Summanus
Kun
meillä täällä vietetään Keskiyön Auringon juhlaa juhannustulin,
vietettiin Rooman valtakunnassa Summanus-juhlaa, yöllisen ukkosen
jumalan kunniaksi.
Ukko vie meidät takaisin kokon ääreen.
Kokkotulet olivat alunperin uhritulia ja myyttinen tuli syntyi Ukon
nuolesta. Suomessa nykykokon lähihistoria palautuu Kupittaan lähteelle
Turkuun vuoteen 1650, jolloin se ns. ensimmäinen kokko sytytettiin
pahoja henkiä karkottamaan.
Toki kokkotulet olivat palaneet
täällä aiemminkin. Ensin suurilla kukkuloilla palvottiin uhritulin
Ukkosen jumalaa Tuuria, Turisasta, Toria. Sittemmin Kalevalan
vaakalintua, ilmalintu Kokkoa ja Louhikäärmettä tulilieskoineen.
Muinaisissa uskoissa esi-isillämme olivat omat taikamenonsa. Meillä
omamme, vaikkakin samaa perua.
Pohjoismaisia vasaraa esittäviä riipuskoruja esikristilliseltä ajalta.
Ukon kirves, Ukon vasara, Taaran vasara ja Thorin vasara tarkoittavat esikristillisen ukkosenjumalan asetta tai tällaista symboloivaa korua tai merkkiä. Aseellaan ukkosenjumala muun muassa sai aikaan salamaniskuja ja jakoi oikeutta. Skandinaaveilla ukkosenjumala oli Thor, ja hänellä oli aseena Mjölner-vasara, jota saatettiin kutsua myös nuijaksi tai kirveeksi. Suomessa ukkosenjumala Ukon aseina saattoi olla kirves, miekka, vasara, kurikka tai jousi. Ukko saattoi myös tehdä rautaisten rakeiden sateen.
Kokko tai vaakalintu on jättiläismäinen kotka kalevalaisessa runoudessa. Synonyymi myös sanalle kotka.
Kokko on luultavasti sukua yleismaailmalliselle ukkoslintu-hengelle, joka tunnetaan Euroopasta
aina Amerikan intiaaneille asti. Kokko on toisinaan tarusankarien
ystävä, toisinaan taas vihollinen. Joskus sen tehtävä on vartioida.
Kokko,
kotka, lohikäärme oli myös viikinkien palvonnan kohde ja
viikinkiveneiden näyttävä keulakoriste. Niinpä Kokkotulet esim. Turun
Linnasmäellä ja Vartiovuorenmäellä, Liedon Vanhalinnassa ja Rikalassa
tai Helsingin Roihuvuorella kertoivat Kokkoveneiden liikkeistä.
Syntyi
muinaistulien ketju, joka varoitti vihollisen liikkeistä, mutta kertoi
myös kaupankäynnin mahdollisuuksista. Vartiotulien järjestelmän myötä
ehdittiin siirtyä turvaan linnavuorien suojaan, kuten esim. saaristossa
Nauvon Kasabergille. Syntyi myös rauhanomaisia kauppapaikkoja, kuten
esim. Satavan Samppa tai Samppalinnan paaluvarustus. Valkoinen kilpi oli
viikinkien rauhanomaisen lähestymisen merkki ja Turun Samppalinnan
paaluvarustuksen tunnus. Täällä paloivat Muinaistulien Yön viestitulet
myös rauhanomaisissa merkeissä.
Linnasmäki, linnavuori Räntämäessä, Turussa. Linnasmäen muurin kiviperustaa. Kuva: Samuli Lintula.
Suomessa linnavuoria käytettiin rautakaudella, varsinkin ristiretkiajalla (noin 1050–1150/1300 jaa.), ja keskiajallakin. Myös pronssikautisista linnavuorista on muutamia viitteitä.
Linnavuoret tunnistaa parhaiten kivisistä valleista, jotka ovat
ilmeisesti toimineet puisten rintavarustusten perustuksina. Usein
linnavuoret ovat luultavasti olleet nopeasti rakennettuja, tilapäisiä
varustuksia. Joskus linnavuorella saattoi olla pysyväkin miehitys.
Yhteensä varmoja tai todennäköisiä linnavuoria tunnetaan Suomessa
noin 90 kappaletta. Näiden lisäksi tunnetaan lukuisia kohteita, joiden
nimi tai joihin liittyvä perimätieto viittaa mäkilinnaan, vaikka niiltä
ei tunneta varustusten jäänteitä. On myös mäkiä, joita tiedetään
käytetyn puolustus- tai pakopaikkoina, mutta joita ei ole tiettävästi
linnoitettu. Tällainen on esimerkiksi Seinävuoren rotkolaakso Tuusniemellä.
Sampo, sammas oli pylväs,
kauppapaikan merkki, kauppaoikeuden valta- ja oikeussymboli kuin jokin
obeliski tai toteemi. Kun Turun nimeä etsitään kauppapaikan ja torin
käsitteestä, johtavat jäljet siis vielä senkin yli Ukkosen jumalaan
(Tor, Tuuri, Turisas) ja suojaan, turvapaikkaan. Agricolan kielessä
turva oli turua.
Ukon malja
Ja
muistellaan vähän vielä Juhannuksen viettoa: Tänään 21-6 2013 ollaan
viettävinään juhannusaattoa, vaikka se ihan oikea juhannus onkin vasta
ensi viikolla 24.6. Kristillinen maailma kaappasi vanhan pakanajuhlan
Johannes Kastajan syntymäpäiväksi, mutta kokkojen polton ja
viinanjuonnin perinnettä oppi ei pystynyt kumoamaan.
Juhannusta vietettiin Suomessa alun perin Ukon juhlana sadon ja hedelmällisyyden varmistamiseksi. Etelä-Karjalassa juhannusta kutsuttiin Ukon juhlaksi vielä 1800-luvulla.
Meluaminen ja juopuminen
ovat jo varhain kuuluneet juhannuksen viettoon. Niiden on uskottu
tuottavan onnea ja karkottavan pahoja henkiä. Erään uskomuksen mukaan
mitä enemmän juhannuksena juopoteltiin, sitä parempi tuli sadosta.
Pahoja henkiä on karkotettu myös juhannuskokkoja polttamalla. Juhannuskokkoja poltettiin aluksi maan itäisissä osissa, mistä tapa levisi 1900-luvun aikana koko maahan.
Ukon juhla
on Sateen antajan juhla, Ukko on ylijumala itse, ukkosen jumala, sään ja
sadon jumala, sateen jumala ja Ukon kirves on se Thorin vasara. Ukon
vakkajuhlilla pyydettiin sadetta, ja vakkahan merkitsi hyvää satoa,
josta se juhlajuoma, pyhä olut tehtiin. Thorin kunniaksi poltettiin
korkeilla mäkipaikoilla uhritulia.
Oluenpano toi aikanaan
viljanviljelyn Suomeen. Oluen historia alkaa 5000 vuoden takaa
Mesopotamiasta ja suomyrtti ja ohra olivat pitkään oluen raaka-aineina.
Viikinkien myötä olut ja ohranviljely tulivat myös Aurajokilaaksoon.
Esim. Turun Niuskalasta on hiiltyneestä ohranjyvästä saatu
radiohiiliajoitus vuoden 1500 eaa tienoille.
Siitepölytutkimukset
osoittavat myös, että täällä on viljelty ohraa jo viimeistään
pronssikauden 1300 – 500 eaa alussa. Ensimmäiset asiakirjatiedot oluen
käytöstä Suomessa ovat vuodelta 1366 ja esim. vuonna 1442 kuningas
Kristoffer Baijerilainen määräsi jokaisen talonpojan kasvattamaan 40
tankoa humalaa eli suomyrtistä oltiin siirrytty oluenteossa humalaan.
Kristofer Baijerilainen (26. tammikuuta 1418 – 6. tammikuuta 1448) oli Kalmarin unionin maiden unionikuningas (Tanskan ja Norjan vuosina (1440–1448) ja Ruotsin vuosina (1440–1448).
Ukon
Malja juotiin kevätkylvöjen yhteydessä ja siitä naiset nyt etenkin
juopuivat. Ja jumalatkin rakastelivat, saatiin sadetta ja lopulta hyvä
ilma.
Kun Agricola julkaisi Turussa 1551 Dauidin Psalttarin,
listasi hän siinä samalla myös vanhat suomalaiset pakanajumalat,
mainiten myös Ukon vakat.
”Ja quin Kevekylvö kylvettin silloin
ukon malja jootijn. Sihen haetin ukon wacka nin joopui Pica ette Acka.
Sijtte paljo Häpie sielle techtin quin seke cwltin ette nechtin. Quin
Rauni Ukon Naini härsky jalosti Ukoi pohjasti pärsky. Se sis annoi Ilman
ja WdhenTulon.”
Pornoili Agricola; mitä - eikös juhannus olekaan siveyden juhla.
Kippis ja Kulaus
Suomen Turussa
21-6 2013
Simo Tuomola
perjantai 21. kesäkuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti