Tänään 1-9 tulee kuluneeksi tasavuosia säveltäjä ja viulisti Erik Tulindbergin kuolemasta Turussa vuonna 1814.
Violine von Erik Tulindbergs Streichquartett Nr. 1.
Erik Eriksson Tulindberg (22. helmikuuta 1761 Vähäkyrö – 1. syyskuuta 1814 Turku) oli suomalainen säveltäjä, viulisti ja korkea virkamies. Häntä pidetään varhaisimpana tunnettuna taidemusiikin säveltäjänä Suomessa. Hän oli myös 1809–1812 Suomen hallituskonseljin valtionvaraintoimituskunnan puheenjohtaja eli periaatteessa Suomen ensimmäinen valtiovarainministeri.
Erik Tulindberg kuuluu Suomen ensimmäisiin nimeltä tunnettuihin taidemusiikkisäveltäjiin. Hänen tuotantoonsa sisältyy seitsemän suurimuotoista sävellystä. Harrastajamuusikko Tulindberg oli keskeinen henkilö sekä Turun että Oulun musiikkielämässä.
Erityistä arvostusta musiikin saralla osoittaa hänen valintansa Tukholman Kuninkaallisen musiikkiakatemian jäseneksi jo 1797. Ammatiltaan Tulindberg oli kuitenkin valtion korkea virkamies. Talonpoikaissäädyn ehdotuksesta hänet valittiin hallituskonseljin jäseneksi.
Tulindbergin säilyneet teokset:
- Viulukonsertto B-duuri op. 1
- Jousikvartetto No. 1 B-duuri op. 2 nro 1
- Jousikvartetto No. 2 d-molli op. 2 nro 2
- Jousikvartetto No. 3 C-duuri op. 2 nro 3
- Jousikvartetto No. 4 G-duuri op. 3 nro 1
- Jousikvartetto No. 5 c-molli op. 3 nro 2
- Jousikvartetto No. 6 F-duuri op. 3 nro 3
- Polonaise con variationi sooloviululle
Hän toimi Turussa 1809 Suomen hallituskonseljin jäsenenä ja valtionvaraintoimikunnan puheenjohtajana eli valtionvarainministerinä, mutta paremmin hänet muistetaan kuitenkin juuri muusikkona ja säveltäjänä. Hän oli varhaisin tunnettu taidemusiikin säveltäjä Suomessa.
Hänen tuotannostaan on säilynyt kuusi jousikvartettoa, viulukonsertto ja sooloviuluteos Polonaise con variazioni. Kun aikoinani etsiskelin Turun vanhalta hautausmaalta arkkitehti Charles Bassin ja kauppaneuvos Eric Julinin hautoja, törmäsin siinä lähellä myös lääninkamreeri Erik Tulindbergin hautamuistomerkkiin, ja kuvittelin sieluni silmin juuri hänen musiikkinsa sopivan soimaan tähän maailmaan.
Tulindberg saapui 15-vuotiaana vuonna 1776 opiskelemaan Turun akatemiaan, josta hän valmistui maisteriksi vuonna 1782. Hän muutti virkamieheksi Ouluun 1784, josta palasi Turkuun 1809. Hänet oli valittu vuonna 1797 Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian jäseneksi.
Tulindbergin viulukonsertto on esitetty Turussa ilmeisesti jo vuonna 1783. Sitä pidetään ensimmäisenä suomalaisen säveltäjän luomana suurimuotoisena sävelteoksena. Tulindberg sävelsi myös toisen viulukonserton, mutta se on kadonnut.
Tukholman Kuninkaallisen oopperan vihkiäisissä tammikuun 18. päivänä 1773 esitettiin hovikapellimestari Francesco Antonio Uttinin Johan Wellanderin librettoon säveltämä ooppera Thetis et Pelée. Kumpikin tekijä oli Utile dulcin jäsen. Teos ei jäänyt huomaamatta Suomessakaan: 16-vuotiaalla turkulaisella ylioppilaalla Erik Tulindbergilla oli sen orkesteriääniä hallussaan vuonna 1777.
Kun Tukholmaan perustettiin 1766 salaseura Utile dulci, kuului sen toimintaan musiikin edistäminen. Toiminta huomioitiin myös Suomessa ja se löi leimansa mm. Aurora-seuran toiminnan kehittämiseen. Turun musiikilliset kuviot olisivat olleet Tulindbergille enemmän kuin otolliset, mutta virkamiesura vei hänet muualle, tuoden miehen urhoollisesti takaisin kuitenkin miehitettyyn Turkuun 1809.
Tiiviiksi puristettuna Tulindbergin elämä ei näytä sujuneen erityisen värikkäissä merkeissä. Todellisuus oli kuitenkin aivan toisenlainen, ja varsinkin opiskeluaikoinaan Tulindberg osasi ottaa ilon irti.
Läheisen ystävän Nils von Schoultzin luonnostelemassa henkilökuvassa näyttäytyy kiistattoman lahjakas mutta samalla railakkaan boheemi persoonallisuus, joka asettuu luontevasti osaksi bellmanilaisen ajan kirjavaa henkilögalleriaa:
"Tulindbergillä oli harvinaisen hyvä pää, tavattoman nopea käsityskyky ja suuret musikaaliset lahjat, niin että hän oli paras viulisti koko maassa. Sitä paitsi hän oli luonteeltaan erityisen lystikäs, täynnä päähänpistoja ja hupaisia kaskuja; hänen seurustelutapansa olivat suhteellisen sivistyneet, joten hän oli tervetullut kaikkialle. Mutta kevytmielisenä, bakkanaalisena ja hekumoiden Freyjan palvonnassa hän käytti vain vähän aikaa opiskeluun, oli milloin konsertissa, milloin krouvissa, milloin ilotyttöjen parissa; näihin paikkoihin hän aina vei minut mukanaan. Ainoastaan varjelevaa Kaitselmusta samoin kuin vanhempieni helliä neuvoja ja kehotuksia kiitän siitä, etten kokonaan joutunut turmioon..."
Laamanni, Rautalammin tuomikunnan tuomari Nils Fredrik von Schoultz, joka nimitettiin virkaansa vuonna 1799 oli kotoisin Porvoon pitäjästä Kullon kartanosta. Hänen kotiopettajanaan oli ollut ensimmäiseksi suomalaiseksi säveltäjäksi mainittu Erik Tulindberg (1761-1814). Schoultz on eräässä kirjeessään maininnut pääharrastuksekseen musiikin ja kutsuttiinpa hänet vuonna 1799 Ruotsin Kuninkaallisen Musiikkiakatemian jäseneksikin.
Musiikkiakatemian vanha talo.
Ruotsin kuninkaallinen musiikkiakatemia (ruots. Kungliga Musikaliska Akademien) on Tukholmassa sijaitseva yksi Ruotsin kuninkaallisista akatemioista. Kuningas Kustaa III perusti sen vuonna 1771.
Schoultzin kuvaus mainitsee hillittömän juhlimisen ohella myös Tulindbergin viulistinlahjat sekä käynnit konserteissa. Musiikki olikin keskeisessä asemassa hänen elämässään. Hän musiikkiopinnoistaan ei tiedetä oikeastaan mitään, mutta hän on luultavasti opiskellut viulunsoittoa Turun akatemian musiikinjohtajan Carl Peter Lenningin johdolla ja kenties saanut tältä muutakin ohjausta. Hänen on kuitenkin täytynyt olla suhteellisen taitava viulisti jo Turkuun saapuessaan. Lisäksi hän soitti myös selloa. Hän sai musiikillisista ansioistaan stipendin vuosina 1780-84, joten häneen oli ilmeisesti asetettu ainakin jonkinlaisia odotuksia.
Turussa olivat tuohon aikaan muodissa ns. assembleet eli illanvietot, joissa aina tarvittiin osaavia esiintyjiä ja seuramiehiä.
Vasta 1700-luvun puolivälin tienoilla musiikkielämä Turun akatemiassa alkoi kehittyä, kun tuomiokirkon urkuri Carl Petter Lenning (n. 1711—88) vuonna 1747 nimitettiin myös akatemian musiikinjohtajaksi.
Käytännössä Lenning sai näin yksinoikeuden musiikin esittämiseen koko kaupungissa, sillä hänen aikaisemmat privilegionsa kattoivat paitsi tuomiokirkon musiikin myös koulun ja kaupungin porvarien yksityistilaisuuksien juhlamusiikin
Carl Petter Lenning (1711–1788) oli ruotsalais-suomalainen urkuri ja suomalaisen orkesteritoiminnan perustaja.
Tulindbergin tuotanto lienee syntynyt kokonaisuudessaan
Turussa vuoteen 1784 mennessä. Teosten tarkemmasta
syntyajankohdasta ei kuitenkaan ole varmaa tietoa, ei liioin
niiden mahdollisista esityksistä Tulindbergin elinaikana.
Viulukonsertto on saatettu esittää Turussa 1783, ja tuntuisi
luontevalta, että myös kuusi jousikvartettoa tai edes jotkut
niistä olisi esitetty Tulindbergin ystäväpiirin voimin. Tähän
viittaisi sekin, että säilyneistä versioista puuttuu toisen
viulun osuus, jonka voisi ajatella unohtuneen tätä osuutta
aikanaan soittaneen muusikon haltuun.
Tulindbergin
jousikvartetot muodostavat 1700-luvun suomalaisen musiikin
merkittävimmän teoskokonaisuuden. Ne edustavat täysipainoisesti
ajan klassistisia ihanteita. Yhtenä vertailukohtana ja
ilmeisesti Tulindbergin tietoisena mallina olivat Haydnin
kvartetot op. 9 (1769-70), jotka hänen tiedetään hankkineen
1781. Toisaalta Tulindberg ei ollut mikään jäljittelijä vaan loi
oman, vapaammin rönsyilevän tyylinsä. Tulindberg oli Suomen
syrjäisiin oloihin nähden hyvin perillä siitä, mitä
maailmalla sävellettiin, sillä hänen laajaan, yli 150 teosta
käsittävään nuottikirjastoonsa sisältyi Haydnin lisäksi teoksia
mm. sellaisilta klassismin kauden säveltäjiltä kuin Mozartilta,
Carl Friedrich Abelilta, Karl Stamitzilta ja Luigi
Boccherinilta.
Franz Joseph Haydn [haidn] (31. maaliskuuta 1732 Rohrau – 31. toukokuuta 1809 Wien) oli itävaltalainen säveltäjä. Häntä pidetään klassismin musiikin ensimmäisenä suurena säveltäjänä ja yhtenä nykymuotoisen sinfonian luojista. Haydnia on myös nimitetty ”jousikvarteton isäksi”
Joseph Haydn vuonna 1792
Vaikka klassismin
aikana oli tapana ryhmitellä kvartetot kuuden teoksen opuksiksi,
Tulindberg ajatteli ilmeisesti jakavansa kvartetot kahteen
kolmen teoksen opukseen, joissa kummassakin olisi ollut
keskimmäisenä mollisävellajissa ollut teos. Kaikki kvartetot
ovat neliosaisia, jo selvästi lajiltaan divertimentoon
kytkeytyneestä varhaisesta kvartetto-traditiosta irtaantuneita
teoksia. Kolmessa kvartetossa menuetti on jo toisena, kolmessa
totunnaisemmalla paikalla kolmantena.
Jos teosten numerointi vastaa niiden syntyjärjestystä,
tuntuu Tulindberg saaneen teossarjan edetessä lisää rohkeutta.
Teosten ulkoiset mitat nimittäin kasvavat tasaisesti teos
teokselta. Tavallaan tämä pätee myös sisältöön, sillä
ensimmäisessä kvartetossa Tulindberg on lähimpänä Haydnia.
Teosten ilmaisu vaihtelee kepeän elegantista klassistisuudesta
c-molli-kvarteton dramaattiseen, Sturm und Drang –henkiseen
uhmaan. Omaperäisimmillään Tulindberg on epäsovinnaisten
muotoratkaisujen rakentajana.
Polonaisea
Turussa 1-9 2021
Simo Tuomola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti