keskiviikko 20. toukokuuta 2009

Curva Grande

Tänään 20-5 tulee kuluneeksi tasavuosia siitä kun turkulainen ratamoottoripyöräilijä Jarno Paroni Saarinen menehtyi 1973 kolarissa Italian Monzan radalla yhdessä Renzo Pasolinin kanssa.

Omat hatarat nuoruuden mielikuvani Itäharjulla asuneeseen Saarisen perheeseen liittyvät moottorin pärinään ja siihen kuuluvaan hajumaailmaan. Itse asustin Itäharjunkatu 6:ssa ja siinä kadun päässä Mäkikadulla asuneiden Saaristen omakotitalon pihalla Jarno väsäili, sääti, huolsi ja tarkisteli pyöriään jo 60-luvun vaihteessa.

Kaveri piti kissoista ja veljet kutsuivatkin häntä Kissaparoniksi. Siitä lempinimi lyheni myöhemmin Paroniksi ja maailmalla The Baron tunnettiin Paavo Nurmen tavoin myös nimellä Flying Finn. Ensimmäisen SM:n Saarinen ajoi 1965 jäärata-ajoissa 250cc:ssä ja koko kansan suosikiksi Jarno nousi 1972 valloitettuaan samassa luokassa ratamoottoripyöräilyn MM-tittelin.

Saaristen perheen myötä innostuin minäkin vähän tarkemmin seuraamaan moottoripyörämaailmaa ja itäharjulaisille se oli muutenkin vähän kuin verissä, kun kotikonnuilla ajettiin vuosittain myös Itäharjun Ajot. Joskus vuonna 1958 Turun Moottoriseuran V katurata-ajoissa taisi vierailla autoluokissa myös meitä suuresti kiinnostanut sinivalkoinen Ferrari.

Tuolloin ajettiin sorateillä myös perinteiset kansainväliset TT-luokan Ruissalon Ajot, joissa junioriluokassa aloittelivat kilpauraansa Jarno Saarinen ja kaverinsa Teuvo Länsivuori. Suuri asia meille tenavillekin oli vuoden 1957 A-luokan voiton saaminen Turkuun, kun Rauno Aaltonen kaasutteli ykköseksi ja Esko Lahti taisi tuolloin voittaa sekä B- ja C-luokat.

Öljyläiskään traagisesti uransa päättäneen tuon ajan nuorisoidolin romuttunut pyörä tuotiin aikanaan Saaristen omakotitalon pihalle näytille ja kävin siellä minäkin kunniakäynnillä. Itäharjun poika haudattiin Turun hautausmaalle, jossa luonnonkiveen on kaiverrettu Jarnon nimikirjoitus ja vuosiluvut 45-73.


Elämän mutkissa
Turussa 20-5-2009
Simo Tuomola

Ei kommentteja: