansalissa on tapahtunut 27-10 ryyppäämisen päätteeksi
puukotus, joka on vaatinut yhden uhrin. Riidan varsinaista syytä voi
vain arvailla, mutta uhri on tunnistettu Iivari Maununpojaksi. Tekijäksi
on osoittautunut Arvid Kustaanpoika.
Turun linnan Kuninkaansali joutui 27-10 vuonna 1573 murhan tapahtumapaikaksi.
Yöllisiä tapahtumia Turun linnan kuninkaasalissa on selvitelty paikan päällä ja pidätetty tekijä on tunnustanut tekonsa.
Tapahtuman uhri Iivar Maununpoika Särkilahti (Stiernkors, k. 1573) oli suomalainen sotapäällikkö. Hän osallistui Turun linnan piiritykseen vuonna 1563, kun Juhana-herttua piti sitä hallussaan.
Juhana III (ruots. Johan III, ennen kuninkuutta Juhana-herttua, 20. joulukuuta 1537 – 17. marraskuuta 1592) oli Ruotsin kuningas vuosina 1568–1592.
Hän osallistui myös Tanskan sotaan, oli Suomen käskynhaltija 1567–1568 ja 1568 Ruotsissa Eerik XIV:n
joukkojen ylipäällikkö, kun herttuat nousivat kapinaan. Jäätyään
tappiolle hän siirtyi uusien vallanpitäjien puolelle, palasi Suomeen ja
oli päällikkötehtävissä Venäjän sodassa. Hän kuoli nyt juopottelutappelun seurauksena Turun
linnassa.
Stenbockien sukuvaakuna.
Murhan
tekijä Arvid Gustafsson Stenbock (1541 Ålvsborg - 1607 Danzig) on
kuningas Kustaa Vaasan kolmannen puolison Katarina Gustafsdotter
Stenbockin (Ruotsin kuningatar vuosina 1552-1560) veli. Hänen mukaansa
Iivar oli vetänyt ensin puukon esiin ja seuranneessa välienselvityksessä
saanut surmansa.
Arvid
vangittiin ja hän sovitti murhan lopulta suurella summalla rahaa
kuolleen sotapäällikön pojille. Hän toimi myöhemmin mm. Vadstenan linnan
päällikkönä ja pakeni vallan muutoksia lopulta Puolan Danzigiin, jossa
kuoli 1607 kuningas Sigismundin suojeluksessa.
Kaarina Maununtytär.
Tapahtumia
Turun linnassa joutui seuraamaan läheltä myös maan aiempi kuningatar
Kaarina Maununtytär, joka asui linnassa lastensa Sigridin ja Kustaan
kanssa miehestään Eerik XIV lopullisesti erotettuna. Kuolema oli juuri
koskettanut Kaarinaa muutenkin. Hänen nuorin poika Heikki oli kuollut
linnassa edellisenä syksynä ja haudattiin Tuomiokirkkoon Tottien
hautakappeliin.
Ja
tuskaa kuningatar saa kokea lisää, kun kunigas Juhana III pelkää, että
Kaarinan pojasta tulisi seuraava Ruotsin kunigas. Vuonna 1575 Juhana
riistääkin Kaarinalta tämän pojan ja lähettää 7-vuotiaan prinssi Kustaan
Turun linnasta lopulta Puolaan jesuiittakouluun.
Puukkojunkkarina
Turussa 27-10 2016
Simo Tuomola
Tänään 26-10 tulee kuluneeksi tasavuosia Englannin kuningas Alfred Suuren kuolemasta Winchesterissä vuonna 899. Ehkäpä hän oli
omalta osaltaan "syyllinen" myös burha bwrh Turun syntymälle. Katsotaanpa.
Alfred Suuri (muinaisenglannin Ælfred, s. 849?, Wantage – k. 26. lokakuuta 899) oli anglosaksien kuningas, joka hallitsi Wessexiä vuosina 871–899. Hän on tunnettu valtakuntansa puolustamisesta tanskalaisia viikinkejä vastaan ja on Knuut Suuren ohella ainoa Englannin monarkki, joka sai lisänimen "Suuri". Hän oli myös ensimmäinen Wessexin kuningas, joka nimesi itsensä Englannin kuninkaaksi.
Kuollessaan Alfred hallitsi voimakasta Wessexia ja oli myös Mercian lääninherrana. Hänet haudattiin Winchesteriin.
Hänen hallintakaudellaan viikinkien kanssa solmitun muodollisen rauhan myötä Englanti jaettiin kahteen osaan. Alfredin
hallintaan tuli etelä- ja länsiosat ja viikingeille pohjois- ja itäosat,
joita kutsuttiin nimellä danelagen
(Danelaw). Hopeapennyssä hänen arvonimekseen oli annettu Rex
Anglor[um], "Englannin kuningas", mitä arvonimeä oli ennen Alfredia
käyttänyt vain Offa.
Alfred Suuri.
Oppineena miehenä Alfred kokosi lakeja, perusti kouluja ja käännätti latinalaisia kirjoja. Hänen aloitteestaan norjalainen Ottar teki retken pitkin Jäämeren rannikkoa Vienanmerelle asti ja slesvigiläinen Wulfston Suomenlahdelle. Lieko Wulfston yltänyt retkillään aina Turkuun saakka.
Alfred aloitti suojattujen kaupunkien eli burhien rakentamisen ympäri eteläisen Englannin. Niihin sijoitettiin varuskunniksi lähiseutujen ja kaupungin asukkaat.
Turku
piirrettiin maailmankartalle vuonna 1154 kun arabimaantieteilijä
al-Idrisi julkaisi Italiassa maantieteellisen teoksen ja kartaston,
jossa kaupunki esiintyi juuri nimellä burh bwrh Abuwa. Turulla oli siis ilmeisesti
esiasteensa ennen Koroisten kauppapaikkaa, jonka piispa Folkvinus
perusti joskus 1180 ja Samppalinnan jokisuistolinnoitusta, josta löytyy
maininta vuodelta 1211.
Al-Idrisin kuvaus Suomesta vuodelta 1154.
Niinkuin
huomaatte, Al-Idrisi kuvasi maantieteellisessä teoksessaan mm. Fmrk- ja
Tbst-nimisiä maita, joiden oletetaan tarkoittaneen Lounais-Suomea,
Finnmarkia sekä Hämettä.
Al-Idrisi mainitsee myös alueella sijaitsevia
kaupunkeja. Al-Idrisin mainitsemat paikat ovat ehkä olleet jonkinlaisia
markkinapaikkoja. Kaupunkimaisia asutuksia Suomessa ei nykyisen käsityksen mukaan ollut vielä 1100-luvulla.
Bwrh
Abuwa ei tarkoittanut myöskään Liedon Vanhalinnaa, jota sinänsä
voidaan pitää Turun varhaisena alkuasteena. Kun Halisten koski syntyi
joskus vuoden 800 paikkeilla, se vaikeutti yhteyksiä Linnavuorelle,
josta ei ole olemassa varmoja 800- ja 900-lukujen löytöjä. Vuorella
ei ehkä ollut tuolloin pysyvää miehitystä tai varuskuntaa, mutta
jossakin Aurajokisuistossa sellainen varmasti sijaitsi.
Al-Idrisin maailmankartta vuodelta 1154, etelä siis ylhäällä.
Nostetaan tässä vaiheessa siis kuitenkin hattua kuningas Alfred Suurelle. Hän
aloitti suojattujen kaupunkien, turvalinnakkeiden eli burhien
rakentamisen maansa suojaksi. Ja hän myös lähetti slesvigiläisen
soturipurjehtija ja kauppamies Wulfstonin tutkimusmatkalle
Suomenlahdelle kartoittamaan alueen mahdollisuuksia. Ehkäpä hän oli
omalta osaltaan "syyllinen" myös burha bwrh Turun syntymälle.
Agricolan
kielenkäytössä muuten "turua" merkitsee juuri turvapaikkaa, turcua,
jollainen esim. Samppalinnan linnoitus aikanaan oli.
Virallisestihan kaupungin historia aloitetaan usein kirjeestä, jonka paavi Gregorius IX päiväsi 23. tammikuuta 1229. Kirjeessä annettiin lupa siirtää Suomen piispanistuin
soveliaampaan paikkaan.
Aurajokilaakso oli ollut vaurasta,
järjestäytynyttä ja suhteellisen tiheästi asuttua aluetta jo
rautakaudella, mutta kirkolta sen valloitus onnistui siis vasta 1200-luvulla.
Viimeaikaiset
uudet viikinkiajan rahalöydöt ja Suomen vanhimman kirkon jäänteet
Aurajokilaaksossa varmentavat omalta osaltaan täällä toimineen kiinteän
yhteisön olemassaolon.
TURVASSA TÄÄLLÄ
Turussa 26-10 2016
Simo Tuomola