Tänään 24-7 tulee kuluneeksi tasavuosia maamme ensimmäisestä lakkotapahtumasta Turussa vuonna 1491.
Tuolloin Turun vetäjät ja kantajat ryhtyivät lakkoon, koska lukuisat
Danzigista saapuneet hansakauppiaat olisivat halunneet maksaa laivojen
lastinpurkaukseen liittyvästä vetotyöstä vain puoli äyriä ruislästiltä.
Vanha taksa oli yksi äyri lästiltä.
Selkkaus kehittyi melko vakavaksi,
mutta päättyi kuitenkin lopulta työntekijöiden voittoon, koska
viranomaiset eivät halunneet muuttaa vetäjätaksaa työntekijöiden
tappioksi. Tätä Turun satamaselkkausta pidetään maamme ensimmäisenä lakkona.
Hansaliitto (muinaisyläsaks. sanasta hansa: ryhmä, joukko) - myös dudische Hanse ja deutsche Hanse, lat. hansa teutonica - oli pohjoiseurooppalaisten kaupunkien (varhaisvaiheissa yksittäisten kauppiaiden) liitto, joka hallitsi kauppaa Itämeren ja Pohjois-Saksan alueella 1200–1400-luvuilla. 1300-luvun alkupuolella Hansaliitto oli myös puolustusliitto ja se tiivistyi vuosisadan puolivälissä Lyypekin johtamaksi suurvallaksi.
Turku
oli 1400-luvulla varsin merkittävä hansaliiton markkinapaikka; Aurajoen
laivasatamaan johtivat maan tärkeimmät tieyhteydet - rannikkotie
Viipurista ja Hämeen härkätie. Turulla oli oikeus ulkomaankauppaan ja
vientitavaroina olivat mm. turkikset, kuivattu hauki ja traani,
tuontitavaroina mm. suola, kankaat, metalli, viini ja hedelmät. Turun
linnan käskynhaltija piti asemapaikaltaan tuontia silmällä.
Ulkolaisilta
kesteiltä oli vähittäiskaupan harjoittaminen kielletty, heidän tuli
myydä tavaransa suoraan tukussa Turun porvareille, joilta he myös
ostivat vientiin menevät tavaransa. Turun linnan käskynhaltijalla oli
puolestaan tavarain maahantuonnissa etuosto-oikeus ennen kaupungilla
toimivia puotikauppiaita.
Turkulaiset
kauppiaat kaavailivat suoria kauppasuhteita Turun ja Danzigin välille
jo vuonna 1360, hansakaupan tärkeimmän tuontitavaran Turkuun ollessa
tuolloin suola. Pian Turun ja Danzigin välinen kauppa nousikin yhtä
merkittäväksi kuin Turun ja Tukholman välinen kauppa.
Koggi-laiva mullisti Itämeren kaupan; tavaroiden kuljetus oli halpaa ja
entistä laajempi kaupankäynti kannatti. Tässä kogissa on kyllä liikaa
mastoja, yksikin riittää.
Ensimmäinen
tieto turkulaisen kauppiaan, raatimies Andreas Römerin omasta
kauppalaivasta kirjataan 1421 ja ensimmäinen hollantilainen kauppalaiva
saapuu vierailulle Turkuun vuonna 1425. Ja missä on kauppamerenkulkua,
siellä on myös merirovoja.
Esim.
vuonna 1427 turkulainen laivuri Nils Olofsson menettää menettää
laivansa, kun se ryöstetään putipuhtaaksi merellä. 1436 Flemingin
veljekset purjehtivat kahdella merirosvolaivalla kauppiaiden kiusana 60
hengen miehistön voimin ryöstelemässä kauppalaivoja.
Vuonna
1447 turkulaiskauppiaat yrittävät käydä kauppaa myös Venäjän kanssa,
mutta Hansa kieltää sen. Suurpäät ja Karvataskut ovat tuolloin Turun
tunnetuimmat suomalaiset kauppiassuvut. Brun ja Wadmal puolestaan
tunnetuimmat Turussa toimivat ruotsalaiset liikemiehet.
Turun Suurpäiden porvarissuku tunnetaan parhaiten Turun piispa
Laurentius Suurpäästä. Useampikin suvun jäsenistä sai pappiskoulutuksen.
Kauppiassuvun kyky investoida pappiskoulutukseen perustui Itämerellä
käydyn kaupan tuottamiin voittoihin sekä hyviin suhteisiin Turun
hiippakunnan johtoon. Suurpäitä vaikutti myös Suomenlahden toisella
puolen Tallinnassa.
Karvataskun alus oli aikoinaan vartavasten rakennettu kestämään
kilpailussa merirosvojen kanssa. Se oli hätyyttäjiään sirotekoisempi ja
heti vastaselle jouduttaessa näyttäysivät sen edut. Kun suunta otettiin
niin ylös tuuleen kuin suinkin sieti, alkoivat kömpelötekoisemmat
vihollisalukset huomattavasti jäädä. Tuuli oli täällä saaristossa
kuitenkin puuskittaista ja yhtäkkiä kapteeni, joka korkealta
asemaltaan jännittyneenä tarkkasi vihollislaivojen liikkeitä, havahtui
siitä, että purjeet hänen allaan alkoivat lepattaa.
Merirosvousta
pistettiin myös kovalla kädellä kuriin. Danzigissa esim. tuomittiin 69
merirosvoa kuolemaan vuonna 1458, mukana mm. Hannu Henrikinpoika, Hannu
Borinpoika, Hannu Jönsinpoika ja Jesse Finne Suomesta. Teloituksia
suoritettiin myös Galghabergin kukkulalla Turussa.
1500-luvun
loppupuolella Turusta ja Viipurista lähti maailmalle jo tuhansia
tervatynnyreitä. Tervasta tuli tärkeä vientitavara vuosisadoiksi.
Vuonna
1465 Lyypekin raadin Tallinnaan lähettämät tavarat ryövätään merellä ja
kuljetetaan Turkuun. Lyypekin raati syyttää Turun piispaa ja Turun
linnaläänin käskynhaltija Eerik Akselinpoika Tottia merirosvouksesta.
Kuningas Kristian puuttuu peliin ja vakuuttaa heidän syyttömyyttään.
Turun
vetäjien ja kantajien lakko iski siis oleelliseen Danzigin kauppaan.
Kun Danzigissa kävi esim. vuonna 1475 Turusta yhteensä 34 laivaa,
vieraili siellä vain 2 kauppalaivaa muualta Suomesta ja 2 laivaa
Wiipurista. Lastina mm. suolaa, humalaa, viiniä, kangasta ja herneitä.
Merenkulkua
Turussa 24-7 2015
Simo Tuomola
perjantai 24. heinäkuuta 2015
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti