Tänään 30-8 vietämme etenkin Turun saaristossa Muinaistulien
Yötä ja Venetsialaiset-lyhtyjuhlaa. Tässä mietteitä Muinaistulien
historiallisesta taustasta:
Simo Tuomola - matkaoppaanne menneisyyteen:Muinaistulien Yö
Nyt
vietettävä Muinaistulien Yö pitää sisällään useita eri aineksia
historiasta, mm. vainovalkeat, uhritulet, merkkitulet ja
majakkajärjestelmän. Muinaistulien Yössä juhlitaan kesän päättymistä ja
syksyn alkua, mutta kunnioitetaan myös entisaikojen merenkulkua.
Uhritulia
poltettiin mm. keskitalven Yön juhlassa, tammikuun puolenvälin
jälkeisessä täydenkuun juhlassa, Aurinkojumalan syntymäpäivänä; uhreina
ihmisiä ja eläimiä. Meillä pakana-ajan tulista ovat jäljellä muistoina
keskikesän kunniaksi poltettavat juhannuskokot ja osassa maata
pääsiäistulet. Ja vuoden pimeimpänä aikana paukkuvat Uudenvuoden
ilotulitteet, joilla karkotettiin pahoja henkiä.
Koko saariston
kattavista kokkotulista rakentui tuon ajan mittava viestintäväline,
jolla kerrottiin vihollisen tai kauppalaivan liikkeistä. Tuli- ja
savumerkein varoitettiin väestöä uhkaavista vaaroista ja mantereella
Linnavuorilla oli keskeinen rooli viestintäketjussa. Varsinais-Suomessa
oli ainakin 22 muinaislinnaa, kuten Turun Linnasmäki, Rikalan
Linnavuori, Liedon Vanhalinna ja Kaskalan Linnamäki.Turun Linnasmäen muurin kiviperustaa.
Linnavuori on
arkeologinen termi, joka tarkoittaa korkean ja jyrkkärinteisen mäen tai
harjun päälle rakennettua muinaista puolustusvarustusta. Toinen nimitys on
mäkilinna. Käytännössä myös käsitettä
muinaislinna käytetään useimmiten linnavuorta tarkoittavana.
Suomessa linnavuoria käytettiin
rautakaudella, varsinkin
ristiretkiajalla (noin 1050–1150/1300 jaa.), ja
keskiajallakin. Myös
pronssikautisista linnavuorista on muutamia viitteitä. Linnavuoret
tunnistaa parhaiten kivisistä valleista, jotka ovat ilmeisesti
toimineet puisten rintavarustusten perustuksina. Usein linnavuoret ovat
luultavasti olleet nopeasti rakennettuja, tilapäisiä varustuksia.
Joskus linnavuorella saattoi olla pysyväkin miehitys.
Yhteensä
varmoja tai todennäköisiä linnavuoria tunnetaan Suomessa noin 90
kappaletta. Näiden lisäksi tunnetaan lukuisia kohteita, joiden nimi tai
joihin liittyvä perimätieto viittaa mäkilinnaan, vaikka niiltä ei
tunneta varustusten jäänteitä.
KaasavuoretTulia
paloi myös mm. Turun Vartiovuorella, Hirvensalon Kaasavuorella, Kulhon
Linnavuorella, Orikedolla Prusin Linnasmäellä, Takakirveellä
Valkiasvuorella ja Kohmon Vainuvuorella.
Saaristossa Kaasat olivat
muinaisia merimerkkejä, puu- ja kiviröykkiöitä, joiden päällä poltettiin
tulta vihollislaivastosta varoitettaessa. Vartiotuliksi tarkoitettuja
sytyttämättömiä kokkoja sanottiin kaasoiksi ja ne olivat jo sinänsä
maamerkkeinä merenkulkua helpottavia rakennelmia. Niiden pohjalle
kehittyi myöhemmin majakkajärjestelmä.
Kaasat olivat muinaisia
merimerkkejä, joita käytettiin
Perämeren rannikoilla. Kaasat oli koottu kivistä tai puusta, ja ulkonäöltään ne muistuttivat sytyttämätöntä riu'uista koottua
nuotiota
tai kokkoa. Jotkut kaasat olivat opasteita merenkäyntiä varten, toiset
merkitsivät hyvää verkonlaskupaikkaa. Joskus kaasa oli tai kaasan
päällä oli vihollisesta varoittava nuotio. Sana
kaasa on tullut sanasta
kasa eli
röykkiö.
Suomen
rannikon kaasat oli merkitty merenkulkuoppaisiin ja oppaissa oli
selostettu, kuinka niitä tuli lähestyä ja kuinka ne tuli ohittaa.
1800-luvun loppuun mennessä kaasat kuitenkin olivat menettäneet merkityksensä
majakoiden ja
tunnusmajakoiden yleistyttyä.
Kukkuloiden
laeilla roihuvia vartiotulia. Puupiirros Olaus Magnuksen
vuonna 1555 ilmestyneestä kirjasta "Pohjoisten kansojen
historia.Muinaistulien järjestelmä ulottui Birkasta ja
Sigtunasta, Ruotsin Mälarilta Turun saariston kautta mantereelle ja
tällainen koko rannikon kattava tulitiedotusjärjestelmä oli käytössä
rautakaudelta aina 1700-luvulle saakka. Kyse oli kaupparetkistä ja
ryöstöretkistä ja saaliina mm. himoittu Kaspian hopea.Birka tai
Birca oli
viikinkiajan huomattava kaupunki ja kauppapaikka
Ruotsissa. Birkan alkuperäinen nimi on luultavasti ollut
Bierkø tai
Bjärkö. Birkaa pidetään Ruotsin ensimmäisenä kaupunkina. Se sijaitsi
Mälarin rannoilla, nykyisen
Björkön saarella
Ekerön kunnassa. Birka ja
Hovgården kuuluvat
UNESCOn maailmanperintöluetteloon.
Birkassa
on asunut enimmillään ehkä noin 700–1 000 ihmistä. Alueelta on
löydetty noin 3 000 hautaa ja jäänteitä hirsiasumuksista. Birka oli
aikoinaan Pohjois-Euroopan tärkeimpiä markkinapaikkoja. Kaupunkiin
saapui tavaroita kaukaa idästä ja
islamilaisesta maailmasta. Birka oli myös varhainen
kristinuskon keskus. "Pohjolan apostoli"
Ansgar saapui avustajansa Witmarin kanssa Birkaan
829. Kaupunkiin perustettiin
831 pieni seurakunta, jota pidetään Ruotsin ensimmäisenä.
Uusimmat löydökset vuodelta 2012 osoittavat Birkan olleen oletettuakin
laajempi ja vilkkaampi kauppapaikka. Alueelta on löydetty veden alta
runsaasti vanhoja laiturirakenteita ja laitureilla on myös käyty
tavaralöydösten perusteella vilkasta torikauppaa.
Arkeologisia kaivauksia Birkassa.
Birka kukoisti 700–900-luvuilla. Kaupunki autioitui 900-luvun lopulla, kun
viikinkien idänkauppa hiipui. Mälarin alueelle syntyi uusi kaupunki,
Sigtuna, mutta on epäselvää, oliko tämä Birkan aseman perinyt kauppakaupunki vai pikemminkin poliittinen ja kirkollinen keskus.
Rautakauden
katsotaan alkaneen Suomessa noin 500 eaa ja tuolloin nykyinen Turun
alue oli vielä saaristoa ja Aurajoki laski mereen jossain Halisten
kohdalla. Jääkausihan loppui Turun alueelta vuoden 8000 eaa tienoilla ja
kun Nunnavuoren Pirunpelto edusti vuonna 5600 eaa alueella kivikauden
rantaviivaa meren aaltoillessa sen edessä, oli nykyisen Turun maapohja
58 metrin syvyydessä aaltojen alla.Kun kivikauden asutusta
syntyi Maarian Jäkärlän alueelle 4000 eaa, kohosivat ensimmäiset
kalliosaarekkeet merestä nykyisen Turun alueella. Vuonna 3500 eaa
Vartiovuorenmäki kohosi jo 8 metrin korkeuteen kivikautisen
Litorinameren pinnasta, nykyisen Turun maapohjan ollessa 42 metrin
syvyydessä.
Turkuseuran pystyttämät kyltit
Vartiovuorella kertovat esim. missä merenpinta on sijainnut
2000 eaa.Ravattulan
Muikunsaari muodostui kivikautisine asutuksineen saareksi joskus vuoden
1700 eaa tienoilla ja vuoden 1300 eaa kohdalla pronssikauden merenpinta
peitti nykyisen Turun maapohjan noin 20 metrin syvyyteen. Liedon
Kotokallion luokse asutusta syntyi vuoden 1200 eaa kieppeillä, hylkeen
ollessa tärkeä pyyntieläin.
Ajanlaskun alkaessa vesimassaa Turun
yllä oli vielä 10 metriä ja kun Ravattulan Muikunvuorella harjoitettiin
vuonna 550 jo vainaja- ja hedelmällisyyskulttia, syntyi rautakauden
asutusta myös Kaarinan Ristimäkeen ja vähän myöhemmin Kuralan
Kylämäkeen. Vuoden 900 paikkeilla Aurajokilaakso oli jo tärkeä
viikinkiajan kauppapaikka ja Samppalinna ja Vartiovuori palvelivat pian
alueen puolustustehtävissä.
Ul, Frö, Tyr, Odin, TorKorppolaismäki
oli Vartiovuoren ohella alueen ensimmäisiä merestä nousseita saaria ja
niille myös poikettiin esihistoriallisella ajalla. Suurilla kukkuloilla
myös palvottiin suuria jumalia.
Esiroomalaisella rautakaudella
vuosina 50-200 jaa pääpalvonnan kohteena oli jumalista
Ul,
kansainvaellusaikana 400-700
Frö sekä vuosina 400-600 jaa
Tyr,
merovinkiaikana 600-800
Odin ja viimeinen viikinkiaikana 750-1050 jaa
Ukkosen jumala
Tor eli Taara.
Thor (myös
Tor,
Thorr,
Thór tai
Þórr) oli
skandinaavisessa mytologiassa ukkosen
jumala. Koska hän suojeli maanviljelijöitä
tarujen jättiläisiltä, hän oli kansan keskuudessa hyvin suosittu jumala. Thor oli myös
viikinkien suosituimpia jumalia ja monet viikingit käyttivät kaulakorua, johon oli kuvattu Thorin käyttämä
Mjölner-vasara.
Viikon neljäs
päivä torstai on nimetty Thorin mukaan.
"Freyja on tärkein jumalattarista", totesi Snorri Sturluson, islantilais-skandinaaviseen perinteen tärkein muistiinkirjoittaja ja systematisoija. Hyndluljod-runossa
hänet kuvataan juoksemassa "ulkona yöllä kuin kiimainen vuohi pukin
kanssa". Freyja makaa myös veljensä Freyrin, mikä suomalaisessa
perinteessä toistuu Sampsan kohdallaArkeologisten
löytöjen perusteella tutkija Eija Kivikoski esitti 1930-luvulla, että
roomalaisella rautakaudella 50-400 jKr Aurajoen suulla olisi asunut
goottilainen siirtokunta. Visigootithan asustivat nykyisen Espanjan
alueella ja Itägootit Italiassa. Myöhemmässä tutkimuksessa alueen löydöt
on yhdistetty Ruotsin Itä-Göötanmaalta saapuneeseen väestöön.Visigootit (
lat. Visigothi, Wisigothi, Vesi, Visi, Wesi, tai Wisi) eli länsigootit olivat
pohjoisesta tullut
germaanikansa, joka vuonna
375 lähti asuinsijoiltaan
Tonavan yli
Balkanille ja sieltä
Kreikan kautta
Alarikin johdolla
Italiaan. He ryöstivät
Rooman vuonna
410.
Yhtä
kaikki goottien kieli on tuonut suomen kieleen mm. sellaiset sanat,
kuin kartano, airot, ruhtinas, kuningas, aura (Aurajoki), olut, leipä ja
äiti. Mutta gootit olivat myös vihollisia; gootin kielessä fin land
tarkoittaa kieltämämme vihollismaa. Suomi oli Paholaisen tyyssija ja
kieli paholaisen kieli gooteille, jotka pitivät hallussaan Skaran
aluetta. Alkuperäiskielenä meillä oli lingua franca.Lingua franca (
suom. frankkien kieli) eli
sabir on alkujaan tarkoittanut
Välimeren itärannikolla
keskiajalla puhuttua monimuotoista kieltä, joka perustui myöhäiseen
latinaan ja
arabiaan ja sai vaikutteita muista Välimeren rannikon kielistä. Kielen nimi tulee
arabien tavasta kutsua kaikkia länsieurooppalaisia "frankeiksi".
Korppolaismäen aarre 500 jaaKorppolaismäen
rinteeltä löydettiin vuonna 1884 kätkö, jossa oli hopeinen
rengaskoristeinen kaarisolki ja hopeinen rannerengas sekä kaksi
keihäänkärkeä polttohautauksen jäljiltä. Tyypiltään itäbalttilainen
solki ajoitettiin vuoden 500 jaa paikkeille. Kyseessä oli ilmeisesti
Turun seudulle saapuneen kauppiaan tai metsästäjän viimeinen leposija.
Kauppaa täällä on siis käyty iät ja ajat ja tavaravirta on kiehtonut
myös rosvoja.
Ja juuri tälle alueelle ollaan nyt rakentamassa Aurajokirantaan uutta asuinaluetta.
Ja ainahan jokunen rosvo jäi myös kiinni. Turussa
merirosvoja hirtettiin Kerttulinmäellä jo 1300-luvulla. Mutta
merkkitulien järjestelmäkään ei aina toiminut toivotulla tavalla.
Pahimmillaan se petti Turussa vuonna 1509, kun Tanskan kuninkaan Hansin
merirosvojoukot hyökkäsivät yllättäen kaupunkiin pelätyn soturi Otto
Rudin johdolla.
Otto Rud oli
tanskalainen amiraali. Hänen johtamansa joukot ryöstivät
Turun kaupungin vuonna
1509.
Ejbyn kalkki on keskiaikainen
kalkki, joka kuuluu
Turun tuomiokirkon kalustoon. Tanskalainen merirosvo, myöhempi amiraali
Otto Rud ryösti kalkin muun ryöstösaaliin ohella vuonna 1509
Turkuun tekemällään ryöstöretkellä. Myöhemmin kalkki joutui Otto Rudin sisaren miehen omistaman
Turebyn kartanon alaiseen
Ejbyn kirkkoon. Kalkki palautettiin Turun tuomiokirkolle vuonna 1925.
Ryöstetyt Ejbyn kalkki ja pateeni.
Murhaaminen
ja ryöstely kesti viisi päivää. Ryöstetyksi tuli mm. Tuomiokirkko,
silloinen Pyhän Henrikin kirkko. Piispanhiipan ja sauvan palauttamisesta
rosvot vaativat 12000 markkaa, samoin kaupungin polttamatta
jättämisestä. Jooseppi Pietarinpojan isännöimää Aniniemen linnaa Rud ei
kuitenkaan pystynyt valloittamaan.
Pakolinnoja ja satamapaikkojaSaaristoon
syntyi isoille kalliosaarille myös hyvin puolustettavia pakolinnoja
vihollisuuksien varalta. Yksi tällainen oli saariston kutakuinkin
korkeimmalla kohdalla sijaitseva Nauvon
Kassberget, joka toimi 7 pitäjän
pakolinnana mm. 1500-luvulla Itämerta hallinneen tanskalaisen
merirosvoamiraali Otto Rudin aikana.
Näkymä Kaasavuoren laelta.Nauvon
Kaasavuori kohoaa 64 metriä merenpinnan yläpuolelle, kun puolestaan
Turun Hirvensalon korkeimpiin kohtiin lukeutuvan
Maanpään Kaasavuoren
hienot näköalat merelle ja lähisaariin tarjoava paljas laki kohoaa
jyrkästi merestä 38,5 metrin korkeuteen.
Turvallisen
kaupankäynnin takaamiseksi saaristoon syntyi myös puolueettomia
satamapaikkoja, kylmiä kauppa-asemia. Yksi sellainen sijaitsi
Satavan
Sampassa, toinen
Turun Samppalinnan juurella. Myöhemmin, kun
ruotsalaiset kauppiaat eivät lain mukaan saaneet asettua 6 mailia
lähemmäs Turkua, valikoitui ruotsalaisten satamasaareksi mm.
Tunnehampn
eli Tunnhamn Kemiönsaaren kupeella. Sittemmin myös
Utön Fladan oli
saariston tärkeimpiä satamapaikkoja.
Pyhä Olavi Överselön kirkon
seinämaalauksessa.
Olavi Pyhä tai
Pyhä Olavi eli
Olavi Haraldinpoika (
norj. Olav II Haraldsson den hellige,
muinaisnorjaksi Oláfr hinn helgi,
995–
1030) oli
Norjan kuningas 1015–
1030. Olavi Pyhä on Norjan kansallispyhimys ja kaikkien ritareiden ja sotilaiden suojeluspyhimys.
Nuoruudessaan Olavi oli menestyksekäs
viikinki. Hän osallistui viikinkiretkille muun muassa Itämerellä
Kun
muinaistulien järjestelmä varoitti, väki siirtyi turvaan uhkan alta.
Näin kävi mm. kun Norjan kuningas ja myöhempi kansallispyhimys
Olavi
Pyhä (995-1030) osallistui vuonna 1008 viikinkinä Suomeen
suuntautuneelle ryöstöretkelle; merkkitulin varoitettu väki matkasi
turvaan rannikolta sisämaahan, kuningas joutui väijytykseen, mutta
onnistui pakenemaan.
Merimatkaa tehtiin tuolloin päivisin ja
suotuisia tuulia odoteltiin sopivissa paikoissa. 1200-luvulta on
säilynyt tanskalainen keskiajan merireitin kuvaus, matkaopas
itineraario, jossa kuvataan kauppaveneille kahta soveliasta reittiä
Arnholmista Ruotsista Hankoniemen kautta vallattuun Tallinnaan,
Rääveliin. Toinen kulki avomerta suoraan itään, toinen Turun saariston
suojassa Ahvenanmereltä reittiä Lemböle – Föglö – Kökar – Aspasund –
Jurmo – Hiittinen – Örö – Hankoniemi – Russarö – Kumionpää – Jussarö ja
siitä Rääveliin. Viikinkilaiva Oslossa.
Tällä
reitillä liikkui rikkauksia ja laivat olivat myös ryöstelylle alttiina.
Viikinkiaikana tulilla myös harhautettiin veneitä kareille ja lain
mukaan hylyt ja lasti kuuluivat löytäjille ja miehistön sai ottaa
orjiksi. Vuonna 1271 rannikon asukkaiden rantaoikeutta pyrittiin
rajoittamaan ja orjuus kiellettiin lailla Suomessa vuonna 1325.
Enimmät
esihistorialliset rahalöydöt Suomessa ovat viikinkinki- ja
ristiretkien ajalta ja viikingeiltä ovat peräisin myös suomen kielen
sanat "rikkoa rahaa" ja "pankki". Sopiva raha piti murtaa isommasta
laatasta ja pankki taas oli alunperin viikinkiveneen penkki, jonne
soturi saaliinsa reissulla säilöi.Noin vuonna 1000
kulkutaudit autioittivat alueita Birkassa ja Ahvenanmaalla ja
merkkitulien ketju Mälarilta Suomeen katkesi. Ristiretkillä lähdettiin
sitten paikkaamaan syntynyttä tilannetta. Tärkeä kaupankäynti Itämaa
Suomeen oli turvattava. Myös Kaspian hopeavirta oli katkennut vuonna
965 ja
Ingvar Kaukomieli lähti 1041 mittavan laivastonsa kanssa
tutkimaan hopeareitin katkeamisen syytä, joukon jäädessä sille tielleen.
Ingvar Vittfarne seglade ca år 1030 från Sigtuna med ca 30 skepp och 500 man mot Särkland. (Särkland var vikingarnas namn på Sidenlandet. Området runt Kaspiska havet)Tosin
matkateko katkesi välillä myös luonnonvoimien tai niiden puutteen
takia. Ja turistiahan on aina jymäytetty, vierasta narutettu sopivaa
tuulta odotettaessa. 1200-luvulla Turun saaristossa liikkunut
italialainen matkaaja kertoi, miten paikallinen väki täällä käytti
taikakeinoja ja henget kiihdyttivät tuulta. Sitä myytiin matkaajalle
naruissa, joissa oli valinnanvaraa kolmen eri solmun verran, kun
tarjolla oli leutoa, normaalia ja myrskytuulta. Nauvossa tuulen kauppaa
harrastettiin myös pusseissa.
Torin vasaraKun
meillä täällä vietetään Keskiyön Auringon juhlaa juhannustulin,
vietettiin Rooman valtakunnassa Summanus-juhlaa, yöllisen ukkosen
jumalan kunniaksi.
Ukko vie meidät siis takaisin kokon ääreen.
Kokkotulet olivat alunperin uhritulia ja myyttinen tuli syntyi Ukon
nuolesta. Suomessa nykykokon lähihistoria palautuu Kupittaan lähteelle
Turkuun vuoteen 1649, jolloin se ns. ensimmäinen kokko sytytettiin
pahoja henkiä karkottamaan.
Vuonna
1649 Petrus kuvaili päiväkirjaansa turkulaisen nuorison juhannuksen
viettoa Kupittaalla Pyhän Johanneksen lähteellä. Gylleniuksen kertoman
mukaan väki vaelsi paikalle viranomaisten kielloista ja maistraatin
paikalle määräämästä vartijasta huolimatta uhraamaan, leikkimään ja
kisailemaan tulien ympärille. Osattiin sitä siis olla
kansalaistottelemattomia jo tuolloin.
Toki kokkotulet olivat palaneet
täällä aiemminkin. Ensin suurilla kukkuloilla palvottiin uhritulin
Ukkosen jumalaa Tuuria, Turisasta, Toria. Sittemmin Kalevalan
vaakalintua, ilmalintu Kokkoa ja Louhikäärmettä tulilieskoineen.
Muinaisissa uskoissa esi-isillämme olivat omat taikamenonsa. Meillä
omamme, vaikkakin samaa perua.
Kokko tai
vaakalintu on jättiläismäinen
kotka kalevalaisessa runoudessa. Synonyymi myös sanalle kotka.
Kokko on luultavasti sukua yleismaailmalliselle
ukkoslintu-hengelle, joka tunnetaan
Euroopasta
aina Amerikan intiaaneille asti. Kokko on toisinaan tarusankarien
ystävä, toisinaan taas vihollinen. Joskus sen tehtävä on vartioida.
Kokko,
kotka, lohikäärme oli myös viikinkien palvonnan kohde ja
viikinkiveneiden näyttävä keulakoriste. Niinpä Kokkotulet esim. Turun
Linnasmäellä ja Vartiovuorenmäellä, Liedon Vanhalinnassa ja Rikalassa
tai Helsingin Roihuvuorella kertoivat Kokkoveneiden liikkeistä.Syntyi
muinaistulien ketju, joka varoitti vihollisen liikkeistä, mutta kertoi
myös kaupankäynnin mahdollisuuksista. Vartiotulien järjestelmän myötä
ehdittiin siirtyä turvaan linnavuorien suojaan, kuten esim. saaristossa
Nauvon Kasabergille. Syntyi myös rauhanomaisia kauppapaikkoja, kuten
esim. Satavan Samppa tai Samppalinnan paaluvarustus. Valkoinen kilpi oli
viikinkien rauhanomaisen lähestymisen merkki ja Turun Samppalinnan
paaluvarustuksen tunnus. Täällä paloivat Muinaistulien Yön viestitulet
myös rauhanomaisissa merkeissä.
Sampo, sammas oli pylväs,
kauppapaikan merkki, kauppaoikeuden valta- ja oikeussymboli kuin jokin
obeliski tai toteemi. Kun Turun nimeä etsitään kauppapaikan ja torin
käsitteestä, johtavat jäljet siis vielä senkin yli Ukkosen jumalaan
(Tor, Tuuri, Turisas) ja suojaan, turvapaikkaan. Agricolan kielessä
turva oli turua.Ukon maljaJa
muistellaan vähän vielä Juhannuksen viettoa: Tänään 19-6-2009 ollaan
viettävinään juhannusaattoa, vaikka se ihan oikea juhannus onkin vasta
ensi viikolla 24.6. Kristillinen maailma kaappasi vanhan pakanajuhlan
Johannes Kastajan syntymäpäiväksi, mutta kokkojen polton ja
viinanjuonnin perinnettä oppi ei pystynyt kumoamaan.
Ukon juhla
on Sateen antajan juhla, Ukko on ylijumala itse, ukkosen jumala, sään ja
sadon jumala, sateen jumala ja Ukon kirves on se Thorin vasara. Ukon
vakkajuhlilla pyydettiin sadetta, ja vakkahan merkitsi hyvää satoa,
josta se juhlajuoma, pyhä olut tehtiin. Thorin kunniaksi poltettiin
korkeilla mäkipaikoilla uhritulia.
Oluenpano toi aikanaan
viljanviljelyn Suomeen. Oluen historia alkaa 5000 vuoden takaa
Mesopotamiasta ja suomyrtti ja ohra olivat pitkään oluen raaka-aineina.
Viikinkien myötä olut ja ohranviljely tulivat myös Aurajokilaaksoon.
Esim. Turun Niuskalasta on hiiltyneestä ohranjyvästä saatu
radiohiiliajoitus vuoden 1500 eKr tienoille.Siitepölytutkimukset
osoittavat myös, että täällä on viljelty ohraa jo viimeistään
pronssikauden 1300 – 500 eKr alussa. Ensimmäiset asiakirjatiedot oluen
käytöstä Suomessa ovat vuodelta 1366 ja esim. vuonna 1442 kuningas
Kristoffer Baijerilainen määräsi jokaisen talonpojan kasvattamaan 40
tankoa humalaa eli suomyrtistä oltiin siirrytty oluenteossa humalaan.
Kristofer Baijerilainen (
26. tammikuuta 1418 –
6. tammikuuta 1448) oli
Kalmarin unionin maiden unionikuningas (
Tanskan ja
Norjan vuosina (
1440–
1448) ja
Ruotsin vuosina (
1440–
1448).
Ukon
Malja juotiin kevätkylvöjen yhteydessä ja siitä naiset nyt etenkin
juopuivat. Ja jumalatkin rakastelivat, saatiin sadetta ja lopulta hyvä
ilma.
Kun Agricola julkaisi Turussa 1551 Dauidin Psalttarin,
listasi hän siinä samalla myös vanhat suomalaiset pakanajumalat,
mainiten myös Ukon vakat.”Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin
ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka.
Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin. Quin
Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman
ja WdhenTulon.”
Mikael Agricolan luettelo on seuraavanlainen:
-
- "Epejumalat monet tesse muinen palveltin cauan ja lesse. Neite cumarsit Hemelaiset seke Miehet ette Naiset. Tapio Metzest Pydhyxet soi ja Achti wedhest Caloja toi. Äinemöinen wirdhet tacoi Rachkoi Cuun mustaxi jacoi. Lieckiö Rohot jwret ja puudh hallitzi ja sencaltaiset mwdh. Ilmarinen Rauhan ja ilman tei ja Matkamiehet edhes-wei. Turisas annoi Woiton Sodhast Cratti murhen piti Tavarast. Waan Carjalaisten Nämet olit Epejumalat cuin he rucolit. Rongoteus Ruista annoi Pellonpecko Ohran casvon soi. Wirancannos Cauran caitzi mutoin oltin Caurast paitzi. Egres hernet Pawudh Naurit loi Caalit Linat ja Hamput edestoi. Köndös huchtat ja Pellot teki quin heiden Epeuskons näki. Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin ukon Malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka. Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin. Quin Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman ja WdhenTulon käkri se liseis Carjan casvon. Hiisi Metzeleist soi Woiton Wedhen Eme wei calat vercon. Nyrckes Oravat annoi Metzast Hittavanin toi Jenexet Pensast. Eikö se Cansa wimmattu ole joca neite wsko ja rucole. Sihen Piru ja Syndi weti heite Ette he cumarsit ja wskoit neite. Coolludhen hautijn Rooca wietin joissa walitin parghutin ja idketi. Mennin-geiset mös heiden Wffrins sai coska Lesket hoolit ja nait. Palveltin mös paljo muuta Kivet Cannot Tädhet ja Cwu-ta.Tontu Honen menon hallitzi quin Piru monda wil-litzi. Capeet mös heilde Cuun söit Calevanpojat Nijttut ja mwdh löit."
Ja vielä kelttienkin menoja muistellen:
Maallisuudesta
ei tänään 31-10 kannata piitata, kun vietetään muinaiskelttien
Halloweenia
Samhainia. Samrad tarkoitti kesää ja fain loppua eli kesän
loppua tässä juhlitaan kokkotulia polttamalla pahojen henkien
pelottamiseksi ja uutta vuotta tervehditään nauriskynttilöitä
kovertamalla ja polttamalla ja tulevaisuutta ennustamalla. Samhain
merkitsi myös rajapintaa, jossa päästiin käymään tästä ajasta
tuonpuoleisen tunnelmiin.
Meillähän tuollaisena rajapintana
toimivat vanhoilla uhripaikoilla, kuten Unikankareen mäellä sijainneet
palvontapaikat kuppikivineen, joiden kautta oltiin yhteydessä kuoleman
rajan taakse, mm. viljaa vainajille tarjoilemalla.
Samhain tai
samain on muinaiskelttien
halloweenia vastaava juhla. Nimi "samain" tulee luultavasti sanoista kesän (
samrad) loppu (
fain), ja se oli kesäkauden ja sadonkorjuun päättymisen juhla, jota vietettiin loka-marraskuussa.
Samain-juhla
saattoi kestää pari viikkoa. Kelttien uskomusten mukaan samainin
aikana tämän- ja tuonpuoleisten maailmojen väliset rajat katosivat, ja
henget saattoivat yrittää houkutella ihmisiä tuonpuoleiseen. Sen vuoksi
juhlan aikana poltettiin kokkotulia asutusten ympäristössä, koska
tulien uskottiin antavan suojaa henkien hyökkäyksiä vastaan. Myös
nauriskynttilöitä koverrettiin ja poltettiin, jotta kuolleiden henget
pelästyisivät ja jättäisivät ihmiset rauhaan.
Samhainina
alkaa myös monien pakanallisten uskontojen uusi vuosi. Siksi
samhainina pohditaan tulevaisuutta ja mennyttä sekä tehdään
tulevaisuuden suunnitelmia. Samhainin perinteisiin kuuluu myös
tulevaisuuden
ennustaminen.
Monissa
uuspakanallisissa uskonnoissa vietetään vanhoja juhlapyhiä, kuten samhainia.
Venetsialaiset on elokuussa vietettävä veneily- ja mökkeilykauden päätösjuhla. Venetsialaisia pidetään myös veden, tulen ja valon juhlana. Juhlaa vietetään lähinnä Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Hämeenlinnassa,
mutta koko Länsirannikolla vietetään erinäisiä tapahtumia,
Uudenkaupungin saaristolla tapahtumalla on jo vuosikymmenien perinne.
Tapahtuma on vähitellen lähtenyt leviämään myös muualle maahan.
Koko
ruotsinkielisellä Pohjanmaalla vietetään yleisesti "villaavslutning",
mutta Venetsialaisesta ("Venetiansk afton") puhutaan lähinnä
Pietarsaaressa ja Kokkolassa.
Juhlatuulella
Turussa 30-8 2014
Simo Tuomola