1520 – Tanskan ja Norjan kuninkaan Kristian II:n joukot kukistivat Sten Sture nuoremman johtamat ruotsalaiset Åsundenin järven jäällä Bogesundin lähellä.
Kristian II (1481–1559), tanskalaissyntyinen kuningas, oli Tanskan, Norjan ja Ruotsin kuningas Kalmarin unionin aikana. Hän oli Tanskan kuninkaan Juhanan ja Saksin Kristiinan poika.
Kristian II
Sten Sture nuorempi (s. 1493 – k. 3. helmikuuta 1520) toimi Ruotsin valtionhoitajana vuosina 1512–1520.
Sture tiesi joutuvansa ennen pitkää sotaan Tanskan kuninkaan Kristian II:n kanssa ja solmi siksi vuonna 1513 välirauhan Venäjän kanssa. Sten Sture joutui ristiriitaan arkkipiispan, Eerik Trollen pojan Kustaa Trollen kanssa, joka olisi halunnut kirkolle enemmän autonomiaa. Trolle erotettiin virastaan.
Kun Kristian II aloitti lopulta hyökkäyksen Ruotsia vastaan, Sten Sture haavoittui Länsi-Göötanmaalla käydyssä Bogesundin taistelussa ja kuoli 1520. Kristian II:sta tuli Ruotsin kuningas. Kustaa Trolle kosti Sturen kannattajille ja erottajilleen laatimalla heistä syytöslistan "kerettiläisinä", jonka perusteella Kristian toimeenpani Tukholman verilöylyn.
Tukholman verilöyly. Kaksi näkymää Padt-Bruggen kaiverruksesta vuodelta 1676; perustuu Kort Steinkampin ja Hans Krusen puukaiverruksiin (Antwerp 1524).
Tukholman verilöylyssä 7.–10. marraskuuta 1520 osa Ruotsin ylimmästä rälssistä mestattiin tanskalaisen unionikuningas Kristian II:n kruunajaisten jälkeen pidettyjen kruunajaisvaltiopäivien yhteydessä. Kristianin tarkoituksena oli pelotella ruotsalaisia, jotta hän saisi heidät tottelemaan.
Surmansa sai kaikkiaan 80–100 ihmistä. Mestattujen ruumiit ja Sten Sturen haudasta kaivettu ruumis poltettiin roviolla. Sitä pidettiin ainoana mahdollisena hautaustapana kerettiläisille. Verituomiot ulotettiin myöhemmin muuallekin. Suomessa niistä huolehti Hemming Gadh.
Hemming Gadh (1450–1520) oli ruotsalainen poliitikko ja kirkonmies, joka eli vaiheikkaan elämän ja hirtettiin Raaseporin linnan Hirsipuunmäellä nykyisessä Raaseporin kunnassa.
Suomessa 1520-luku merkitsee samalla ns. keskiajan päättymistä. Kristian II Tyrannin noustessa valtaan Tukholmassa, antautuu samalla Turun linna Kristianille ja linnan isännäksi tulee Wolf von Grewendorp ja päälliköksi nousee Junker Tuomas eli Thomas Leben.
Junkkerit (saks. Junker, äännetään [ˈjʊŋ kɐ]) olivat maanomistajaylimystöä Elben itäpuolisilla alueilla Preussissa ja Saksassa.
Tanskalaiset valtasivat Raaseporin ja Turun linnan 1520 ja Kristian II nimitti Raaseporin päälliköksi entisen kaapparilaivan päällikön Tile Giselerin ja Turun linnan päälliköksi Thomas Leben. Tuomas "junkkerin" julmuus ja väkivaltaisuus linnanpäällikkönä jäi vuosisadoiksi elämään turkulaisten tarinoissa.
Tanskalaisen amiraali Severin Norbyn laivaston tulo Turkuun toukokuussa 1522 sai hyvin merirosvomaisia piirteitä ja palautti elävästi mieleen Otto Rudin ryöstöretken. Kaupunki ja Kuusiston piispanlinna ryöstettiin putipuhtaaksi. Kun Kustaa Vaasan joukot vihdoin vapauttivat Turun ja Turun linnan tanskalaisten vallasta 10.8.1523.Tuomas junkkeri oli jo joutunut Tukholman saaristossa ruotsalaisten käsiin ja kuollut maineensa mukaisesti hirsipuussa.
Junkkeri Tuomas ja piispa Arvid Kurki
Junkkeri Tuomas ja Eerik Fleming.
Piirittäjät sitävastoin olivat huonosti varustetut; he eivät koko talvikautena saaneet mitään toimeen, mutta junkkeri Tuomas teki väkineen linnasta hyökkäyksiä. Niissä hän otti useita ruotsalaisia herroja vangeiksi ja oli sitä paitsi jo ennen sulkenut suomalaisia vankeja linnan vankikoppeihin. Eräänä aamuna pystytettiin linnan muureille korkeita hirsipuita. Niihin junkkeri Tuomas hirtätti muutamia vankeja uhatakseen ja pilkatakseen heidän maanmiehiään, ja Niilo Vestgöte näki oman veljensä riippuvan hirsipuussa.
Talvella tuli
Kristian kuninkaalta käsky surmauttaa kaikki vangit, jotka vielä olivat
hengissä, eikä junkkeri Tuomas odottanut toista käskyä. Pyöveli sai
siis uutta työtä, linnassa mestattiin kaksi suomalaista ritaria ja
useita alempisukuisia miehiä. Yksi vangeista oli Eerik Fleming,
nuori, uskalias ja viisas suomalainen aatelismies. Hän oli olevinaan
Kristian kuninkaan innokas puoluelainen ja sanoi, ettei hän ketään
vihannut niin katkerasti kuin kapinallista Kustaa Vaasaa.
Kun Fleming oli aikansa sellaista puhunut, niin hän sai pitää
henkensä, vieläpä voitti julman junkkerin luottamuksenkin. Eräänä
iltana Fleming pyysi saada yöllä karata piirittäjäin kimppuun, ja
junkkeri Tuomas suostui siihen, toivoen saavansa hirtättää useampia
vankeja. Fleming otti mukaansa ne suomalaiset ja ruotsalaiset vangit,
jotka vielä olivat elossa, ja niiden vartijoiksi joukon saksalaisia
sotamiehiä. Yön pimeydessä hän ryntäsi ruotsalaisten leirin vastaan,
mutta oli edeltäkäsin lähettänyt salaa sanan Niilo Vestgötelle.
Yhtäkkiä piiritti Niilo Vestgöten väki hänen joukkonsa. Heti käänsivät
Fleming ja vangit aseensa saksalaisia sotamiehiä vastaan; nämä
kaatuivat viimeiseen mieheen, ja pelastuneet vangit otettiin riemulla
vastaan ruotsalaisten leirissä.
Näin kului talvi.
Vahvaa Turun linnaa ei voitu valloittaa, ja heti meren auettua saapui
tanskalainen laivasto Turkuun. Piiritys täytyi jättää sikseen.
Tanskalaiset ryöstivät taas Turkua, ja suuri tulipalo syttyi, kun Niilo
Vestgöten ruutikellari räjähti ilmaan.
Myöhemmin
kesällä vuonna 1522 junkkeri Tuomas sai käskyn koota runsaasti
ruokavaroja Suomesta ja viedä ne Tukholmaan, jossa olevia tanskalaisia
Kustaa Vaasa piiritti. Tuomas purjehti Suomesta isolla laivastolla.
Tultuaan likelle Ruotsin rannikkoa hän lähetti pienen laivan
vakoilemaan, olisiko näkyvissä vihollisia. Juuri silloin sattui Eerik
Flemingin johtama ruotsalainen laivasto olemaan erään saaren takana
väijyksissä. Äkkiarvaamatta hän valloitti tanskalaisen laivan ja vei
sen miehistön vankina ruotsalaisiin laivoihin.
Sitten
hän puki itsensä ja väkensä vangittujen tanskalaisten vaatteihin,
nousi tuohon pieneen laivaan ja laski täysin purjein tanskalaista
laivastoa kohti.
Junkkeri Tuomas näki laivan lähenevän, halusi heti
kuulla, minkälaisia sanomia se toi, ja soudatti itsensä veneellä
vakoilijalaivalle. "Mitä kuuluu?" kysyi hän. "Kaikki hyvin!" vastasi
Fleming tanskalaisessa takissaan. Junkkeri Tuomas kapusi kohta laivaan.
Tuskin hän oli ennättänyt kannelle, kun jo havaitsi petoksen ja yritti
hypätä veneeseen, mutta samassa hänet otettiin kiinni. Fleming laski
taas Ruotsin saaristoa kohti, ja tanskalainen laivasto, jonka miehistö
oli nähnyt junkkeri Tuomaan nousevan laivaan, seurasi jäljessä.
Heti
ryntäsi Fleming tanskalaisten kimppuun, joilla ei ollut päällikköä, ja
valtasi koko heidän laivastonsa, yhtä laivaa vaille, jonka nimi oli
"Suomen prinssi". Tämä puolustautui urhoollisesti koko Ruotsin
laivastoa vastaan, se täytyi ampumalla sytyttää palamaan ja se upposi
kaikkine väkineen.
Junkkeri Tuomas vietiin
vangittuna Kustaa Vaasan eteen ja hirtettiin tammeen julmien tekojensa
palkinnoksi. Se häntä enimmin harmitti, ettei häntä, muka ritarimiestä,
hirtetty edes hamppunuoralla, vaan niiniköydellä. Mutta Eerik
Flemingistä tuli rikas ja mahtava mies sekä ruotsalaisen laivaston
amiraali.
Piispa Arvid Kurki.
Kirkot ryöstettiin, maa köyhtyi, kansa ei jaksanut maksaa kymmenyksiä. Svante Sturen aikana oli Turussa peräkkäin kaksi vanhaa piispaa, jotka eivät jaksaneet pitää järjestystä näinä kovina aikoina. Ja suuri sekasorto oli silloin kaikissa oloissa.
Viimein tuli valtioviisas ja ylhäissukuinen Arvid Kurki
Turun piispaksi vuonnä 1510. Hän hallitsi hiippakuntaansa jäntevästi,
ja vielä kerta nähtiin katolisen kirkon ylipaimenen esiintyvän melkein
yhtä loistavana, ylevänä ja mahtavana kuin hänen kuuluisat edeltäjänsä.
Mutta ajat kävivät yhä tukalammiksi. Arvid piispan likeisin esimies,
Upsalan arkkipiispa Kustaa Trolle, oli maanpetturi ja kannatti Kristian
kuningasta.
Arvid (Arvi) Kurki (n. 1465 Vesilahti – 22. heinäkuuta 1522 Öregrund, Ruotsi) toimi Turun piispana vuosina 1510–1522. Kurki-suku kuului Suomen johtavaan aateliin. Sorbonnessa opiskelleen Kurjen katsotaan olleen Suomen keskiajan viimeinen aidosti katolinen Turun piispa. Hänen seuraajansa alkoivat jo edistää uskonpuhdistusta maltillisesti. Kustaa Vaasan kannattajana Kurki joutui pakenemaan tanskalaisia näiden hyökättyä vuonna 1522. Hän hukkui laivansa upotessa Selkämerellä.
Kun tanskalaiset pääsivät voitolle ja
valloittivat Suomen, niin Arvid piispalla ei ollut muuta neuvoa kuin
teeskennellyllä alamaisuudella viihdyttää Kristian kuninkaan epäluuloa.
Hän pyysi kuninkaalta maatiloja ja etuja, esiintyäkseen omanvoiton
pyytäjänä, sillä Kristian kuningas, joka oli petollinen, ei luullut
kenenkään voivan menetellä rehellisesti ja omaa hyötyään katsomatta.
Senvuoksi kuningas armahti Arvid piispaa, mutta kaikki rehelliset
Suomen miehet surivat sitä, luullen heidän piispansa pettäneen
isänmaansa.
Arvid piispa antoi maanmiestensä
jonkin aikaa luulla hänestä pahaa ja kätki suuren joukon sota-aseita
Kuusiston linnan kellariholveihin. Mutta kun Kustaa Vaasa lähetti
sotaväkeä Turkuun, heitti piispakin teeskentelyn, jakoi sotaväelle
aseita ja yhtyi julkisesti vapauden puolustajiin. Kansalaisemme
noudattivat hänen kehoitustaan ja varustautuivat tanskalaisia vastaan.
Arvid piispa tiesi kyllä panevansa henkensä ja onnensa alttiiksi, mutta
näitä hän piti vähäarvoisina, sillä isänmaa oli hänelle kaikkia
maallisia etuja rakkaampi.On jo kerrottu, että
Turun linna jäi valloittamatta ja sai keväällä vuonna 1522 apua
tanskalaiselta laivastolta. Tanskalaiset olivat taas vähän aikaa
herroina maassamme ja etsivät piispaa kaikkialta rangaistaksensa häntä
hänen luopumisestaan. Arvid piispa pakeni rannikkoa myöten pohjoiseen
päin, ensin Raumalle, sieltä Poriin, sieltä Närpiöön Pohjanmaalle.
Mutta
kun vainoojat alinomaa olivat hänen kintereillään, täytyi hänen
Närpiössä astua laivaan paetakseen Ruotsiin. Hänen mukanaan lähti
useita maamme ylhäisimpiä aatelisia, rouvia ja pappeja. Laiva oli
kiireessä tullut huonosti varustetuksi, kenties oli siinä myöskin
liiaksi väkeä ja tavaraa. Kun pakolaiset likenivät Ruotsin rannikkoa
Öregrundin edustalla, nousi kova myrsky, ja siinä hukkui laivan keralla
piispa ja kaikki pakolaiset 23 päivänä toukokuuta v. 1522.
Näin
päättyi Suomen viimeisen katolisen piispan kunniakas elämänura.
Niinkuin ensimmäinen piispa Henrik oli antanut henkensä Suomen
puolesta, niin uhrasi myöskin viimeinen piispa, Arvid Kurki, henkensä
isänmaansa puolesta. Emme siis saa unhottaa, että katolinen kirkko
Suomessa kaikkine puutteineen ja vikoineen kuitenkin on sekä alkanut
että päättänyt vaiheensa kunniakkaasti.
Tanskan Turussa
18-1 2013
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti