|
|||
"Torstai iltana pikkuista ennen klo 11
herättiin terävään ja ankaraan paukaukseen, jota
seuraili useita samanlaisia. Punaiset olivat tällöin
hävittämis- ja ryöstöretkellään ennättäneet
Kanavaniemelle mielitöitään harjoittamaan. Mainittu
ankara pamaus syntyi sen johdosta, että punaiset olivat
sytyttäneet tuleen Venäläisen meriväen hallussa
olleen torpeedo- ja miinavaraston. Useimmat näistä
lienee kuitenkin olleet lataamattomia. Tämän tehtyään
siirtyi punainen rosvolauma hävittämään viereiseen
laituriin kiinnitettyjä höyrylaivoja, jotka kuluneet
ajat ovat olleet mobiilisoituina Venäjän sotalaivaston
käytettäviksi, mutta nyt luovutetut takaisin
omistajilleen. Luultiin yleisesti, että alkavana
kesänä saataisiin entiset tutut saaristolaivat niiden
omia reittejä kulkemaan, mutta nämä "kansan onnen
ja menestyksen valvojat" olivat toisin
päättäneet. Laituriin kiinnitetyt kaikki 14 höyrylaivaa tuhottiin kokonaan, osalti polttamalla, osalti räjäyttämällä. Tuhotut laivat ovat höyrylaivat Sven Dufva, Pargas, Salo, Wellamo, Soisalo ja Suomi, sekä hinaajat Attu I, Attu II, Mariehamn, Wihuri, Wasama, Nya Kraften, Aili, ja Rimito. Pahimmin tuhoutuneet ovat Sven Dufva ja Salo. Kanavaniemellä oleva näky onkin mitä surullisin. Laivojen keulat pystyssä, rungot palaneina, laivan osia kaikkialla. Ja lähellä savuaa miinavaraston inhottava kaasukatku. Oiva näyte todellakin todellisesta demokratiasta." -Turun Lehti 16.04.1918 |
|||
Lohdutonta jälkeä Kanavaniemellä, kuvat Kai Ekbomin arkistosta | |||
Punainen Turun diktaattori ja miliisipäällikkö
William Lundberg oli jo 3.4. saanut Helsingistä
vetäytymiskäskyn, koska mm. valkoisten Saariston
Vapaajoukko oli marssimassa kohti Turkua ja Turussa
olleet vähäiset venäläiset sotajoukot julistautuivat
puolueettomiksi. Vetäytyminen lykkääntyi, koska punainen siviiliväki halusi lähteä myös kaupungista. Kaikkiaan lähes 1000 henkilöä jätti kotikaupunkinsa junakuljetuksilla Viipurin ja Pietarin kautta kohti punaisten siirtolaa Volgan rannalle. Punakaartin tarkoituksena oli myös hävittää ennen lähtöään edellisten laivojen ja miinavarston lisäksi mm. Tuomiokirkko, kaasukello ja Vähä-Heikkilän suuri ruuti- ja ammusvarasto. Joukkojen into ja tarmo ei kuitenkaan riittänyt näiden tuhoamiseen, varsinkin kun he mm. löysivät kaupungista Kauppaseuran viinivaraston. |
|||
-Suomi oli tervahöyry, joka korjattiin samana vuonna Turussa ja myytiin huutokaupalla Helsinkiin. Kts. www.prinsessaarmaada.fi | |||
-Aili on 1912 rakennettu entinen TVH:n hinaaja, joka korjattiin 1918. Oli välillä Kalso niminen ja dieselöitiin jossain vaiheessa. Muutettiin huvialukseksi 1973 ja nimeksi annettiin takaisin Aili. Omistajat vuonna 2006 olivat taipalsaarelaiset Jari ja Marja Turku. | |||
-Sven Dufvaa ei korjattu, mutta sen höyrykone ja -pannu siirrettiin Åland (1) laivaan. | |||
-Pargas (2) korjattiin ja jatkoi linjoilla Turusta Paraisille ja Kemiöön. | |||
-Saloa ei korjattu liikenteeseen. | |||
perjantai 2. marraskuuta 2012
punaiset
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
http://www.turkusteamers.com/oheistietoa/juttuja/1918Kanavaniemi/juttu.html
Lähetä kommentti